انتاریوجدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

سفارت ایران در کانادا در خیابان مهسا امینی در اتاوا واقع شد

نصب تابلوهای مهسا امینی مقابل سفارت جمهوری اسلامی

بخشی از خیابان مقابل سفارت ایران در اتاوا به نام مهسا امینی می‌شود

سفارت ایران در کانادا در خیابان مهسا امینی در اتاوا واقع شد

شهرداری اتاوا در حمایت از مهسا امینی، دختر اهل سقز که تابستان گذشته در تهران مهمان بود و توسط پلیس امنیت و اخلاق به دلیل حجاب ناکافی بازداشت  شد و در بازداشتگاه گشت ارشاد جان باخت، بخشی از خیابان متکالف (Metcalfe Street) در روبروی سفارت ایران را به نام او می‌کند.

سفارت ایران در کانادا در خیابان مهسا امینی در اتاوا واقع شد
سفارت ایران در کانادا در خیابان مهسا امینی در اتاوا واقع شد

بر همین اساس، پلاک خیابان «مهسا امینی» در خیابان متکالف بین خیابانهای سامرست غربی ( Somerset Street West) و مک لارن (MacLaren Street) نصب خواهد شد.

شورای شهر اتاوا نیز با این طرح موافقت کرد.

شورای شهر اتاوا همچنین از مارک ساتکلیف (Mark Sutcliffe)، شهردار اتاوا خواسته است تا با ارسال نامه‌‌ای از جاستین ترودو، نخست وزیر درخواست کند تا زمانی که «مردم ایران به آزادی، عدالت و حقوق حقه‌شان برسند تحریم‌ها علیه دولت ایران را ادامه و افزایش دهد.»

مهسا امینی در ماه سپتامبر به دلیل نداشتن حجاب اسلامی کافی (از نظر نظام آخوندی) توسط گشت ارشاد بازداشت شد و پس از ضرب و شتم درگذشت.

از آن زمان تاکنون مردم ایران با تظاهرات و تجمعات‌شان در ایران، کانادا (اتاوا و سایر شهرها) به این اتفاق واکنش نشان داده و از آزادی زنان در انتخاب نوع پوشش‌شان در ایران و بسیاری مسائل دیگر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حمایت می کنند.

ترزا کاوانا، عضو شورای شهر اتاوا با بیان اینکه قتل مهسا باعث جهانی شدن اعتراضات مردم ایران شد گفت «با ایجاد کمپین بین‌المللی زن، زندگی، آزادی ایمیل‌های متعددی از شهروندان اتاوا دریافت کرده‌ایم که از شهرداری‌شان خواسته‌اند از مردم ایران حمایت کرده و نسبت به دولت ایران موضع بگیرند.»

وی افزود «نصب پلاک نام مهسا امینی نیز بر روی خیابان متکالف تا حدی می‌تواند صدای کسانی را که به دلیل ترس از جان در ایران نمی‌توانند حقیقت را به زبان بیاورند به گوش جهانیان برساند.»

بر اساس این مصوبه شورای شهر اتاوا، پلاک نام «مهسا امینی» حداقل به مدت یک سال بر روی این خیابان باقی می‌ماند.

پنج عضو شورای شهر اتاوا نیز به این طرح رای منفی دادند.

 متیو لولوف یکی از مخالفان این طرح با بیان اینکه بیش از یک دهه از تعطیلی سفارت جمهوری اسلامی می گذرد گفت «این کار برای مخاطب مورد نظر ما قابل مشاهده نخواهد بود. بنابراین، اگر شهرداری ما بخواهد خشم و انزجارش را از وضعیت فعلی ایران ابراز کند، چه چیزی بهتر از تحریم ها؟ درحالی که تغییر نام خیابان سفارتی که بیش از یک دهه بسته شده فقط برای ما خرج تراشی می‌کند و فایده ای هم ندارد.»

مارس گذشته نیز، شهرداری اتاوا در اعتراض به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، خیابان شارلوت را بنام را در مقابل سفارت روسیه بنام «اوکراین آزاد» نامگذاری کرد. Metcalfe Street    Metcalfe Street

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا