جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده در رای گیری شورای امنیت برای آتش بس غزه آماده وتو کردن است

در حالیکه مصر برای عملیات رفح آماده میشود، ایالات متحده در رای گیری شورای امنیت برای آتش بس غزه آماده وتو کردن است

ایالات متحده در رای گیری شورای امنیت برای آتش بس غزه آماده وتو کردن است

واشنگتن میگوید قطعنامه الجزایر می تواند مذاکرات حساس آتش بس موقت را به خطر بیندازد.  گال هیرش، مقام مسئول دولت اسرائیل در ارتباط با گروگان-ها گفت حماس از فلسطینیان آواره در جنوب غزه به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.

ایالات متحده در رای گیری شورای امنیت برای آتش بس غزه آماده وتو کردن است
ایالات متحده در رای گیری شورای امنیت برای آتش بس غزه آماده وتو کردن است

در حالی که مصر برای عملیات برنامه ریزی شده اسرائیل در رفح آماده می شود، ایالات متحده اعلام کرده است که رای آتی در شورای امنیت ۱۵ عضوی سازمان ملل که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در جنگ جاری در غزه است را وتو خواهد کرد.

الجزایر بیش از دو هفته قبل پیش نویس قطعنامه اولیه ای را ارائه کرد، اما لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفت که این متن می تواند مذاکرات حساس را با هدف میانجیگری برای توقف در جنگ، ناشی از قتل عام حماس در ۷ اکتبر در جنوب اسرائیل به خطر بیاندازد.

دیپلمات ها گفتند که الجزایر روز شنبه درخواست کرد که شورا روز سه شنبه رای گیری کند. برای تصویب، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به حداقل ۹ رأی موافق و عدم وتوی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین یا روسیه نیاز دارد.

ایالات متحده از اقدام در مورد این پیش نویس قطعنامه حمایت نمی کند. سفیر آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای گفت اگر طبق پیش‌نویس برای رای‌گیری بیاید، تصویب نخواهد شد.

مذاکرات بین ایالات متحده، مصر، اسرائیل و قطر برای توقف جنگ و آزادی ۱۳۰ گروگان باقی مانده توسط گروه های تروریستی در غزه از ۷ اکتبر که همه آنها زنده نیستند پس از آزادی ۱۰۵ غیرنظامی از حماس ادامه دارد. اسارت در طی یک آتش بس یک هفته ای در اواخر نوامبر، و چندین گروگان در زمان های دیگر آزاد شدند.

ایالات متحده در رای گیری شورای امنیت برای آتش بس غزه آماده وتو کردن است
ایالات متحده در رای گیری شورای امنیت برای آتش بس غزه آماده وتو کردن است

توماس-گرینفیلد گفت، بسیار مهم است که طرف‌های دیگر به این فرآیند بهترین شانس را برای موفقیت بدهند، نه اینکه اقداماتی را انجام دهند که آن را فرصتی برای حل و فصل پایدار خصومت‌ها در معرض خطر قرار می‌دهد. رای احتمالی شورا در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل قصد دارد به جنوبی‌ترین شهر غزه، رفح، که بیش از یک میلیون نفر در آن پناهنده شده‌اند، یورش برد و نگرانی‌های بین‌المللی را از گسترش شدید بحران انسانی در نوار غزه برانگیخته است.

مصر بارها هشدار داده است که حمله اسرائیل به غزه می‌تواند فلسطینی‌ها را به سینا آواره کند چیزی که قاهره می‌گوید کاملاً غیرقابل قبول است که انعکاس هشدارهای سایر کشورهای عربی مانند اردن است.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر روز شنبه در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، مخالفت قاهره با هرگونه جابجایی اجباری به صحرای سینا را تکرار کرد که در آن هر دو رهبر در مورد ضرورت پیشبرد سریع آتش‌بس توافق کردند.

تلاش‌های بی‌وقفه برای توقف جنگ چهار ماهه در حالی صورت می گیرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز شنبه وعده داد درخواست‌های بین‌المللی برای لغو طرح‌های عملیاتی در رفح را رد کند.

 گال هیرش، مقام مسئول دولت اسرائیل در ارتباط با گروگان-ها، روز یکشنبه به سی ان ان گفت که عملیات در جنوبی ترین شهر غزه البته در مرحله بعدی است، زیرا در رفح تعداد زیادی گروگان و گروه های تروریستی زیادی وجود دارد. در واقع حماس هنوز آنجاست.

ایالات متحده در رای گیری شورای امنیت برای آتش بس غزه آماده وتو کردن است
ایالات متحده در رای گیری شورای امنیت برای آتش بس غزه آماده وتو کردن است

وی گفت در حالی که اسرائیل هر کاری ممکن انجام می دهد تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کند، بسیاری از فلسطینی ها در حال حاضر در رفح پناه گرفته اند که حماس در حال حاضر از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.

ما خیلی خواهان یک معامله هستیم و ما می دانیم که باید قیمت ها را بپردازیم. اما خواسته های حماس از واقعیت جدا شده و توهم است.

هیرش همچنین ابراز تردید کرد که منابع حماس که در گفتگوها مطالبات خود را مطرح می کنند، با عوامل این گروه تروریستی در غزه که گروگان ها را نگه می دارند، در تماس نیستند. او گفت خیلی می‌خواهم شواهد را ببینم. چنین شواهدی می تواند به عنوان مثال به ما نشان دهد که پشتیبانی پزشکی که برای گروگان های ما ارسال شده است به مقصد رسیده است.

اشاره هیرش به قراردادی بود که قطر در اواسط ژانویه اعلام کرد که بر اساس آن قرار بود در ازای دریافت مقدار زیادی تجهیزات پزشکی و سایر کمک‌ها به غزه، دارو به گروگان‌ها ارائه شود. در همین حال، پزشکان و شاهدان فلسطینی در غزه گفتند که حملات اسرائیل در خان یونس، رفح و شهر غزه حداقل ۱۸ نفر را در طول شبانه روز یکشنبه کشته اند.

صبح روز یکشنبه، ارتش اسرائیل گفت که نیروهای ارتش طی روز گذشته ده‌ها تن از عوامل حماس را در سراسر نوار غزه کشتند، در حالی که نیروهای ویژه به جستجوی خود در بیمارستان ناصر در خان یونس ادامه دادند، پس از اینکه نیروهای ارتش اسرائیل در روز پنجشنبه وارد ساختمان شدند و گفتند اطلاعاتی درباره گروگان‌ها دارند. که در آنجا نگهداری می شدند و ممکن است اجساد برخی از گروگان های مرده هنوز در محل باشد.

ارتش صبح روز یکشنبه اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ مظنون تروریستی تا کنون در مرکز پزشکی دستگیر شده و سلاح‌هایی نیز کشف شده است و افزود که ۱۵ تن دیگر از عوامل حماس کشته و یک انبار تسلیحات در یک سری حملات هوایی در شهر منهدم شد.

در مرکز غزه، ارتش اسرائیل گفت که تیپ نهال حداقل ۱۰ عامل حماس را در طول روز گذشته کشته است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا