جدیدترین اخبارجهان

زلنسکی شخصا موافقت کانادا با ارسال توربین خط لوله گاز روسیه به آلمان را محکوم کرد

زلنسکی اقدام کانادا برای بازگرداندن توربین های خط لوله گاز روسیه-آلمان را محکوم کرد و این اقدام را «تجلی ضعف» خواند

ولودیمیر زلنسکی شخصا موافقت کانادا با ارسال توربین خط لوله گاز روسیه به آلمان را محکوم کرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین شخصا تصمیم کانادا در مورد اعطای «مجوز موقت و قابل فسخ» به یک شرکت کانادایی برای بازگرداندن توربین های خط لوله انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان را محکوم کرد.

زلنسکی گفت که تصمیم کانادا برای واگذاری توربین ها بیش از آن که صرفا یک تصمیم نادرست باشد، قائل شدن یک «استثنای مطلقا غیرقابل قبول برای نظام تحریم ها علیه روسیه» است.

زلنسکی روز دوشنبه در یک ویدئو و در بیانیه همراه با آن گفت «اگر یک کشور تروریستی بتواند چنین استثنایی را از تحریم‌ها به دست آورد، فردا یا پس فردا چه استثناهای دیگری را می‌خواهد؟ این سوال بسیار خطرناک است.» و علاوه بر این گفت که وزارت امور خارجه اوکراین باید «سفیر کانادا در کشورمان را احضار کند.»

زلنسکی در ادامه گفت «مسکو تصمیم در مورد استثنا قائل شدن برای تحریم ها را منحصراً به عنوان تجلی ضعف تلقی خواهد کرد. این منطق آنهاست و اکنون هیچ شکی وجود ندارد که روسیه نه تنها تلاش خواهد کرد که عرضه گاز به اروپا را تا حد امکان محدود کند، بلکه سعی می کند جریان گاز را در حساس ترین برهه کاملا قطع نماید.»

این توربین‌ها  که بخشی از خط لوله نورد استریم ۱ هستند برای تعمیر به زیمنس کانادا در مونترال فرستاده شده بودند، اما پس از آن که دولت فدرال تحریم‌هایی را علیه گازپروم، شرکت انرژی دولتی روسیه اعمال کرد، این شرکت از ارسال مجدد تجهیزات منع شد.

کانادا از طرف هر دو کشور روسیه و آلمان که نگران بی ثباتی بیشتر در زمینه انرژی بودند برای بازگرداندن توربین ها با فشار مواجه شد. اطلاعیه آخر هفته جاناتان ویلکینسون وزیر منابع طبیعی کانادا مبنی بر اعطای این مجوز از حمایت ایالات متحده برخوردار شد.

با این حال، این اقدام توسط اوکراین، مهاجران اوکراینی در کانادا و همچنین احزاب مخالف فدرال به شدت محکوم شده است. مخالفان هشدار داده‌اند که این تصمیم می‌تواند سابقه خطرناکی ایجاد کند و باعث شود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به طرز جسورانه تری برای سوءاستفاده از وابستگی انرژی کشورهای اروپایی به‌عنوان یک اهرم فشار تلاش کند.

زلنسکی در ادامه گفت «البته این تصمیم در مورد یک توربین که منجر به بسیاری از مشکلات دیگر می شود، هنوز قابل بازنگری است. روسیه هرگز در بخش انرژی طبق قواعد و قوانین رفتار نکرده است و اکنون نیز تا هنگامی که با قدرت با او برخورد نشود مطابق قوانین رفتار نخواهد کرد.»

ولودیمیر زلنسکی به آخرین حملات روسیه اشاره کرد و به خانواده و دوستان آخرین اوکراینی هایی که در نتیجه این حمله کشته شدند، تسلیت گفت.

رئیس جمهور اوکراین سپس به بحث در مورد خط لوله بازگشت و گفت «با در نظر گرفتن چنین پیشینه ای، مایه شرمساری است که می‌بینیم مردم شجاعت لازم برای برخورد صادقانه با یک توربین را ندارند.»

ویلکینسون از تصمیم برای بازگرداندن اجزای خط لوله دفاع کرد و هنگام اعلام این خبر گفت کشورهای متحد «نمی‌توانند اجازه بدهند» تلاش‌های پوتین برای سوءاستفاده از امنیت انرژی اروپا به منظور ایجاد تفرقه بین متحدان موفقیت آمیز باشد.

ویلکینسون گفت «کانادا در کنار اوکراین در برابر تهاجم بی‌دلیل و وحشیانه روسیه می‌ایستد و ما به همکاری با متحدان و شرکا برای تحمیل هزینه‌های سنگین به رژیم روسیه ادامه خواهیم داد.»

ولودیمیر زلنسکی شخصا موافقت کانادا با ارسال توربین خط لوله گاز روسیه به آلمان را محکوم کرد
ولودیمیر زلنسکی شخصا موافقت کانادا با ارسال توربین خط لوله گاز روسیه به آلمان را محکوم کرد

نورد استریم  نورد استریم 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا