جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی دست داشتن در حمله‌ای که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد را رد می‌کند

جمهوری اسلامی اتهامات آمریکا و انگلیس مبنی بر حمایت از گروه های شبه نظامی مقصر این حمله را رد کرد

جمهوری اسلامی دست داشتن در حمله‌ای که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد را رد می کند

جمهوری اسلامی دست داشتن در حمله هواپیمای بدون سرنشین به پایگاه آمریکایی در نزدیکی مرز اردن با سوریه که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی شد را رد کرده است.

جمهوری اسلامی دست داشتن در حمله‌ای که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد را رد می کند
جمهوری اسلامی دست داشتن در حمله‌ای که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد را رد می کند

ایالات متحده این حمله را که ده ها مجروح برجای گذاشت، گروه های شبه نظامی تندرو مورد حمایت جمهوری اسلامی معرفی کرد. بایدن، رئیس جمهور آمریکا قول انتقام گرفت و گفت ما پاسخ خواهیم داد.

از زمان آغاز جنگ غزه که با حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز شد، این اولین باری است که حمله ای باعث کشته شدن نیروهای آمریکایی در منطقه می شود. به گفته ارتش آمریکا، حملات دیگری نیز به پایگاه‌های آمریکا در منطقه صورت گرفته است، اما قبل از یکشنبه هیچ تلفات جانی نداشته است.

مقاومت اسلامی عراق مدعی شده که پشت این حمله بوده است. این گروه در اواخر سال ۲۰۲۳ ظهور کرد و متشکل از چندین شبه نظامی وابسته به جمهوری اسلامی است که در عراق فعالیت می کنند. این کشور در هفته های اخیر مسئولیت حملات دیگری را علیه نیروهای آمریکایی بر عهده گرفته است.

این گروه در بیانیه ای اعلام کرد که سه پایگاه آمریکایی در سوریه را هدف قرار داده است که آنها را به نام های شدادی، تنف و رکبان معرفی کرد. با این حال، رکبان در سمت اردن در مرز با سوریه قرار دارد. این گروه همچنین اعلام کرد که یک تاسیسات نفتی اسرائیل در دریای مدیترانه را هدف قرار داده است.

جمهوری اسلامی دست داشتن در حمله‌ای که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد را رد می کند
جمهوری اسلامی دست داشتن در حمله‌ای که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد را رد می کند

نیروهای آمریکایی در محل خواب خود بودند که پهپاد در ساعات اولیه صبح به پایگاه آنها در برج ۲۲ حمله کرد. یک مقام دفاعی گفت این پهپاد همزمان با بازگشت یک پهپاد آمریکایی از یک ماموریت به پایگاه با سرعت کم و بسیار آرام وارد شد.

به گفته این مقام، در نتیجه ویژگی‌های پاسخ خودکار سامانه پدافند هوایی خاموش شد تا پهپاد آمریکایی ساقط نشود و این بدان معناست که هیچ هشداری برای سربازان در پایگاه وجود نداشت.

دولت عراق این حمله را محکوم کرده و خواستار پایان دادن به چرخه خشونت در خاورمیانه شده است. باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق گفت که مایل است برای ایجاد قوانین اساسی برای جلوگیری از عواقب بیشتر در منطقه و مهار گسترش درگیری ها همکاری کند.

بایدن گفت که ایالات متحده همه کسانی را که مسئول هستند در زمان و به شیوه ای که ما انتخاب می‌کنیم، پاسخگو خواهند بود. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که ایالات متحده به دنبال پاسخی بسیار واضح به این حمله است، اما خواهان جنگ گسترده تر با جمهوری اسلامی یا منطقه نیست.

کربی گفت که دولت معتقد است از یک پهپاد برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در اردن استفاده شده است. جمهوری اسلامی اتهامات آمریکا و انگلیس مبنی بر حمایت از گروه های شبه نظامی مقصر این حمله را رد کرد.

جمهوری اسلامی دست داشتن در حمله‌ای که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد را رد می کند
جمهوری اسلامی دست داشتن در حمله‌ای که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد را رد می کند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفت در تصمیم‌گیری گروه‌های مقاومت در نحوه انتخاب آنها برای دفاع از فلسطینی‌ها یا کشورهای خود دخالتی ندارد. اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی گفت که گروه های مسلح منطقه ای همسو با جمهوری اسلامی به صلاحدید خود به متجاوزان آمریکایی پاسخ می دهند.

کاخ سفید گفت بایدن در مورد حمله صبح یکشنبه توسط لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و سایر مقامات مطلع شد. بایدن در بیانیه‌ای گفت جیل و من به خانواده‌ها و دوستان قربانیانمان و آمریکایی‌های سراسر کشور در غم از دست دادن این جنگجویان در این حمله نفرت‌انگیز و کاملاً ناعادلانه می‌پیوندیم.

 اسامی سربازان کشته و زخمی شده هنوز منتشر نشده است زیرا مقامات در تلاش هستند تا خانواده های آنها را مطلع کنند.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، این حمله را محکوم کرد و از جمهوری اسلامی خواست به تداوم تنش زدایی در منطقه ادامه دهد. وی گفت ما قاطعانه در کنار متحدان خود برای ایجاد ثبات و صلح در منطقه ایستاده ایم.

داونینگ استریت ارزیابی ایالات متحده را تکرار کرد و گفت که معتقد است این حمله توسط گروه های شبه نظامی رادیکال تحت حمایت جمهوری اسلامی که در سوریه و عراق فعالیت می کنند انجام شده است. مقامات آمریکایی گفتند که حداقل ۳۴ پرسنل نظامی از نظر آسیب مغزی احتمالی مورد ارزیابی قرار گرفتند و برخی از سربازان مجروح از نظر پزشکی از پایگاه برای درمان بیشتر خارج شدند.

آنها همچنین گفتند که این پهپاد به محل های سکونت در پایگاه حمله کرده است که در صورت تایید، می تواند تعداد بالای تلفات را توضیح دهد. فرماندهی مرکزی ایالات متحده و رئیس جمهور بایدن گفتند که حمله به پایگاهی در رکبان در شمال شرقی اردن در نزدیکی مرز سوریه انجام شد. بعدها توسط مقامات آمریکایی به عنوان برج ۲۲ نامگذاری شد.

در ماه دسامبر، مقامات آمریکایی گفتند که پایگاه های ایالات متحده در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر حداقل ۹۷ بار مورد حمله قرار گرفته اند. ماه گذشته، آمریکا پس از مجروح شدن سه نظامی آمریکایی که حال یکی از آنها وخیم است در حمله پهپادی به پایگاهی در شمال عراق، حملات هوایی علیه گروه های وابسته به جمهوری اسلامی انجام داد.

در اوایل ژانویه، یک حمله تلافی جویانه ایالات متحده در بغداد یک رهبر شبه نظامی متهم به حمله به کارکنان آمریکایی را کشت.

ژنرال سی کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه ای از پیش ضبط شده با ABC News که صبح یکشنبه پخش شد، گفت که هدف آمریکا در منطقه این است که درگیری ها گسترش نیابد.

هدف بازدارندگی آنهاست و ما نمی‌خواهیم در مسیر گسترش درگیری که منجر به درگیری بسیار گسترده‌تر در منطقه شود، برویم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا