ایرانجدیدترین اخبار

در پنجاه و سومین روز از اعتراضات سراسری ایران دانشجویان در چندین دانشگاه از جمله دانشگاه شریف تحصن و تجمعات اعتراضی برگزار کردند

بمان و پس‌بگیر: دانشجویان دانشگاه شریف روز سه‌شنبه پس از اجرای باشکوه سرود زن با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی سراسر کشور شدند

اعتراضات سراسری ایران: برگزاری تحصن و تجمع اعتراضی دانشجویان در شریف و چندین دانشگاه

در پنجاه و سومین روز از اعتراضات سراسری ایران تحصن و تجمعات اعتراضی دانشجویان نیز ادامه داشت. جمع بزرگی از دانشجویان دانشگاه شریف روز سه‌شنبه ۱۷ آبان در سالن جباری این دانشگاه جمع شدند تا نسبت به تهدید و بازداشت و سرکوب دانشجویان اعتراض کنند. در این تجمع که به فراخوان انجمن اسلامی دانشجویان برگزار شد بیانیه‌ای خطاب به مسئولان خوانده شد که در آن آمده است «اینجا دانشگاه شریف است. اینجا زندان نیست. اینجا دانشگاه شریف است، نه زندان قصر سازمان اطلاعات و امنیت کشور.»

برگزاری این تجمع و تداوم تحصن اعتراضی دانشجویان در حالی صورت می گیرد که گزارش‌ها حاکی از «افزایش چشمگیر» دوربین‌های نظارتی در دانشگاه صنعتی شریف است. نشریه شریف تودی گفت که بیشتر این دوربین‌ها دارای قابلیت‌های مختلفی از جمله ضبط صدا و دید در شب هستند و از قرار معلوم تصاویر این دوربین‌ها در اختیار نیروهای امنیتی خارج از دانشگاه نیز قرار می‌گیرد.

دانشجویان در این تجمع به حملات نیروهای امنیتی علیه دانشگاه، ممنوع الورود شدن یا تفتیش دانشجویان و وارد کردن نیروهای لباس شخصی به عنوان مأمورین حراست به دانشگاه اعتراض کردند و گفتند «اینها همگی از مصادیق هجوم نیروهای امنیتی به دانشگاه و یادآور ۱۶ آذر و ۱۸ تیر است.»

دانشجویان دانشگاه شریف تاکید کردند که صرفا از سوی دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف سخن نمی گویند و اظهار داشتند «ما امروز صدای هم کلاسی های زندانیمان در دانشگاه پلی تکنیک، تهران، بهشتی، علامه، فردوسی، اصفهان، شیراز، تبریز، نوشیروانی بابل و سایر دانشجویان زندانی این کشور هستیم و عزادار مردم کردستان و سیستان و بلوچستان و شیراز، این پاره‌های تن ایران عزیز هستیم، سوگوار تمام آنانی که قربانی سرکوب دژخیمان شده اند.»

دانشجویان دانشگاه شریف در این تجمع با شعار «آزادی، آزادی، آزادی» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» سر دادند و همچنین در اعتراض به ممنوع‌الورودی دانشجویان و حمایت از دانشجویان زندانی با همراهی برخی از اساتید، «سرود زن» را هم‌خوانی کردند.

دانشجویان خطاب به مسئولان هشدار دادند که سرکوب دیگر موثر نیست و از مسئولان خواستند «هم‌کلاسی‌های ‌ما را آزاد کنید، طرح‌های مضحک همچون ممنوع الورودی دانشجویان را جمع کنید، نیروهای لباس شخصیتان را از دانشگاه خارج کنید، فضای مناسب برای بیان اعتراض دانشگاهیان فراهم کنید، امور دانشگاه را به خود دانشگاهیان واگذار کنید و مطمئن باشید دانشگاهیان بهتر از هرکس دیگری دلسوز فضای دانشگاه خواهند بود. در غیر این صورت یقین بدانید آرامش به دانشگاه برنخواهد گشت.»

دانشجویان شریف تاکید کردند که تا زمان رسیدن به تمام خواسته‌های اشاره شده در بیانیه به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. محمد ملانوری، فریبرز کهن‌زاد، امیررضا چرچی، محمد ابراهیم واعظی، علی عالمی آرانی از جمله دانشجویان بازداشت شده دانشگاه شریف هستند.

علاوه بر این به تازگی، ۱۲۱ نفر از استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتشار نامه‌ای نسبت به طرح‌ مقام‌های حکومتی برای «برخورد شدیدتر با دانشجویان» هشدار دادند. اساتید دانشگاه امیرکبیر تاکید کردند که تشدید سرکوب دانشجویان «خلاف مصلحت و منطق» و «ناصواب» است و «اعتراضات را شعله‌ورتر» خواهد کرد.

در تجمع دانشگاه شریف عادل فردوسی‌پور، تهیه کننده تلویزیونی و از اساتید دانشگاه در سخنرانی خود خواهان آزادی همه دانشجویان و بازگشت دانشجویان ممنوع‌الورود شد. او گفت، این بدیهی‌ترین خواستی است که در همه دانشگاه‌ها باید اجرا شود و به حضور نیروهای لباس شخصی در دانشگاه‌ها اعتراض کرد. عادل فردوسی پور سخنرانی خود را با ضرورت احترام به شعار «زن زندگی آزادی» به پایان برد.

بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی روز سه‌شنبه ۱۷ آبان‌ ماه علاوه بر دانشگاه شریف، دانشجویان در دیگر دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه‌های بهشتی، علوم پزشکی کردستان و نوشیروانی بابل تحصن کردند. دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه در اعتراض به بازداشت میلاد عبدی، دانشجوی این دانشکده و سایر دانشجو‌یان، تجمع کرده و شعار سر دادند.

دانشجویان علوم پزشکی کردستان هم اعتصاب کردند و در بسیاری از دانشگا‌ه‌های دیگر نیز به تداوم فضای امنیتی اعتراض شد. امروز ویدیوهایی از دانشگاه علم و فرهنگ تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن دانشجویان شعارهای اعتراضی علیه فضای رعب و وحشت در دانشگاه می‌دادند. اعتراضات سراسری ایران: برگزاری تحصن و تجمع اعتراضی دانشجویان در شریف و چندین دانشگاه  اعتراضات سراسری ایران: برگزاری تحصن و تجمع اعتراضی دانشجویان در شریف و چندین دانشگاه  اعتراضات سراسری ایران: برگزاری تحصن و تجمع اعتراضی دانشجویان در شریف و چندین دانشگاه سخنرانی عادل فردوسی پور  سخنرانی عادل فردوسی پور    سخنرانی عادل فردوسی پور  سخنرانی عادل فردوسی پور

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا