جدیدترین اخبارجهان

آمریکا چهارمین دور حملات خود را علیه حوثی‌ها در یمن آغاز کرد

حملات موشکی آمریکا پس از حمله پهپادهای حوثی به یک ناو فله‌بر در خلیج عدن انجام شد

آمریکا چهارمین دور حملات خود را علیه حوثی‌ها در یمن آغاز کرد

ارتش آمریکا موج دیگری از حملات موشکی را علیه سایت‌های تحت کنترل حوثی‌ها شلیک کرد و چهارمین بار در یک هفته گذشته است که مستقیماً این گروه را در یمن هدف قرار می‌دهد.

آمریکا چهارمین دور حملات خود را علیه حوثی‌ها در یمن آغاز کرد
آمریکا چهارمین دور حملات خود را علیه حوثی‌ها در یمن آغاز کرد

این حملات از دریای سرخ انجام شد و به بیش از ده ها نقطه حمله کرد و پس از آن انجام شد که یک پهپاد از مناطق تحت کنترل حوثی ها به یک کشتی متعلق به ایالات متحده در خلیج عدن حمله کرد.

خبرگزاری صبا که تحت کنترل حوثی‌ها است، گفت که مناطق مورد هدف عبارتند از حدیده، تعز، ضمار، البیضاء و صعده. این گروه رسانه ای مدعی شد که هواپیماهای بریتانیایی نیز در این حملات دست داشته اند.

ارتش آمریکا گفت که نیروهایش به ۱۴ موشک حوثی که برای شلیک از یمن بارگذاری شده بودند، حمله کردند و آنها تهدیدی قریب‌الوقوع برای کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه هستند.

از نوامبر، حملات شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی به کشتی‌های منطقه، تجارت بین آسیا و اروپا را کند کرده و قدرت‌های بزرگ را نگران کرده است. حوثی‌ها که اکثر مناطق یمن را کنترل می‌کنند، می‌گویند که در همبستگی با فلسطینی‌های غزه عمل می‌کنند.

به گفته سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا، در حمله روز چهارشنبه به کشتیرانی در دریای سرخ شاهد بودیم که یک پهپاد پرتاب شده توسط حوثی ها به کشتی فله بر Genco Picardy برخورد کرد و باعث آتش سوزی شد که به زودی خاموش شد. گفته می شود کشتی و خدمه آن سالم هستند و حرکت به بندر بعدی خود را ادامه می دهند.

این حمله توبیخ آشکاری برای دولت بایدن بود که اوایل روز چهارشنبه اعلام کرد که حوثی‌ها را به فهرست تروریست‌های جهانی تعیین‌شده ویژه اختصاص داده است.

آمریکا چهارمین دور حملات خود را علیه حوثی‌ها در یمن آغاز کرد
آمریکا چهارمین دور حملات خود را علیه حوثی‌ها در یمن آغاز کرد

مقامات واشنگتن گفتند که مجازات های مالی را علیه حوثی ها طراحی خواهند کرد تا آسیب به ۳۲ میلیون نفر یمن را به حداقل برسانند.

با وجود تحریم ها و حملات نظامی از جمله عملیات گسترده در جمعه گذشته که توسط نیروهای آمریکایی و انگلیسی انجام شد و بیش از ۶۰ هدف را در سراسر یمن هدف قرار داد حوثی ها به کارزار آزار و اذیت کشتی ها در دریای سرخ ادامه می دهند.

روز چهارشنبه، سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که ایالات متحده به اقدامات نظامی برای جلوگیری از حملات بیشتر ادامه خواهد داد.

آنها از این وضعیت برای انجام حملاتی علیه کشتی‌های بیش از ۵۰ کشور در سراسر جهان استفاده می‌کنند. و بنابراین ما به همکاری با شرکای خود در منطقه برای جلوگیری از این حملات یا جلوگیری از آن در آینده ادامه خواهیم داد.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، به بلومبرگ گفت فکر می‌کنم ما باید به همه ابزارهایی که در جعبه ابزار داریم نگاه کنیم بدیهی است که ما از تحریم‌ها علیه تعدادی از افراد در ایران استفاده کرده‌ایم و باید ببینیم که چگونه اگر این رفتار ادامه پیدا کند، می تواند آن را افزایش دهد.

رهبران حوثی گفته‌اند که حملات آنها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ به محض توقف تجاوز اسرائیل به غزه پایان می‌یابد و هشدار داده‌اند که هرگونه تحریمی از سوی بریتانیا یا آمریکا را به‌عنوان اعلان جنگ تلقی خواهند کرد.

شرکت های کشتیرانی بیشتری گفته اند تا زمانی که بحران فروکش نکند، استفاده از مسیر دریای سرخ را به خطر نمی اندازند.

۲۶ سازمان یمنی و بین‌المللی از جمله سازمان نجات کودکان و شورای پناهندگان نروژی در بیانیه‌ای مشترک عصر سه‌شنبه، نگرانی عمیق خود را در مورد تأثیرات انسانی گسترش درگیری های نظامی اخیر در یمن و دریای سرخ ابراز کردند.

آمریکا چهارمین دور حملات خود را علیه حوثی‌ها در یمن آغاز کرد
آمریکا چهارمین دور حملات خود را علیه حوثی‌ها در یمن آغاز کرد

این گروه گفت که سازمان های بشردوستانه در حال حاضر شروع به احساس تاثیر تهدید امنیتی در دریای سرخ کرده اند، زیرا اختلال در تجارت منجر به افزایش قیمت ها و تاخیر در ارسال کالاهای نجات دهنده می شود.

این گروه گفت که انتظار دارد تشدید بیشتر ممکن است سازمان‌های بیشتری را مجبور کند که عملیات خود را در مناطقی که شاهد درگیری‌ها هستند متوقف کنند.

بیش از ۷۵ درصد مردم یمن در بحبوحه بحران اقتصادی شدید ناشی از جنگ، سقوط ارز و محدودیت های اعمال شده بر واردات و تجارت با کشورهای خارج از کشور، برای زندگی به کمک وابسته هستند.

وضعیت حوثی‌ها به‌عنوان تروریست‌های جهانی تعیین‌شده ویژه در فوریه ۲۰۲۱ توسط دولت بایدن پس گرفته شد زیرا به دنبال آسان‌تر کردن ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن بود.

یک مقام آمریکایی گفت که تعیین جدید ظرف ۳۰ روز اجرایی خواهد شد تا فرصتی برای ایجاد معافیت‌های بشردوستانه قوی فراهم شود، بنابراین این اقدامات حوثی‌ها را هدف قرار می‌دهد نه مردم یمن.

این مقام گفت مردم یمن نباید بهای اقدامات حوثی ها را بپردازند.

ایالات متحده در نظر دارد که هر گروه یا سازمان مالی، از جمله سازمان‌های خارج از ایالات متحده، در صورتی که ثابت شود آگاهانه با حوثی‌ها تجارت می‌کنند، ممکن است با تحریم‌ها یا جریمه‌های آمریکا مواجه شوند.

این مقام افزود که ممکن است در صورت پایان حملات به کشتی های تجاری، نام تروریستی ویژه لغو شود. آنها اصرار داشتند که این نامگذاری برای برهم زدن روند صلح به رهبری سازمان ملل که مستلزم گفتگو بین حوثی ها و دولت ائتلافی به رسمیت شناخته شده سازمان ملل در عدن است، نبود. اما تحلیلگران حقوقی پیشنهاد می کنند که ممانعت از مذاکرات صلح ممکن است اعمال شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا