جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی سهم خود را در دریای سیاه می خواهد

جمهوری اسلامی شاهد بازارهای پرسود در سراسر منطقه دریای سیاه است

جمهوری اسلامی سهم خود را در دریای سیاه می خواهد

جمهوری اسلامی همچنین فرصتی برای گسترش همکاری استراتژیک با روسیه می بیند و فقط این احتمال وجود دارد که آمریکا در سال ۲۰۲۵ به سمت عقب حرکت کند.

جمهوری اسلامی سهم خود را در دریای سیاه می خواهد
جمهوری اسلامی سهم خود را در دریای سیاه می خواهد

ولیسلاوا پترووا در ماه می گذشته از صوفیه به تهران سفر کرد.

معاون وزیر امور خارجه بلغارستان با حجاب در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، از توافقات جدیدی خبر داد که از طریق گسترش همکاری های تجاری و فرهنگی، بلغارستان عضو ناتو و حکومت دینی ضد آمریکایی را به یکدیگر نزدیک می کند. بلغارستان و جمهوری اسلامی چندین سال پیش برای تعمیق همکاری در زمینه انرژی هسته ای توافق کرده بودند.

تابستان گذشته، مهمان دیگری به تهران آمد. لازار کومانسکو، دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه (BSEC) و وزیر خارجه سابق رومانی. کومانسکو با همان امیرعبداللهیان نشست و ابراز علاقه کرد که همکاری فعال را افزایش دهد. جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۲ با یک شرکت رومانیایی قراردادی برای صادرات فنی و مهندسی نامشخص امضا کرد. این در حالی بود که رژیم ایران برای حملات روسیه به اوکراین، آموزش دهنده و ارسال کننده پهپادهای کامیکازه بود.

جمهوری اسلامی خواهان همکاری اقتصادی و فناوری با رومانی و بلغارستان اعضای ناتو و اتحادیه اروپا است. در حال گسترش روابط اقتصادی با ترکیه، آذربایجان و ارمنستان است. و برای آخوندهای ایرانی، تجارت سیاست خارجی ضد غرب یک استراتژی است و جای تعجب نیست که جمهوری اسلامی بخواهد در منطقه دریای سیاه به منظور گسترش همکاری استراتژیک خود با روسیه فرو رود.

طی دو سال گذشته تهران به عنوان یکی از متحدان واقعی ولادیمیر پوتین ظاهر شده است. تهران دانش عمیقی در مورد دور زدن تحریم ها ارائه می دهد و در صورتی که هیچ کس دیگری این کار را نکند، سلاح های مرگبار ارائه می دهد. و یک چیزی بجای چیزی وجود دارد. منطقه دریای سیاه هم مسیر ترانزیتی و هم مقصد نهایی سلاح و تجارت غیرقانونی نفت رژیم ایران است. روسیه می تواند راه را باز کند.

جمهوری اسلامی سهم خود را در دریای سیاه می خواهد
جمهوری اسلامی سهم خود را در دریای سیاه می خواهد

رژیم ایران دانش و تجربه گسترده ای در زمینه دور زدن تحریم ها دارد. آخوندها به عنوان یک قدرت صادرکننده انرژی که طی چند دهه با یک رژیم تحریم جدی مبارزه می کند، در این هنر مهارت پیدا کرده اند. جمهوری اسلامی در ناوگانی از کشتی‌های دست دوم (و به طرز خطرناکی قدیمی) برای جابجایی کالاهای تحریم شده، به‌ویژه نفت و تسلیحات سرمایه‌گذاری کرد. مالکیت و حرکات این کشتی های به اصطلاح ارواح مبهم است.

به محض اینکه رژیم ایران تحریم‌های جامع روسیه را در سال گذشته مورد حمایت قرار داد، صدها کشتی از ناوگان ارواح جمهوری اسلامی در مسیرهایی برای روسیه شروع به فعالیت کردند. بسیاری از این کشتی‌های ارواح اکنون در مسیرهای ورودی و خروجی بنادر دریای سیاه روسیه هستند. وزارت خزانه داری ایالات متحده هشدار می دهد که آنها از طریق تنگه های بسفر و کرچ فعالیت می کنند و اتفاقاً آسیب های زیست محیطی عظیم و خطرات ایمنی و هزینه های مرتبط را به همراه دارند.

البته این کمترین نگرانی ماست. اگر کنترل نشود، همکاری استراتژیک دریایی روسیه و جمهوری اسلامی عمیق تر خواهد شد.

در ژوئن، جمهوری اسلامی اعلام کرد که قصد دارد یک شرکت کشتیرانی مشترک با رژیم پوتین ایجاد کند. روسیه به رژیم ایران (و چین) اجازه دسترسی به کانال ولگا-دون را داده است، تنها آبراهی که مسکو و تهران اکنون می‌توانند از طریق آن کشتی‌های ناوگان خود در دریای خزر را به دریای سیاه بفرستند. تا سال گذشته، کرملین هرگز به هیچ کشور دیگری اجازه دسترسی به این کانال را نداده بود. اکنون تهران در حال حرکت و کمک به مسکو در لایروبی و گسترش این کانال استراتژیک حیاتی است.

جمهوری اسلامی سهم خود را در دریای سیاه می خواهد
جمهوری اسلامی سهم خود را در دریای سیاه می خواهد

سرنوشت اوکراین برجسته است. پهپاد شاهد ایران به محبوبیت روسیه تبدیل شده است. تابستان گذشته، اعضای سپاه پاسداران در کریمه اشغالی حضور داشتند و به روس‌ها برای پرواز با این پهپادهای کامیکازه آموزش می‌دادند. اکنون بیش از یک سال است که انبوهی از آنها جمعیت غیرنظامی اوکراین را در مناطق شهری به وحشت انداخته و به زیرساخت های انرژی این کشور آسیب رسانده اند. تابستان امسال پهپادهای شاهد ایرانی حتی در خاک ناتو سقوط کردند. آنها موثر و مقرون به صرفه هستند. قیمت یک شاهد بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار است. یک موشک برای سرنگونی چنین پهپادی از سامانه پاتریوت یک میلیون دلار قیمت دارد.

اخیرا کاخ سفید هشدار داده است که جمهوری اسلامی می تواند موشک های بالستیک در اختیار روسیه قرار دهد. رژیم ایران می خواهد میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از روسیه بخرد، از جمله مدرن ترین جت های جنگنده ای که روسیه ارائه می کند. اواخر ماه گذشته، تهران مدعی شد که قرارداد خرید جنگنده های پیشرفته سوخو-۲۵، بالگردهای جنگی و صدها هواپیمای آموزشی نهایی شده است.

نقاطی برای اتصال وجود دارد. در روسیه، جمهوری اسلامی به منطقه ای با اکثریت مسلمان به نام تاتارستان دسترسی پیدا کرده است. در پایتخت تاتارها، کازان، یکی از بزرگترین شهرهای روسیه، رژیم ایران در حال ساخت هواپیماهای بدون سرنشین در کارخانه‌ای است که کودکان را استخدام می‌کند.

اکنون زمان آن نیست که آمریکا به سمت عقب بچرخد. در هر صورت، واشنگتن به یک نگاه بازتر نیاز دارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا