جدیدترین اخبارجهاندولت فدرالکانادا

پیش بینی : ارزش دلار کانادا در پی افزایش قیمت نفت صعودی تر و به بالاترین رقم ۷ سال گذشته می رسد

طبق نظرسنجی رویترز با توجه به افزایش قیمت نفت ارزش دلار کانادا بیشتر از حد پیش بینی شده در سال جاری افزایش خواهد یافت

ارزش دلار کانادا در پی افزایش قیمت نفت صعودی تر و به بالاترین رقم ۷ سال گذشته می‌رسد

نظرسنجی رویترز نشان می دهد که دلار کانادا در سال پیش رو بیشتر از آنچه که قبلا تصور می شد تقویت خواهد شد چرا که قیمت نفت بالا رفته است و سرمایه گذاران پیش بینی می کنند که بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را با آهنگ سریعتری نسبت به خزانه داری فدرال ایالات متحده آمریکا افزایش خواهد داد.

پیش بینی میانه رو (median forecast) در نظرسنجی رویترز حاکی از آن بود که ارزش دلار کانادا ظرف سه ماه آینده در حدود ۲% افزایش می یابد و به ۱.۲۵ دلار کانادا به ازای هر دلار ایالات متحده آمریکا (هر دلار کانادا برابر با ۸۰ سنت آمریکا) خواهد رسید در حالی که پیش بینی ماه گذشته ۱.۲۶ دلار کانادا در مقابل دلار ایالات متحده آمریکا بود.

ارزش دلار کانادا در پی افزایش قیمت نفت صعودی تر و به بالاترین رقم 7 سال گذشته می‌رسد
ارزش دلار کانادا به بالاترین رقم ۷ سال گذشته می‌رسد

پیش بینی می شود که پس از این ارزش دلار کانادا در طول مدت یک سال به ۱.۲۲ به ازای هر دلار آمریکا برسد.

نفت یکی از صادرات اصلی کانادا است. قیمت نفت تقریبا به ۹۰ دلار آمریکا در هر بشکه رسیده که بالاترین قیمت از اکتبر ۲۰۱۴ است و برخی از کارشناسان انتظار دارند بیشتر از این افزایش یابد.

درک هالپنی (Derek Halpenny) رئیس پژوهش و بازارهای جهانی اروپا، خاورمیانه و افریقا (EMEA) و اوراق بهادار بین المللی در بانک ژاپنی ام‌یواف‌جی (MUFG Bank) گفت «تحلیلگر انرژی ما در خاورمیانه پیش بینی خود برای قیمت نفت خام در ۲۰۲۲ را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.»

تولیدکنندگان اصلی نفت کوتاهی کشورهای مصرف کننده از لحاظ تضمین سرمایه گذاری کافی در سوخت های فسیلی و روی آوردن به انرژی سبز را مقصر جهش قیمت‌ها می دانند، در حالی که تنش های اخیر بین روسیه و قدرت های غربی به نگرانی ها در مورد محدودیت عرضه نفت دامن زده است.

هالپنی گفت این احتمال که در سال ۲۰۲۲ بانک مرکزی کانادا در مقایسه با خزانه داری فدرال آمریکا سیاست پولی خود را بیشتر منقبض خواهد کرد نیز می تواند به تقویت دلار کانادا منجر شود.

هفته گذشته بانک مرکزی کانادا شاخص اصلی خود را بدون تغییر در پایین ترین سطح نگه داشت اما اعلام کرد که افزایش نرخ بهره برای تعدیل نرخ تورم لازم خواهد بود. بازار پول انتظار دارد که اولین افزایش نرخ بهره در ماه مارس انجام شود و در سال جاری مجموعا شش بار افزایش یابد که این رقم یک بار بیشتر از تعداد موارد افزایش مورد انتظار نرخ بهره توسط خزانه داری فدرال آمریکا است.

اقتصاد کانادا برای اولین بار در ماه نوامبر به سطح پیش از پاندمی صعود کرد، در حالی که برآوردهای مقدماتی نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم با نرخ سالیانه ۶.۳% افزایش یافته که بالاتر از پیش بینی ۵.۸% توسط بانک مرکزی کانادا است.

دلار کانادا تنها ارز رایج در یکی از کشورهای جی ۱۰ بود که ارزش آن در سال ۲۰۲۱ نسبت به دلار امریکا بالاتر رفت و تا ۰.۸% افزایش یافت.

سوداگران از احتمال افزایش بیشتر ارزش دلار کانادا غافل نمانده‌اند. داده های به دست آمده از کمیسیون معاملات قراردادهای آتی کالا در آمریکا نشان می دهد سوداگران، شرطبندی صعودی خود در مورد دلار کانادا را تا بالاترین سطح از جولای سال گذشته افزایش داده اند.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا