جدیدترین اخبارجهان

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هشدار داد که اسرائیل نمی‌تواند حماس را با ابزار نظامی شکست دهد

بورل در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت ما باید به جنگ غزه پایان دهیم، اما کرانه باختری مانع واقعی راه حل دو دولتی است 

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هشدار داد که اسرائیل نمی تواند حماس را با ابزار نظامی شکست دهد

جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت که اسرائیل به یک راه حل سیاسی و نه نظامی برای درگیری با فلسطینی ها نیاز دارد.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هشدار داد که اسرائیل نمی تواند حماس را با ابزار نظامی شکست دهد
دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هشدار داد  اسرائیل ‌می تواند حماس را با ابزار نظامی شکست دهد

او گفت که گفتگوها در مورد صلح در خاورمیانه بر غزه متمرکز شده، جایی که اسرائیل در پی حمله ۷ اکتبر حماس به غیرنظامیان اسرائیلی در حال انجام عملیات نظامی است که ده ها هزار کشته و بیش از یک میلیون پناهنده ایجاد کرده است. بورل همچنین گفت که وضعیت در کرانه باختری، که محل زندگی حدود ۳ میلیون فلسطینی و همچنین صدها هزار شهرک نشین اسرائیلی است، حداقل به همان اندازه مهم است.

او روز یکشنبه در جریان یک مصاحبه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت بله، ما باید به جنگ غزه پایان دهیم، اما کرانه باختری مانع واقعی راه حل دو کشوری است کرانه باختری در حال جوشیدن است.

وی هشدار داد که اگر سازمان ملل مجبور شود حمایت از فلسطینیان در کرانه باختری را متوقف کند، ممکن است در آستانه یک انفجار بزرگتر باشیم. وضعیت اسرائیل و غزه یکی از موضوعات کلیدی در مونیخ بوده است، جایی که بسیاری از سیاستمداران نسبت به تلفات وارده در عملیات تلافی جویانه اسرائیل ابراز تردید کردند، اما به شدت از فشار بر حماس برای بازگرداندن گروگان هایی که در ۷ اکتبر دستگیر کرده بود، حمایت کردند.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفت آزادی گروگان ها، آزادی این زنان بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت ما هرگز نمیتوانیم کودکان غزه را نجات دهیم.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، حمایت تزلزل ناپذیر از اسرائیل را ابراز کرد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل در مونیخ با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر برای آزادی گروگان ها گفتگو کرد. بورل یکی از صراحت ترین سیاستمداران اروپایی در مورد مناقشه بین اسرائیل و حماس بوده است و از جامعه بین المللی و به ویژه ایالات متحده خواسته است تا با توجه به افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان، ارائه تسلیحات به اسرائیل را متوقف کنند.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هشدار داد که اسرائیل نمی تواند حماس را با ابزار نظامی شکست دهد
دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هشدار داد که اسرائیل نمی تواند حماس را با ابزار نظامی شکست دهد

در کنفرانس امنیتی، او پرسید که آیا فضای سیاسی برای حمایت اروپا از راه حل دو دولتی وجود دارد؟ او گفت اگر می‌خواهیم نقش ژئوپلیتیکی خود را در این موضوع ایفا کنیم، باید مانند اوکراین متحدتر باشیم.

دیگر سیاستمداران ارشد مانند دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا نیز در کنفرانس مونیخ خواستار راه حل دو کشوری شدند. با این حال، هرتزوگ گفت تا زمانی که عملیات در غزه کامل نشود، هیچ پیشرفتی در راه حل دو دولتی حاصل نمی شود. او در این کنفرانس گفت ما باید ریشه کن کردن حماس را به پایان برسانیم.

وزیر امور خارجه اسرائیل در حاشیه کنفرانس مونیخ گفت که ارتش‌اسرائیل به طرح بحث برانگیز حمله به شهر جنوبی رفح که هزاران پناهجو در آن پناه گرفته اند، ادامه خواهد داد.

او گفت اسرائیل باید با رفح برخورد کند، زیرا ما نمی‌توانیم حماس را در آنجا رها کنیم. اما بورل هشدار داد که هیچ راه حل نظامی برای درگیری وجود ندارد. بورل گفت حماس یک ایده است و شما یک ایده را نمی‌کشید. شما باید جایگزینی ارائه کنید که بهتر است. و مطمئناً تنها جایگزین این است که اسرائیل را آنطور که حماس می‌خواهد نابود نکنیم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا