جدیدترین اخبارجهان

سفیر آلمان در کانادا: ما حامی جنگ نیستیم

سفیر: آلمان در میان صادرات تانک به اوکراین «طرف جنگ» نخواهد بود

سفیر آلمان در کانادا: آلمان حامی جنگ نیست

سفیر آلمان در کانادا گفت «با وجود اینکه چندین کشور اعلام کرده‌اند که به درخواست های ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای خرید تانک پاسخ مثبت خواهند داد و احتمالا با این کار خطر تشدید تنش‌ها بین اوکراین و روسیه را افزایش می‌دهند اما ناتو وارد درگیری‌ها نمی شود.»

سابین اسپارواسر (Sabine Sparwasser) با تاکید بر اینکه آلمان نمی‌خواهد وارد این درگیری‌ها شود افزود «حمایت از اوکراین برای آلمان واقعا یک  اولویت است، اما برای ما مهم این است که با سایر کشورهای متحد هماهنگ باشند.»

او تصریح کرد «ما می خواهیم از اوکرین حمایت کنیم و هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم اما ما و ناتو نمی خواهیم وارد جنگ شویم.»

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا نیز این هفته اعلام کرد که کانادا فعلا چهار – و به احتمال زیاد در آینده تعداد بیشتری – تانک جنگی لئوپارد ۲ را به اوکراین ارسال کرده و تعدادی از نیروهای مسلح کانادا را نیز برای آموزش سربازان اوکراینی عازم می کند.

کانادا ابتدا برای صادرات مجدد هر یک از تانک های لئوپارد ۲ ساخت آلمان به اوکراین به مجوز برلین نیاز داشت و حتی تا زمان نشست ۵۰ رهبر دفاعی در آلمان در اوایل ماه جاری مشخص نبود که آیا آلمان برای این کار به کانادا چراغ سبز نشان خواهد داد یا خیر. اما به دنبال آنچه که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان   «مشاوره های فشرده» خواند، آلمان در ۲۵ ژانویه اعلام کرد که تانکهایی را به اوکراین ارسال می‌کند، کانادا در پشتیبانی از آن این خبر را اعلام کرد.

به این ترتیب کانادا با ارسال این تانکها در کنار کشورهای ایالات متحده، بریتانیا و لهستان که ده‌ها تانک به اوکراین فرستاده‌اند قرار می گیرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز این هفته گفت که ارسال این تانکها به اوکراین این امکان را می‌دهد که قابلیت رزمی اوکراین بطور قابل ملاحظه افزوده شود. این کار همچنین نشان دهنده اتحاد ناتویی‌ها در حمایت از اوکراین است.

در همین حال اسپارواسر با تاکید بر حمایت از اوکراین گفت که آلمان برای اجتناب از اقداماتی که می‌تواند منجر به تشدید تنش از سوی روسیه شود، از درگیری ها خارج می‌شود.

وی یادآور شد «من فکر می کنم بسیار مهم است که ببینیم آلمان بسیار مصمم است و اولویت واقعی در حمایت از اوکراین در مبارزه برای آزادی و حاکمیت دارد. البته یکی از اولویت های مهم ما همراهی با دوستان و متحدان است.»

سابین اسپارواسر تاکید کرد «آلمان علیرغم هشدارهای روسیه مبنی بر اینکه ارسال تانک به اوکراین باعث تشدید تنش می شود، در چارچوب قوانین بین المللی – به ویژه ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد – از اوکراین حمایت می کند. از نظر حقوق بین المللی نیز چون اوکراین مورد حمله قرار گرفته، حق دفاع از خود را دارد و سایر کشورها نیز می توانند برای کمک به اوکراین وارد دفاع شوند یا ابزار دفاع از خود را در اختیار اوکراین قرار دهند.»

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا