جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده حوثی ها را به عنوان یک گروه تروریستی دوباره معرفی می‌کند

جریمه‌های مرتبط با این تعیین به مدت ۳۰ روز اجرا نمی‌شود

ایالات متحده حوثی ها را به عنوان یک گروه تروریستی دوباره معرفی می کند

به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از حمله شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی به خطوط کشتیرانی حیاتی خاورمیانه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده یک بار دیگر گروه شورشی یمن را به عنوان سازمان تروریستی طبقه‌بندی می‌کند اقدامی که وزارت خارجه می‌گوید این امکان را فراهم می‌کند که ایالات متحده به طور موثرتری دسترسی این گروه به حمایت مالی را محدود کند.

ایالات متحده حوثی ها را به عنوان یک گروه تروریستی دوباره معرفی می کند
ایالات متحده حوثی ها را به عنوان یک گروه تروریستی دوباره معرفی می کند

بلینکن گفت که محدودیت‌ها و مجازات‌های مرتبط با این نام‌گذاری به مدت ۳۰ روز اجرایی نخواهد شد و این تأخیر برای اطمینان از اینکه جریان کمک‌ها و کالاهای تجاری به غیرنظامیان یمنی کمترین تأثیر را خواهد داشت، طراحی شده است.

بلینکن در بیانیه‌ای گفت حوثی‌ها باید پاسخگوی اقدامات خود باشند، اما این نباید به ضرر غیرنظامیان یمنی باشد. در حالی که وزارت امور خارجه با این نامگذاری پیش می رود، ما در حال برداشتن گام های مهمی برای کاهش هر گونه تأثیر نامطلوب این نامگذاری بر مردم یمن هستیم.

بلینکن همچنین تصریح کرد که اگر حوثی‌ها به حمله خود به ترافیک دریایی پایان دهند، می‌توان این تصمیم را لغو کرد. او گفت اگر حوثی‌ها حملات خود را در دریای سرخ و خلیج عدن متوقف کنند، ایالات متحده این نامگذاری را دوباره ارزیابی خواهد کرد.

این اقدام یک چرخش قابل توجه برای دولت بایدن است که تنها چند روز پس از روی کار آمدن حوثی‌ها، دو نامگذاری تروریستی دوران ترامپ را علیه حوثی‌ها به دلیل نگرانی از اقدامات آنها از جمله اقداماتی که به تازگی دوباره اعمال شد که باعث تشدید بحران انسانی در کشور می‌شود، لغو کرد. 

دولت ایالات متحده تعدادی ابزار قانونی دارد که می تواند از آنها برای تعریف افراد و سازمان های خارجی به عنوان تروریست یا حامی فعالیت های تروریستی استفاده کند و هر کدام مجموعه ای از پیامدهای خاص خود را دارند.

ایالات متحده حوثی ها را به عنوان یک گروه تروریستی دوباره معرفی می کند
ایالات متحده حوثی ها را به عنوان یک گروه تروریستی دوباره معرفی می کند

دولت بایدن قبلاً حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی و فهرست تروریست‌های جهانی تعیین‌شده ویژه ایالات متحده حذف کرده بود، اما تصمیم گرفته است که تنها مورد دوم را دوباره اعمال کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه توضیح داد که دلیل این امر این است که طبقه بندی ویژه تروریستی جهانی تعیین شده به نهادهایی که به نفع مردم یمن کار می کنند، امکان مانور بیشتری را برای جلوگیری از نقض قانون فراهم می کند.

او گفت تعریف یک سازمان تروریستی خارجی با خطر تأثیر بازدارنده بر برخی از آن گروه‌های کمک‌رسانی که به ارائه کمک‌های خود ادامه می‌دهند، وجود دارد نگران این است که آنها به عنوان حمایت مادی از یک سازمان تروریستی متهم شوند.

اما جمهوری خواهان در کاپیتول هیل استدلال کرده اند که دولت باید نام تروریستی خارجی را نیز بازگرداند، که به دلیل دامنه وسیع تر، عموماً مجازات سخت تری محسوب می شود.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت تصمیم پرزیدنت بایدن و وزیر بلینکن برای حذف نام تروریستی خارجی در مورد حوثی‌ها نمونه خطرناکی از ضعف و قضاوت ضعیف این دولت بود. تصمیم امروز آنها مبنی بر عدم معرفی مجدد حوثی ها به عنوان تروریستی خارجی به منزله مماشات مداوم با جمهوری اسلامی است.

ایالات متحده حوثی ها را به عنوان یک گروه تروریستی دوباره معرفی می کند
ایالات متحده حوثی ها را به عنوان یک گروه تروریستی دوباره معرفی می کند

اگرچه حوثی‌ها و حامی مالی و نظامی اصلی آنها، جمهوری اسلامی، هم‌اکنون در معرض تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند، اما مقامات دولت می‌گویند این نامگذاری به مجریان قانون اجازه می‌دهد تا شبکه حمایتی گسترده‌تر این گروه را هدف قرار دهد و جریان منابعی را که به حملات این گروه به حملات کشتی های تجاری دامن می‌زند، متوقف کند.

میلر گفت تأثیری که ما فکر می‌کنیم این است که به ما اجازه می‌دهد از دسترسی حوثی‌ها به سیستم مالی ایالات متحده جلوگیری کنیم. این به ما ابزاری می‌دهد که نه تنها به دنبال آنها برویم، بلکه اعمال تحریم‌ها را بر سایر بازیگران بدی که از آنها حمایت می‌کنند، امکان‌پذیر می‌کنیم کاری که ما قادر به انجام آن نبودیم.

اما برخی از تحلیلگران استدلال می کنند که این نامگذاری بیشتر یک حرکت سیاسی است تا عملی.

بهنام بن طالبلو، یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها، گفت تعریف حوثی ها اکنون به عنوان تلاشی برای اصلاح مسیر پس از یک گل به خودی سیاسی خوانده می شود.

او گفت اگرچه از این اقدام استقبال می‌شود، ممکن است کمی دیر باشد، به ویژه برای تأثیرگذاری بر عزم حوثی‌ها برای ادامه کارزار دریایی‌شان. پس از اعلام این خبر، حوثی‌ها حمله دیگری را به یک کشتی آمریکایی انجام دادند که باعث آتش‌سوزی کشتی شد اما خدمه آن خسارت یا جراحت زیادی در پی نداشت. این گروه روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد نیروهای مسلح یمن در هدف قرار دادن همه منابع تهدید تردید نخواهند کرد.

مقامات آمریکایی می‌گویند تعیین حوثی‌ها تنها یکی از جنبه‌های استراتژی دولت برای خفه کردن این گروه از عرضه تسلیحات است با اشاره به سه حمله اخیر ارتش آمریکا در یمن.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت حمله‌های بزرگی که ما انجام دادیم برای مختل کردن و کاهش توانایی‌های تهاجمی حوثی‌ها طراحی شده بود و ما معتقدیم که این کار را انجام دادیم.

اما مایکل کی ناگاتا، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و کارشناس ارشد امنیت ملی در موسسه خاورمیانه، می‌گوید پایان دادن به تهدید ناشی از حوثی‌ها و گروه‌های مخرب مشابه در منطقه به توسعه استراتژی بهتری برای مقابله با جمهوری اسلامی بستگی دارد.

او گفت در حالی که حملات ایالات متحده قطعاً قبلاً به برخی از توانایی‌های حوثی‌ها برای ایجاد شرارت آسیب رسانده است، چیزهای زیادی در آنجا دست نخورده باقی مانده است و جمهوری اسلامی به سرعت برای جبران خسارات خود تلاش خواهند کرد.

ناگاتا افزود در عین حال، بقیه شبکه‌های جمهوری اسلامی به راحتی می‌توانند هر شکست موقتی را که حوثی‌ها از راه‌های دیگر متحمل شده‌اند، چه در داخل یمن و چه در جاهای دیگر، جبران کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا