ایرانجدیدترین اخبار

مجلس ایران طرح صیانت از فضای مجازی را تصویب کرد

مجلس ایران اخیرا طرح محدودکننده و مسدودکننده «صیانت از فضای مجازی» را با نقاب جدیدی تصویب کرد

مجلس ایران طرح صیانت از فضای مجازی را تصویب کرد

کمیسیون مشترک مجلس ایران اخیرا طرح صیانت از فضای‌مجازی را تصویب کرد که طبق مقررات داخلی مجلس دیگر نیازی به مطرح شدن در صحن علنی مجلس ندارد و قابل اجراست.

مجلس ایران روز یکشنبه ۱۹ مه (۲۹ خرداد) «خارج شدن مصوبات شورای عالی فضای‌مجازی از شمول آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» را تصویب کرد که طبق نظر کارشناسان حقوق و ارتباطات در اصل تصویب همان طرح صیانت از فضای مجازی است.

پس از تصویب و نهایی شدن قانون جدید مجلس توسط شورای نگهبان، از این پس دیوان عدالت اداری به شکایت‌ها و اعتراض‌های مردم نسبت به مصوبات شورایی مانند شورای عالی فضای‌مجازی رسیدگی نخواهد کرد. کارشناسان حقوق و ارتباطات می گویند که به نوعی با این قانون جدید مجلس درصدد بازگرداندن طرح صیانت از فضای مجازی است. این طرح قبلا در پی اعتراض گسترده فعالان و کاربران اینترنت از بررسی مجلس کنار گذاشته شد و به شورالی عالی فضای مجازی ارجاع شد.

امیر ناظمی، معاون سابق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم، در واکنش به قانون جدید در توییتر نوشت «وقتی مردم حق شکایت از یک مصوبه را نداشته باشند و هیچ کس حتی نتواند شکایت کند که فلان مصوبه خلاف قوانین و مقررات است، در واقع همان طرح صیانت به حساب می‌آید که مجلس امروز تصویبش کرد.»

ناظمی گفت که طبق اصل ۱۷۳ قانون اساسی «به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراض‌های مردم نسبت به مامورین یا واحدها با آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام «دیوان عدالت اداری» تحت نظر رئیس قوه قضاییه تاسیس شده است.» اما اکنون نمایندگان مجلس با تصویب قانون جدید در مورد رد صلاحیت دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به مصوبات شورای مجازی در واقع حق اساسی مردم برای اعتراض به برخی از قوانین و مقررات را نقض کرده اند.

 محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت قبل نیز با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان درمورد ازدواج دختران با مسلمانان غیرایرانی و مصوبه دیوان عدالت در کانال تلگرامی خود نوشت «آنچه نماینده‌ محترمی در مجلس شورای اسلامی درباره بانوان ایرانی مطرح کرد، می‌تواند یک طرح عملیات روانی برای پرت‌ کردن حواس افکارعمومی از مصوبه غمبار دیروز مجلس در خصوص سلب حقوق ملت ایران در امکان پیگیری مخالفت با مصوبات شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.»

خارج شدن رسیدگی به مصوبات شورای عالی فضای‌مجازی از حوزه صلاحیت دیوان عدالت اداری، از این نظر مورد انتقاد قرار گرفته که در ماه‌های اخیر بعد از اعتراض نسبت به طرح صیانت از فضای مجازی که توسط کمیسیون مشترک این طرح در مجلس مورد بررسی قرار گرفته بود، برای خواباندن این اعتراض‌ها بررسی این طرح در مجلس متوقف و شورای عالی فضای مجازی مسئول بررسی این طرح شد.

حال بسیاری این نگرانی را مطرح می‌کنند که در واقع مجلس با تصویب این قانون جدید می‌‌خواهد اختیارات شورای عالی فضای مجازی را بیشتر کند تا اگر طرح صیانت از فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد هیچ یک از مردم حق قانونی برای اعتراض به تصویب این طرح را نداشته باشند.

در همین خصوص داوود صفایی استاد علوم ارتباطات به «جهان صنعت» گفت «ما باید منتظر تصویر جدیدی از طرح صیانت باشیم. برداشتی که از این مصوبه می‌شود این است که جایی برای شکایت از اجرای این مصوبه برای مردم و نهاد‌ها باقی نمی‌ماند و به نوعی نهادهای قضایی را کنار گذاشته‌اند.

به نظر می‌رسد این مصوبه در پی محدود کردن فضای مجازی است و چارچوب‌های حقوقی و قانونی وجود ندارد. به عبارتی ممکن است در مرحله اجرا، از بحث طرح صیانت هم به مراتب بدتر باشد و دستاورد‌های آن برای توسعه فضای مجازی نامطلوب است.»

همچنین روح‌الله مهرجو کارشناس فناوری اطلاعات به «جهان صنعت» گفت «اگر چه گفته شده طرح صیانت از کاربران فضای مجازی به نفع اپلیکیشن‌های داخلی است، اما بسیاری از این اپلیکیشن‌ها طی بیانیه‌ای با طرح مذکور مخالفت کرده‌اند. در مجموع می‌توان گفت طرح صیانت از کاربران فضای مجازی طرحی است که در پی محدودسازی و مسدود‌سازی است و این در حالی است که تجربه ۴۰ ساله انقلاب نشان می‌دهد استفاده از چنین ایده‌هایی در حوزه فرهنگ نهایتا شکست خورده‌اند.»

کمیسیون مشترک مجلس ایران طرح‌صیانت از فضای‌مجازی را تصویب کرد و طبق مقررات‌مجلس دیگر نیازی به مطرح شدن در صحن علنی ندارد و قابل اجراست.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا