ایرانجدیدترین اخبار

در چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی ایران شاهد اعتراضات و اعتصاب های گسترده بود

در چهلمین روز قتل حکومتی مهسا امینی جمعیتی عظیم از مردم سقز و سایر شهرها با وجود موانع شدید امنیتی پیاده به سوی آرامگاه آیچی رفتند

چهلم مهسا امینی در سراسر ایران همراه با اعتراضات و اعتصاب های گسترده بود

جمعیت عظیمی از مردم سقز و همچنین شهروندان سایر مناطق کردنشین ایران با وجود موانع و تدابیر شدید امنیتی روز چهارشنبه ۴ آبان به مناسبت چهلمین روز جان باختن مهسا امینی خود را به آرامگاه آیچی سقز رساندند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

حکومت ایران تا آخرین لحظات تلاش کرد تا از برگزاری مراسم چهلم مهسا امینی و تجمع گسترده مردم جلوگیری کند و حتی رسانه‌های وابسته به حکومت از زبان خانواده مهسا امینی اعلام کرده بودند که مراسم چهلم برگزار نمی‌شود.

چهلم مهسا امینی در سراسر ایران اعتراضات و اعتصاب های گسترده بود
چهلم مهسا امینی در سراسر ایران اعتراضات و اعتصاب های گسترده بود

نیروهای امنیتی برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم مهسا امینی راه‌های منتهی به آرامستان آیچی سقز را مسدود کرده بودند، اما شمار زیادی از مردم پای پیاده از مسیرهای بیراهه و میان‌بر با طی مسافت ۸ کیلومتری از سقز به آرامگاه آیچی خود را به مراسم چهلم مهسا امینی رساندند و به زبان کردی شعار «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور» و همچنین شعارهایی مانند «کردستان، کردستان، گورستان فاشیست‌ها» سر دادند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

به دلیل شرکت مردم در مراسم چهلم ژینا (مهسا) امینی، شهر سقز در روز چهارشنبه «عمدتا خالی از سکنه» شد. بازاریان و کسبه در شهرهای بوکان، مهاباد، سنندج، سقز، دیواندره، مریوان، بانه و کامیاران در «اعتصاب کامل» به سر می‌برند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

سیل جمعیت حاضر در آرامستان سقز در بعدازظهر هنگام بازگشت به شهر با برخورد نیروهای امنیتی و تیراندازی در میدان قوَخ روبرو شدند. گزارش‌ها حاکی از مقاومت معترضان در برابر تیراندازی پلیس و مأموران امنیتی در مهاباد و بروز درگیری در سنندج می‌باشد.

گروه هه‌نگاو مستقر در نروژ که نقض حقوق بشر در مناطق کردنشین ایران را رصد می کند، بدون اشاره به اینکه آیا کسی کشته یا مجروح شده است، گفت «نیروهای امنیتی در میدان زندان شهر سقز گاز اشک آور شلیک کردند و به سوی مردم تیراندازی کردند.»

با این حال در ویدئوهایی که به‌طور گسترده در شبکه های اجتماعی همرسانی شده، هزاران نفر از مردم دیده می شوند که با ماشین، موتورسیکلت و پیاده در امتداد بزرگراه، دشت ها و مزارع و حتی در عرض رودخانه، در حال پیمودن مسیر به سمت آرامگاه آیچی سقز هستند.

در ویدئویی که توسط آژانس خبر فرانسه  (AFP) راستی آزمایی شده است بزرگراه بین شهر سقز و آرامگاه آیچی در فاصله هشت کیلومتری دیده می شود که مملو از جمعیت عظیمی از عزاداران است که با دست زدن، فریاد زدن و به صدا درآوردن بوق خودروها در حال پیمودن مسیر هستند.

در ویدئوی تایید شده دیگری اتاقک یک پاسگاه پلیس دیده می شود که در کنار یک پل در محله قَوَخ سقز به آتش کشیده شده و شعله ور است.

دامنه اعتراض‌های کردستان در روز چهارشنبه به تهران و شهرهای دیگر نیز رسید و به این ترتیب قیام سراسری مردم ایران با ترکیبی از اعتصابات و اعتراضات ابعاد تازه‌ای به خود گرفت.

اوضاع در نقاط مختلف تهران از جمله منطقه بازار، امیرآباد شمالی، لاله‌زار، سهروردی، پامنار، جمهوری، حافظ و گیشا در روز چهارشنبه متشنج گزارش شده است. بر پایه ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی شمار زیادی از مأموران امنیتی شامل نیروهای پلیس، بسیج و به ویژه لباس شخصی‌ها در خیابان به زد و خورد و درگیری با معترضان پرداخته و پلیس ضد شورش برای پراکندن آنها به پرتاب گاز اشک‌آور متوسل شده است.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

در یکی از ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی که ظاهرا مربوط به محله سپهسالار تهران است مردم روی پشت بام یکی از ساختمان های مشرف به خیابان دیده می شوند که وسایل بلااستفاده همچون میز، بشکه و سایر اشیاء بزرگ را روی سر مامورانی که در پایین ساختمان تجمع کرده اند، می ریزند.

در برخی ویدیوها از جمله در محله گیشا، سر کانال، مأموران در حال تیراندازی مستقیم به معترضان دیده می‌شوند.

در منطقه امیرآباد شمالی تهران، مأموران امنیتی همزمان به تجمع گروهی از پزشکان در برابر ساختمان سازمان نظام پزشکی، و به درون خوابگاه پسران کوی دانشگاه تهران نیز تیراندازی کردند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

خبرها حاکی از استعفای محمد رازی، قام مقام سازمان نظام پزشکی تهران در اعتراض به امنیتی کردن فضای اطراف نظام پزشکی و «تعدی» به این پزشکان و «توهین» به او و رئیس نظامی پزشکی است.

همچنین بنا بر گزاری هایی که توسط گروه حقوق بشری هه‌نگاو منتشر شده است قوه قضاییه در کردستان با عدم همراهی برخی از قضات مواجه شده است. در این راستا رئیس دادگستری دیواندره و دادستان بیجار برکنار شده‌اند. و همچنین برخی از قضات استعفا یا تقاضای بازنشستگی داده اند.

ویدیوی دیگری از درگیری شدید میان گروه بزرگی از دانشجویان در دانشگاه شریف تهران از یک سو و شمار زیادی از نیروهایی که به نظر می‌رسد دانشجویان بسیجی هستند، منتشر شده است.

تجمعات اعتراضی، تحصن و درگیری در بیش از ۳۰ دانشگاه مختلف ایران از جمله دانشگاه الزهرا، دانشگاه‌های بندرعباس، گیلان، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، نوشیروانی بابل، داروسازی شیراز، آزاد واحد علوم و تحقیقات، خوارزمی کرج، چمران اهواز، خیام مشهد، ملی ملایر، یزد، اراک، خواجه نصیر طوسی – پردیس سیدخندان – دانشگاه تبریز، آزاد رشت، نجف‌آباد، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی زنجان در روز چهارشنبه گزارش شده است.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز روز ۲۲ شهریور در حالی که با خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود، در مقابل مترو حقانی تهران به دلیل «بدحجابی» توسط مأموران گشت ارشاد بازداشت شد و بر اثر ضربه‌هایی که در زمان بازداشت به سرش وارد کردند، در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران بیهوش و دچار مرگ مغزی شد و در نهایت روز ۲۵ شهریور در بیمارستان کسری تهران جان باخت.

کشته شدن مهسا امینی به نقطه سرآغاز اعتراضات سراسری، پیگیر و بی سابقه در تاریخ معاصر ایران بدل گردید.

اعتراضات و اعتصاب های ایران  آرامستان آیچی سقز  اعتراضات و اعتصاب های ایران  آرامستان آیچی سقز  اعتراضات و اعتصاب های ایران  آرامستان آیچی سقز

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا