جدیدترین اخبارجهان

با آغاز نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی، غرب از رویارویی جدی با جمهوری اسلامی اجتناب می‌کند

دیپلمات‌ها گفته‌اند که واشنگتن ماه‌هاست که با جستجوی راه‌حلی علیه تهران مخالفت کرده است

نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ غرب از رویارویی جدی با جمهوری اسلامی اجتناب می کند

به گفته دیپلمات ها، نشست سه ماهه نهاد اصلی سیاست گذاری ناظر هسته ای سازمان ملل در روز دوشنبه آغاز شد و قدرت های غربی دوباره تصمیم گرفتند به طور جدی با جمهوری اسلامی به دلیل عدم همکاری با آژانس در مورد طیف وسیعی از موضوعات مقابله نکنند.

با آغاز نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی، غرب از رویارویی جدی با جمهوری اسلامی اجتناب می کند
با آغاز نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی، غرب از رویارویی جدی با جمهوری اسلامی اجتناب می کند

بیش از یک سال است که شورای حکام ۳۵ کشوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را تصویب کرده است که به جمهوری اسلامی دستور می‌دهد با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام‌نشده برای توضیح آثار همکاری کند و گفت که این اقدام برای تهران ضروری و فوری است. 

از آن زمان، تعداد سایت‌های اعلام‌نشده مورد بررسی از سه به دو کاهش یافته است، اما فهرست مشکلات بین آژانس و جمهوری اسلامی تنها افزایش یافته است. تهران به طور کامل به توافق برای نصب مجدد دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی در برخی سایت ها عمل نکرد و در ماه سپتامبر برخی از با ارزش ترین بازرسان آژانس را اخراج کرد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس در جلسه هیئت مدیره گفت من عمیقاً متأسفم که جمهوری اسلامی هنوز تصمیم خود برای ورود چندین بازرس با تجربه آژانس را لغو نکرده است. تنها از طریق تعامل سازنده و معنادار می‌توان به همه این نگرانی‌ها رسیدگی کرد و بار دیگر از تهران می‌خواهم که به طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند.

دیپلمات ها گفتند که با ادامه حمله نظامی اسرائیل به غزه در پاسخ به حملات ۷ اکتبر حماس و گسترش درگیری ها در سراسر خاورمیانه، ایالات متحده نمی خواست با فشار آوردن به قطعنامه ای علیه جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی خطر گسترش درگیری دیپلماتیک بیشتر با تهران را افزایش دهد.

با آغاز نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی، غرب از رویارویی جدی با جمهوری اسلامی اجتناب می کند
با آغاز نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی، غرب از رویارویی جدی با جمهوری اسلامی اجتناب می کند

یک دیپلمات غربی با استناد به عوامل مختلف گفت اگر شما در حال حاضر یک قطعنامه (هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) را انجام دهید. انجام هر کاری که می‌تواند به عنوان سیگنال اشتباهی که می‌تواند باعث اشتباه محاسباتی شود، بسیار خطرناک است.

منطقه در این وضعیت خطرناک اوج گرفته است، شما آتش بس یا قطعنامه ای در غزه ندارید، ما چشم انداز هیچ نوع راه حل هسته ای را نداریم و آمریکا در حال رفتن به انتخابات ریاست جمهوری است.  آنها گفتند دیپلمات ها قبل از نشست هیئت مدیره گفته بودند که سه قدرت اروپایی که آخرین قطعنامه را به طور مشترک با ایالات متحده پیشنهاد کردند و عموماً با هماهنگی واشنگتن عمل می کنند بریتانیا، فرانسه و آلمان موسوم به E3 برای یک قطعنامه متنی را تهیه کرده بودند.

با این حال، دیپلمات‌ها گفته‌اند که واشنگتن ماه‌هاست که با جستجوی راه‌حلی علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرده است، حداقل تا حدی به دلیل انتخابات قریب‌الوقوع ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر، و باز هم بی‌میل‌ترین قدرت در میان چهار قدرت بود.

ایالات متحده و E3 در مورد اینها و موضوعات دیگر، از جمله ذخایر فزاینده اورانیوم غنی شده این کشور که در صورت غنی‌سازی بیشتر، برای سوخت چندین بمب هسته‌ای کافی است، به شدت از جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند. تهران می گوید که چنین قصدی ندارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا