ایرانجدیدترین اخبار

رهبر جمهوری اسلامی: انتخابات ما سالم است و مشکلی ندارد

روزنامه وطن امروز اظهار داشت که برای نیمی از مردم، انتخابات اهمیتی ندارد، خبرآنلاین پیش‌بینی کرده که حداکثر ۳۰ درصد از مردم شرکت خواهند کرد

رهبر جمهوری اسلامی: انتخابات ما سالم است و مشکلی ندارد

در دیدار با شهروندان استان آذربایجان شرقی، علی خامنه‌ای، دیکتاتور جمهوری اسلامی در ادعایی مضحک گفت که همواره انتخابات در این کشور به صورت صحیح، سالم و متین برگزار شده‌ است.

رهبر جمهوری اسلامی: انتخابات ما سالم است و مشکلی ندارد
رهبر جمهوری اسلامی: انتخابات ما سالم است و مشکلی ندارد

خامنه‌ای گفت من در این چند دهه هیچ تخلف انتخاباتی، به آن معنی که دشمن می‌گوید، مشاهده نکردم. در مواردی برخی ادعا کردند انتخابات دچار مشکل بوده، اما بررسی کردیم و سپس معلوم شد که در نتایج نهایی تاثیری نداشت.

این ادعا در حالی مطرح است که در دهه‌های اخیر، ده‌ها نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و هزاران نفر از نامزدهای انتخابات مجلس، شوراهای شهر و مجلس خبرگان رهبری، برگزارکنندگان انتخابات مختلف در ایران را به دستکاری در نتیجه آرا یا خرید و فروش آرا متهم کرده‌اند. اعتراضات میلیونی و خیابانی شهروندان ایرانی علیه نظام جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۸ هم در اعتراض به نتیجه آرای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

علی خامنه‌ای همچنین جبهه استکبار را مخالف حضور همه‌جانبه مردم ایران در انتخابات دانست و تاکید کرد همه افرادی که از نظارت شورای نگهبان عبور کرده‌اند، صالح هستند، اما به حکم عقل باید از بین آن‌ها افراد صالح‌تر را انتخاب کرد و برای شناخت اصلح، مردم تا جایی که توان بررسی دارند، تحقیق کنند و اگر نمی‌توانند، به نظر افراد مورداعتماد توجه و عمل کنند.

رد صلاحیت گسترده شهروندان منتقد نظام جمهوری اسلامی از نامزدی در انتخابات، که به دست منصوبان رهبر جمهوری اسلامی در شورای نگهبان یا نهادهای امنیتی رخ می‌دهد، در کنار افزایش نارضایتی‌ها از وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور که منجر به سرکوب و کشتار گسترده معترضان در خیزش‌های خیابانی اخیر شده است، در چهار سال گذشته باعث شده تا میلیون‌ها ایرانی، از برگزاری انتخاباتی آزاد ناامید شوند و آن را تحریم کنند. به همین دلیل، در انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۸ و سپس در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰، کمترین میزان مشارکت مردمی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی رقم خورد.

رهبر جمهوری اسلامی: انتخابات ما سالم است و مشکلی ندارد
رهبر جمهوری اسلامی: انتخابات ما سالم است و مشکلی ندارد

در این زمینه، محمد حسینی، معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی، امروز، ۱۲ روز پیش از برگزاری انتخابات دو مجلس، اظهار کرد که امیدوار است در انتخابات ۱۱ اسفند، بیش از ۴۲ درصد از جمعیت به عنوان رای‌دهندگان شرکت کنند، مشارکتی که در سال ۱۳۹۸ به ثبت رسیده بود بر این اساس، بسیاری از مدیران دولتی و حکومتی جمهوری اسلامی امید زیادی به مشارکت گسترده مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ندارند.

روز یکشنبه، روزنامه وطن امروز که متعلق به طیف اصولگرا و نزدیک به سپاه پاسداران است، اعلام کرد آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از جمعیت هنوز به موضوع انتخابات اهمیت نمی‌دهند و برای آن‌ها انتخابات مسئله‌ای نیست.

با این حال، علی خامنه‌ای امروز در جمع حامیان خود مجددا انتخابات را که از نظر منتقدان نمایشی خوانده می‌شود، راه اصلاح کشور معرفی کرد و گفت همه باید در انتخابات شرکت کنیم. کسانی هم که به دنبال ترمیم و حل مشکلات هستند، راه درست آن، انتخابات است و باید به انتخابات رو کنند. افرادی هم که وارد میدان انتخابات شده‌اند، از بداخلاقی، بددهنی و توهین و تهمت به دیگران در تبلیغات و فضای مجازی و همچنین از سیاه‌نمایی و بیان مطالب دروغ و خلاف‌واقع برای جلب نظر مردم اجتناب کنند.

علاوه بر دفاع رهبر نظام جمهوری اسلامی از سلامت انتخابات‌های حکومتی، غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در سخنانی مدعی شد که از ناحیه برگزارکنندگان انتخابات هیچ دخالت سازمان‌یافته‌ای برای تقلب وجود ندارد و هیچوقت ثابت نشده که نظام خواسته باشد در رای مردم دخالتی کرده باشد.

رهبر جمهوری اسلامی: انتخابات ما سالم است و مشکلی ندارد
رهبر جمهوری اسلامی: انتخابات ما سالم است و مشکلی ندارد

با این وجود، با تمام تلاش مقامات بالای نظام برای اطمینان دادن به مردم درباره صحت انتخابات، به نظر می‌رسد که بی‌اعتمادی اصلی میلیون‌ها ایرانی و اکثر افراد واجد شرایط رای‌گیری، به نظام ولایت فقیه باقی مانده است. آنها معتقدند که افرادی که به مجلس یا ریاست‌جمهوری اسلامی راه پیدا می کنند، قادر به تغییر سیاست‌های کلی نظام و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی نیستند.

گزارشی از خبرگزاری خبرآنلاین ایران، هشتم بهمن سال جاری، با اشاره به نتایج یک نظرسنجی انجام شده توسط یک نهاد دولتی، اعلام کرد که مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در اسفند ماه به حداکثر ۳۰ درصد می‌رسد. اما در روز بعد، به دلیل فشارهای امنیتی، مدیران این خبرگزاری مجبور به حذف این گزارش از وبسایت خبرآنلاین شدند.

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در شماره ۲۳ بهمن روزنامه اعتماد، انتقاداتی نسبت به تلاش حکومت و دولت برای پنهان کردن نتایج نظرسنجی‌ها درباره مشارکت مردم در انتخابات آتی بیان کرد. او با ابراز نگرانی از محرمانه کردن نتایج نظرسنجی‌ها، اظهار کرد که این اقدام نمی‌تواند صدای مردم را خاموش کند. اگر یافته‌های پیمایش به درستی منعکس نشوند، این موضوع ممکن است به اشکال مختلفی خود را نشان دهد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا