ایرانجدیدترین اخبار

علت آتش‌سوزی بیمارستان گاندی؛ ته‌سیگار یک کارگر؟

بازهم سازمان آتش‌نشانی تهران با کمبود نیروی انسانی، خودرو و تجهیزات به‌روز برای اطفای حریق مواجه است

علت آتش‌سوزی بیمارستان گاندی؛ ته‌سیگار یک کارگر؟

براساس گزارش روزنامه اعتماد در تاریخ ۷ بهمن، آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی تهران به علت پرت شدن ته‌سیگار یک کارگر در کارتن‌های دارو در طبقه پانزدهم این بیمارستان رخ داد. آتش به شعله‌ور شدن کارتن‌ها از طبقه پانزدهم شروع شده و به سرعت به طبقات دیگر ساختمان گسترش یافته است.

علت آتش‌سوزی بیمارستان گاندی؛ ته‌سیگار یک کارگر؟
علت آتش‌سوزی بیمارستان گاندی؛ ته‌سیگار یک کارگر؟

یکی از کارکنان بیمارستان گاندی به خبرنگار روزنامه اعتماد گفته است شنیدیم که می‌گویند کارگری که در طبقه پانزدهم بیمارستان مشغول کار بوده ته‌سیگارش را روی زمین پرت کرده که موجب شروع آتش‌سوزی شده، حالا هم می‌گویند این کارگر فرار کرده است.

اخباری نیز در رسانه‌های ایران منتشر شده که ادعا می‌شود جرقه‌های ناشی از جوشکاری کارگران در طبقه بالایی ساختمان بیمارستان گاندی عامل اصلی بروز حادثه آتش‌سوزی بوده است.

اما معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با رد این ادعا گفته علت وقوع حریق در بیمارستان گاندی از سوی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی تهران در حال بررسی‌ست و با توجه به اینکه بررسی‌ها ادامه دارد، تاکنون موردی به‌عنوان دلیل این حادثه اعلام نشده است.

آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی در شب شنبه پنجم بهمن، یکبار دیگر موجب بررسی و تامل در موضوع بیمارستان‌های ناایمن و کمبود ایمنی در سازمان‌های بهداشتی درمانی شد. این حادثه، باز هم یادآور آتش‌سوزی کلینیک سینا در تهران است، که سوالات زیادی از جانب کاربران رسانه‌های اجتماعی را به همراه داشته است.

کاربران خواسته‌اند که مسئولان جمهوری اسلامی توضیح دهند که در سه سال گذشته چه اقدامات موثری برای ایمن‌سازی مراکز درمانی و اطمینان از سلامت بیماران انجام داده‌اند.

علت آتش‌سوزی بیمارستان گاندی؛ ته‌سیگار یک کارگر؟
علت آتش‌سوزی بیمارستان گاندی؛ ته‌سیگار یک کارگر؟

از جهت دیگر، تأخیر و دیررسیدن نیروهای سازمان آتش‌نشانی تهران به محل وقوع حادثه در بیمارستان گاندی باعث افزایش انتقادات به شهرداری تهران شده است. این انتقادات به دلیل بی‌توجهی به فرآیند نوسازی و تجهیز ناوگان سازمان آتش‌نشانی، کمبود نیروی آتش‌نشان، و نداشتن خودروهای اطفای حریق افزایش یافته و این وضعیت با نیازهای پایتخت ایران همخوانی ندارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در دی‌ماه سال گذشته گفته بود که این سازمان در پایتخت ایران با کمبود دو هزار نیروی آتش‌نشان مواجه است. با این وجود هر سال تنها مجوز جذب ۲۰۰ نیروی آتش‌نشان را دریافت کرده‌اند.

در تیرماه امسال، استاندار تهران اعلام کرد که اداره استانداری به دنبال تأمین منابع مالی برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی در استان تهران است. هرچند اطلاعات و جزئیات درباره خرید این تجهیزات و منابع مالی مورد نیاز هنوز منتشر نشده‌اند.

در گزارش تازه خود، روزنامه اعتماد اطلاعات جالبی درباره آتش‌سوزی ساختمان ۱۷ طبقه بیمارستان گاندی تهران ارائه داده است. این بیمارستان با ارتفاع ۱۷ طبقه در یک خیابان کم‌عرض واقع شده است. پس از انتشار خبر آتش‌سوزی، خانواده‌ها و همراهان بیماران بستری نیز در محل حادثه حاضر شدند و با نگرانی از وضعیت بیماران خود آگاهی پیدا می‌کردند. برخی از بیماران نیز با برانکارد به خیابان منتقل شده بودند و خانواده‌های آنان در کنار بستر بیماران ایستاده و با گریه و نگرانی به اطلاعات درباره وضعیت سلامت عزیزانشان دست پیدا می‌کردند.

بر اساس این گزارش، بعضی از بیماران با پای خود از بیمارستان فرار کرده بودند؛ مانند مرد میانسالی که لباس مخصوص بیماران به تن داشت و از ساختمان به سمت خیابان می‌دوید. با خارج شدن این مرد، خانمی که در خیابان بالایی مقابل بیمارستان ایستاده بود جیغ زد بابا، بابا… یکی از کارکنان که تازه از داخل بیمارستان خارج شده بود هم با چهره‌ای برافروخته می‌گفت یک دختر جوان داخل اتاق عمل است، هنوز موفق نشده‌اند او را خارج کنند و بیمارانی که در بخش سی‌سی‌یو و‌ آی‌سی‌یو هستند آمبولانس‌های مخصوص لازم دارند.

علت آتش‌سوزی بیمارستان گاندی؛ ته‌سیگار یک کارگر؟
علت آتش‌سوزی بیمارستان گاندی؛ ته‌سیگار یک کارگر؟

همچنین، روزنامه اعتماد ذکر کرده که ماموران حراست بیمارستان گاندی تلاش کردند تا حد امکان از ارتباط کارکنان بیمارستان با خبرنگاران و شهروند-خبرنگاران حاضر در محل حادثه جلوگیری کنند اما یکی دیگر از پرستاران شاغل در بیمارستان گاندی به خبرنگار این روزنامه گفته است شنیدیم که می‌گویند یک کارگر که در طبقه پانزدهم بیمارستان مشغول کار بوده، ته‌سیگارش را روی زمین پرت کرده و آتش‌سوزی شروع شده است. حالا می‌گویند این کارگر فرار کرده است.

یکی دیگر از کارکنان بیمارستان گاندی نیز می‌گوید علت آتش‌سوزی کارگرانی بودند که در طبقات آخر بیمارستان مشغول کار بودند. یکی از همکارانم شنیده است که کارگران در طبقات آخر مشغول جوشکاری بودند که جرقه‌ها باعث آتش ضلع شرقی ساختمان بیمارستان شدند.

در حالی که حریق در بیمارستان گاندی آغاز شده و نشانه‌های اولیه آتش‌سوزی وجود داشته، سوالات اساسی این حادثه  بدون پاسخ باقی می‌مانند چرا سیستم اطفای حریق فعال نشده بود؟ چرا کارکنان در طبقات از کپسول‌های آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش استفاده نکردند؟ و چرا سیستم اطفای حریق و تجهیزات مربوط به خاموش کردن آتش در بیمارستان به‌روز و کافی نبودند؟ هنوز مدیران بیمارستان گاندی، مسئولان آتش‌نشانی و شهرداری تهران یا وزارت بهداشت و درمان به این سوالات پاسخی ارائه نداده‌اند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا