مسکن و اقتصاد

قیمت خانه در تورنتو به چه سمتی پیش می رود؟ کاهش یا افزایش؟

قیمت خانه در تورنتو به چه سمتی پیش می رود؟ کاهش یا افزایش؟

شما دوستان گرامی بارها این سؤال را با من مطرح کردید که بازار مسکن تورنتو به چه سمتی می رود؟

آیا یک سقوط قیمتی بزرگ روی خواهد داد؟

آیا قیمتها دوباره به سمت افزایش بی رویه خواهد رفت؟

آیا این ثبات نسبی قیمتها باقی خواهد ماند؟

دوستان در نظر داشته باشید که تغیرات وضعیت بازار مسکن و سیاست های آتی دولت در این ارتباط بطور قطعی قابل پیش بینی نیست ولی می توانید فاکتورهای موثر بر بازار و روند گذشته و کنونی آنها را بررسی کنید تا با داشتن اطلاعات بهتر تصمیم گیری بهتری برای سرمایه گذاری در بازار مسکن داشته باشید.
یکی از عوامل مهم وضعیت اقتصادی کانادا است. در چند سال گذشته رشد اقتصادی کانادا روندی صعودی نشان می داد.

در چنان شرایطی اگر نرخ بهره پایه بانکها پایین نگه داشته می شد می توانست خطرناک و پر ریسک بوده، عرضه پول را افزایش داده و به ایجاد تورم منجر گردد لذا بانک مرکزی کانادا آرام آرام بهره پایه را بالابرد واز افزایش نرخ بهره به عنوان یک سیاست پولی برای کنترل تورم و تعادل اقتصادی استفاده کرد.

بانک مرکزی از نیمه ۲۰۱۷ افزایش نرخ بهره پایه را شروع کرد و آنرا از نیم درصد به ۱.۷۵ درصد رساند.

این تغییرات باعث شد که قیمت مسکن کاهشی ناگهانی داشته و از رشد دوباره قیمتها در دو سال اخیر جلوگیری شود. نرخ بهره پایه نرخی است که بانک مرکزی براساس آن به بانکهای تجاری وام می دهد. بانکهای تجاری نیز بر همین پایه، با افزودن هزینه ها و سود خود، نرخ بهره وام و مورگیج به مشتریانشان را تعیین می کنند. وجود قوانین جدید و سختگیرانه تر وام هم دست به دست این تغییرات داد و باعث کاهش تقاضا برای خرید مسکن شد. آمارها هم نشان می دهند که تعداد لیستینگ های جدید و نیز تعداد خانه های فروخته شده کاهش یافته و قیمتها با رشد افزایشی با میانگین حدود ۱.۷ درصد ثباتی نسبی دارند.

اما اقتصاد کانادا در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ ضعیف‌ترین رشد خود را در طول ۲.۵ سال اخیر تجربه کرد و این کاهش رشد در نیمه اول سال ۲۰۱۹ همچنان ادامه دارد. چهارشنبه گذشته نوبت اعلام نرخ بهره پایه بود و بانک مرکزی کانادا نه فقط نرخ بهره پایه را افزایش نداد بلکه در مورد افزایش احتمالی در آینده نزدیک نیز تردید بیشتری ابراز داشت. هدف اعلام شده قبلی توسط بانک مرکزی این بود که نرخ بهره پایه را به ۲.۵ تا ۳ درصد برساند ولی با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کانادا، قصدی بر افزایش مجدد آن ندارد.

بنابراین اگر فاکتورهای دیگر موثر بر بازار مسکن ثابت فرض شوند، کاهش چشمگیری در قیمت مسکن نمی توان انتظار داشت و اگر بانک مرکزی بخواهد نرخ بهره پایه را کاهش دهد حتی ممکن است با رشد قیمتها نیز مواجه باشیم. اما از سویی دیگر، تحولات بازار نفت ،سیاستهای تجارت جهانی، تصمیمات اقتصادی همسایه جنوبی، سیاستهای دولت کانادا و دیگر محرکهای بازارمی توانند تمام فرضیات را تحت تاثیر قرار دهند.
شما دوستان گرامی، برای آنکه بتوانید بهترین تصمیم گیری را برای خرید خانه جهت سکونت و یا سرمایه گذاری داشته باشید اخبار و دیدگاه های متفاوت کارشناسان را پیگیری و بررسی کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید.
اگر سؤالی در این ارتباط وهمچنین در زمینه خرید و فروش املاک مسکونی، تجاری و صنعتی دارید ازطریق تلفن یا ایمیل ذیل پاسخگوی شما دوستان گرامی می باشم. در شماره های آتی به موارد دیگر مرتبط با بازار مسکن تورنتو خواهم پرداخت.

فلورا فاطمی

فلورا فاطمی
عضو مشاوران رسمی املاک انتاریو

Sales Rep., Eng. MSc.

Flora.Fatemi@hotmail.com
۶۴۷-۸۱۸-۶۰۱۰

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا