جدیدترین اخبارجهان

رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار شدیدی است تا به شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی پاسخ دهد

یک بمب بزرگ در انتظار انفجار در خاورمیانه است. بایدن نباید با حمله به ایران فیوز را روشن کند

رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار شدیدی است تا به شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی پاسخ دهد

حملات بی‌سابقه تروریستی حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، خشم تمام خاورمیانه را برانگیخت. اکنون، مگا بمب ترسناک و تصویری که در نهایت آن فیوز به آن وصل شده، درگیری مستقیم بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ممکن است در شرف منفجر شدن باشد که عواقب ویرانگری برای اوباش جمهوری اسلامی خواهد داشت.

رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار شدیدی است تا به شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی پاسخ دهد
رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار شدیدی است تا به شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی پاسخ دهد

هر روز که بمباران اسرائیل به غزه ادامه می‌یابد، با هر برآورد جدید از تعداد کشته‌های تروریستهای حماس و فلسطینی، انفجاری عظیم نزدیک‌تر می‌شود. از دریای سرخ گرفته تا عراق، سوریه و لبنان، یک مارپیچ چهار ماهه در حال تشدید خشونت، که عمدتاً شامل شبه‌نظامیان طرفدار فلسطین و تحت حمایت جمهوری اسلامی است، به‌طور اجتناب‌ناپذیری در حال ایجاد می‌باشد.

اکنون، پس از آخرین حمله شبه‌نظامیان روز یکشنبه به یک پایگاه آمریکایی در اردن که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن تعداد زیادی دیگر شد و رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن، آن را به طور خاص جمهوری اسلامی را مقصر دانست آیا به نقطه بدون بازگشت رسیده‌ایم؟ این همان است؟ آیا بمب در شرف انفجار است؟

جمهوری اسلامی اصرار دارد که مسئول نبوده است. اما تعداد کمی در واشنگتن با توجه به سابقه طولانی حمایت جمهوری اسلامی، آموزش و تسلیح نیروهای نیابتی شبه نظامیان سیاستی که توسط قاسم سلیمانی از نیروی قدس سپاه پاسداران آغاز شد، تا زمانی که ایالات متحده او را در ژانویه ۲۰۲۰ ترور کرد، تعداد کمی در واشنگتن چنین اعتراضاتی را باور می کنند.

هدف راهبردی دیرینه جمهوری اسلامیر منطقه ای است که تهران به دنبال تسلط بر آن است. وحشت هولناک ۷ اکتبر و واکنش دافعه آمیز اسرائیل با حمایت ایالات متحده فرصتی غیرقابل از دست دادن برای پیشبرد این هدف فراهم کرده است.

اما هنوز مشخص نیست که آیا حمله به اردن تشدید عمدی از سوی جمهوری اسلامی و متحد محلی آن، شبه نظامیان مقاومت اسلامی عراق بوده است یا خیر. این ممکن است صرفاً یک حمله تصادفی و فرصت طلبانه دیگر با هواپیماهای بدون سرنشین باشد که بر خلاف بسیاری از عملیات های مشابه، به طور غیرمنتظره ای موفقیت آمیز بود.

رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار شدیدی است تا به شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی پاسخ دهد
رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار شدیدی است تا به شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی پاسخ دهد

به عبارت دیگر، این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی و یا متحدانش اشتباه محاسباتی کرده باشند که سهواً آن گام سرنوشت‌ساز و ترسناک را بیش از حد برداشته‌اند. این بسیار مهم است، زیرا مقیاس و دامنه پاسخی را که بایدن قول داده در هر لحظه ارائه دهد، تعیین می کند.

اگر آمریکایی‌ها به این نتیجه برسند که شبه‌نظامیان با کمک گزارش شکست سپر ضد موشکی دفاعی پایگاه خوش شانس بوده‌اند، ممکن است حملات انتقام‌جویانه را به پایگاه‌های شبه‌نظامی که حمله از آنجا آغاز شده محدود کنند.

اما اگر آنها تصمیم بگیرند با فرض اینکه اطلاعات به اندازه کافی قابل اعتماد دارند، که یک فرض بزرگ است که این حادثه عمداً تشدید شده است، پاسخ ممکن است به طور گسترده‌تری تنبیهی باشد و به طور بالقوه دارایی‌ها و سرزمین ایران را هدف قرار دهد.

همانطور که هدایت جنگ غزه توسط ائتلاف راست افراطی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو نشان داده است، محاسبات سیاسی حداقل به اندازه الزامات نظامی در این تصمیم نقش دارند. بایدن برای ضربه زدن مستقیم به تهران تحت فشار زیادی است.

خشم قابل درک به این فشار دامن می زند. اما همینطور، ادعاهای دیرینه جمهوری خواهان، که توسط رقیب احتمالی رئیس جمهور در انتخابات نوامبر، دونالد ترامپ منعکس شده بود، مبنی بر اینکه بایدن در واکنش به حملات قبلی ضعیف بوده و از طریق گفتگوهای مرتبط با هسته ای و مبادله اخیر زندانیان، تلاش کرده تهران را راضی کند. 

رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار شدیدی است تا به شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی پاسخ دهد
رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار شدیدی است تا به شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی پاسخ دهد

سناتور جمهوری خواه تام کاتن که برای بسیاری از جناح راست صحبت می کرد، گفت او سربازان ما را به عنوان اردک نشسته رها کرد. تنها پاسخ باید انتقام نظامی ویرانگر علیه نیروهای تروریستی جمهوری اسلامی، چه در ایران و چه در سراسر خاورمیانه باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه یک نبرد برای انتخاب مجدد که در حال حاضر شکست خواهد خورد، ممکن است نتواند در برابر چنین فشاری مقاومت کند، هرچند که بدون شک بیشتر آن ناعادلانه است.

مشاوران بایدن تاکنون استدلال کرده‌اند که جمهوری اسلامی، علی‌رغم لفاظی‌های خصمانه‌اش، به دنبال جنگ با ایالات متحده نیست جنگی که می‌داند برایش گران تمام می‌شود. این منطقی است. از برخی جهات، نتانیاهو و دوستان افراطی او کار تهران را برای آن انجام می‌دهند، دولت‌های عربی میانه‌روتر و افکار عمومی را علیه آمریکا برمی‌گردانند و در عین حال متحدان اروپایی مانند بریتانیا را شرمنده می‌کنند.

بایدن بلافاصله پس از ۷ اکتبر در ارائه حمایت بی قید و شرط ایالات متحده اشتباه محاسباتی کرد. او حداقل در ملاء عام ظاهر شد تا به نتانیاهو کارت سفید بدهد. حالا ممکن است دوباره اشتباه محاسباتی کند، با پیامدهای وحشتناک تر.

تلافی مستقیم نظامی آمریکا علیه جمهوری اسلامی خود فاجعه خواهد بود. درگیری غزه را طولانی تر می کند. تقریباً به طور قطع باعث حمله همه جانبه حزب الله به اسرائیل خواهد شد. این می‌تواند آتش‌سوزی‌های محلی را به جهنمی‌های خشمگین در عراق و سوریه تبدیل کند و رژیم‌های دوست در مصر، اردن و خلیج‌فارس را بی‌ثبات کند.

رویارویی بی پایان ایالات متحده و جمهوری اسلامی، شاید به طور دائمی، دموکراسی های غربی را بین دموکراسی هایی مانند بریتانیا که از واشنگتن حمایت می کنند و کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و ایتالیا که ممکن است به طور معقولی برای برقراری ارتباط دیپلماتیک مجدد با تهران در اولویت قرار گیرند، تقسیم کند. . این به چین در پیشبرد جاه طلبی های ژئوپلیتیکی ضد دموکراتیک خود و روسیه در توجیه تجاوزات خود در اوکراین کمک خواهد کرد.

فراتر از آن، این هدیه ای به نتانیاهو خواهد بود، که مدتهاست خواستار اقدام نظامی تنبیهی علیه جمهوری اسلامی بوده و سیاست او پس از اکتبر، جنگ دائمی است.

اگر این کافی نیست، در اینجا دلیل دیگری و حتی اساسی‌تر وجود دارد که چرا بایدن باید از تمام محدودیت‌های ممکن استفاده کند. حمله به ایران به اهداف دوگانه اساسی حفاظت از امنیت غرب و تغییر رفتار آخوندها دست نخواهد یافت. این فقط کار نمی کند. در حقیقت، با شتاب دادن به مارپیچ پلکانی نتیجه معکوس خواهد داشت.

اقدام ایمن‌تر و عاقلانه‌تر، که جهان و بسیاری از رأی‌دهندگان آمریکایی از او تشکر می‌کنند، این است که رئیس‌جمهور آمریکا بدون تأخیر بیشتر به دلایل اصلی رسیدگی کند. او باید خواستار توقف بمباران غزه توسط اسرائیل شود، آتش‌بسی را اجرا کند که گروگان‌های اسرائیلی را آزاد کند، و یک حرکت معتبر بین‌المللی برای در نهایت ایجاد راه‌حل دو کشوری در فلسطین رهبری کند.

یک چیز مسلم است منفجر شدن آن بمب بزرگ خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا