ایرانجدیدترین اخبارجهان

مذاکرات وین؛ ایران آمریکا را مسئول توقف مذاکرات خواند / امیرعبداللهیان به مسکو می‌رود

ایران می‌گوید آمریکا باید برای احیای توافق هسته‌ای تصمیم بگیرد

مذاکرات وین؛ ایران آمریکا را مسئول توقف مذاکرات خواند / امیرعبداللهیان به مسکو می‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در بحبوحه ترس از شکست مذاکرات وین گفت که ایالات متحده باید برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت های جهانی تصمیم بگیرد.

مذاکرات وین؛ ایران آمریکا را مسئول توقف مذاکرات خواند / امیرعبداللهیان به مسکو می‌رود
مذاکرات وین؛ ایران آمریکا را مسئول توقف مذاکرات خواند / امیرعبداللهیان به مسکو می‌رود

تلاش‌ها برای انعقاد یک توافق جدید پس از درخواست در آخرین لحظه از سوی روسیه [که اکنون در تضاد با غرب بر سر حمله به اوکراین است] طرف‌های مذاکره‌کننده را علیرغم داشتن متنی تا حد زیادی کامل مجبور به توقف مذاکرات برای مدت نامعلومی کرد و سرنوشت احیای برجام را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود بدون اشاره به جزئیات، گفت «حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه به روسیه سفر می کند.»

نور نیوز، وابسته به یک نهاد عالی امنیتی ایران، سفر امیرعبداللهیان به مسکو را «سکویی برای گفت‌وگوهای جدی، صریح و آینده‌نگر» بین دو کشور توصیف کرد و نوشت «آنها می‌توانند بسیار نزدیک، قاطعانه و موفقیت‌آمیز در مورد مسائل پیچیده همکاری کنند.» 

خطیب زاده گفت «ما در تهران هستیم و هیئت‌ها در پایتخت‌هایشان هستند، زیرا برخی از موضوعات باز مهم وجود دارد که باید توسط واشینگتن در مورد آنها تصمیم گیری شود و اگر امروز پاسخ مناسب را بدهد و تصمیم سیاسی را بگیرد هیئت‌ها فردا می‌توانند به وین برگردند.»

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که واشنگتن همچنان معتقد است توافق بالقوه برای بازگشت به توافق ۲۰۱۵ نزدیک است، اما گفت که باید تهران تصمیم‌گیری کند.

در پنجم مارس، وزیر امور خارجه روسیه به طور غیرمنتظره ای خواستار تضمین های گسترده شد -مبنی بر اینکه تجارت روسیه با ایران تحت تأثیر تحریم های اعمال شده بر مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین قرار نمی گیرد- خواسته ای که قدرت های غربی گفتند غیرقابل قبول است و واشینگتن گفت که با آن موافقت نمی کند.

شکست مذاکرات برای بازگرداندن محدودیت‌ها بر برنامه غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند منجر به این شود که تهران در فاصله‌ای نزدیک به تولید سلاح‌های هسته‌ای قرار گیرد، چشم‌اندازی که می‌تواند شعله‌ور جنگ تازه‌ای در خاورمیانه باشد. موضوعی که همواره تهران انکار می کند و می‌گوید هرگز به دنبال بمب اتمی نبوده است.

با این حال، تهران روز دوشنبه در ارزیابی آینده مذاکرات ۱۱ ماهه محتاطانه خوشبین به نظر می رسید.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که تصمیم‌گیرنده در مذاکرات وین است، در توئیتی نوشت «تا زمانی که خواسته‌های قانونی و منطقی‌مان برآورده نشود و توافقی قوی حاصل شود، در مذاکرات وین خواهیم ماند.»

مذاکرات وین؛ ایران آمریکا را مسئول توقف مذاکرات خواند / امیرعبداللهیان به مسکو می‌رود
مذاکرات وین؛ ایران آمریکا را مسئول توقف مذاکرات خواند / امیرعبداللهیان به مسکو می‌رود

حمله موشکی ایران

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر گفت که در جریان سفر به مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره مذاکرات هسته‌ای گفتگو کرده است.

شیخ محمد که از پایتخت روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی صحبت می‌کرد، جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

جدا از مشکلات در مذاکرات وین، تنش ها نیز از زمانی که ایران روز یکشنبه دوازده موشک به اربیل، پایتخت اقلیم خودمختار کردستان عراق شلیک کرد، در حمله ای که به نظر می رسید ایالات متحده و متحدانش را هدف قرار داده، افزایش یافته است.

رسانه دولتی ایران گفت که سپاه پاسداران ایران این حمله را علیه “مراکز استراتژیک” اسرائیل در اربیل انجام داد، که نشان می‌دهد این حمله انتقامی برای حملات هوایی اخیر اسرائیل بود که به کشته شدن پرسنل نظامی ایرانی در سوریه منجر شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت «تهران بارها به مقامات عراقی هشدار داده بود که خاک این کشور نباید توسط اشخاص ثالث برای انجام حملات علیه ایران استفاده شود.»

خطیب زاده گفت «دولت مرکزی عراق این مسئولیت را دارد که اطمینان حاصل کند که خاکش به عنوان پایگاهی برای حملات اشخاص ثالث علیه ایران استفاده نمی شود.»

او با اشاره به اسرائیل افزود «در گذشته چندین بار خاک عراق توسط اشخاص ثالث از جمله گروه های تروریستی از جمله مبارزان کرد، آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران استفاده شده است.»

در شکست دیگری از دیپلماسی منطقه‌ای، ایران روز یکشنبه اعلام کرد که پنجمین دور مذاکرات را که قرار است این هفته در بغداد با عربستان سعودی رقیب منطقه ای برگزار کند، به حالت تعلیق درآورده است.

#مذاکرات_وین #درخواست_روسیه_از_آمریکا #تحریم‌های_آمریکا_علیه_روسیه #حمایت_ایران_از_روسیه #استثمار_ایران_توسط_روسیه #گروگان‌گیری_برجام   #حمله_موشکی_ایران_به_اربیل    مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام  سفر امیرعبداللهیان به مسکو   حمله موشکی ایران به اربیل  مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام سفر امیرعبداللهیان به مسکو  حمله موشکی ایران به اربیل   مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام  حمله موشکی ایران به اربیل   سفر امیرعبداللهیان به مسکو

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا