ایرانجدیدترین اخبارجهان

اینترنت در ایران همچنان مختل است/ سازمان ملل نحوه برخورد حکومت ایران با معترضین را شدیدا محکوم کرد

جوانان ایرانی جسورتر از همیشه علیه سرکوب‌های حکومت قیام می‌کنند

اینترنت در ایران همچنان مختل است / سازمان ملل نحوه برخورد حکومت ایران با معترضین را شدیدا محکوم کرد

مقامات ایرانی می گویند تا زمانی که آرامش به خیابان ها بازگردد، دسترسی به اینترنت را در این کشور محدود خواهند کرد. خبرگزاری دولتی این کشور اعلام کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از همه مردم خواسته است تا معترضان را شناسایی کنند.

اینترنت در ایران همچنان مختل است / سازمان ملل نحوه برخورد حکومت ایران با معترضین را شدیدا محکوم کرد
اینترنت در ایران همچنان مختل است / سازمان ملل نحوه برخورد حکومت ایران با معترضین را شدیدا محکوم کرد

هزاران ایرانی پس از قتل مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز که هفته گذشته در تهران [مهمان بود] دستگیر و به «مرکز بازآموزی» منتقل شد، در اعتراض به جکومت جمهوری اسلامی به خیابان‌ها آمده‌اند.

از روز جمعه، تظاهرات در حداقل ۴۰ شهر در سراسر ایران از جمله تهران برگزار شده است؛ معترضان خواستار پایان دادن به خشونت و تبعیض علیه زنان، پایان دادن به حجاب اجباری و عوض شدن رژیم دیکتاتوری آخوندی شدند.

خبرگزاری دولتی ایران روز شنبه به نقل از یک مقام امنیتی گزارش داد که حداقل ۱۲۰۰ نفر در ارتباط با اعتراضات بازداشت شده اند.

بر اساس گزارش‌ها، ده ها معترض در درگیری های حاصله با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

آمار کشته شدگان هنوز مشخص نیست و برآوردهای متفاوتی از سوی گروه‌های مخالف، سازمان های حقوق بین الملل و روزنامه نگاران محلی ارائه شده است. عفو بین‌الملل روز جمعه گفت که حداقل ۳۰ نفر از جمله چهار کودک جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس اعلام صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ۳۵ نفر کشته شده‌اند

به گفته کمیته حمایت از روزنامه نگاران [یک سازمان غیرانتفاعی که آزادی مطبوعات را نظارت می کند] تظاهرات ها همچنین شاهد هدف قرار گرفتن روزنامه نگاران توسط مقامات بوده و حداقل ۱۷ نفر دستگیر شده‌اند.

در همین حال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مردم خواسته است تا معترضان را شناسایی کنند.

دهه‌ها سرکوب

مقامات امیدوارند که با محدود کردن اینترنت بتوانند اعتراضات [آخرین موجی که در سال های اخیر ایران را فرا گرفته است]را کنترل کنند. حکومت دیکتاتوری ایران جنبش سبز را در سال ۲۰۰۹ به دلیل نتایج اعتراض آمیز انتخابات و اخیراً اعتراضات سال ۲۰۱۹ را که به دلیل افزایش قیمت سوخت سرگرفته بود، سرکوب کردند.

بر اساس برآوردهای منتشر شده توسط سازمان ملل و گروه های حقوق بشر، گمان می رود که صدها نفر در سرکوب خشونت آمیز سه سال پیش کشته و هزاران نفر مجروح شده باشند.

اما اعتراضات امسال متفاوت است 

اعتراضات امسال در گستره، مقیاس و ماهیت فمینیستی بی سابقه متفاوت است و بسیج مردم برای اعتراضات در سراسر شکاف اجتماعی-اقتصادی وجود دارد. نسل جوانی از ایرانیان «مسلماً جسورتر از همیشه» علیه دهه‌ها سرکوب در خیابان‌ها قیام می‌کنند.

تظاهرات به ده‌ها شهر ایران، از منطقه کردنشین در شمال غرب، پایتخت تهران و حتی شهرهای محافظه‌کارتر مانند مشهد گسترش یافته است.

در حالی که آنها با مرگ مهسا امینی شعله ور شدند، درخواست های اولیه برای پاسخگویی به مطالبه حقوق و آزادی های بیشتر، به ویژه برای زنانی که دهه‌ها پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ با تبعیض و محدودیت های شدید در حقوق خود مواجه بوده اند، تبدیل شده است.

اما درخواست ها برای تغییر رژیم نیز در حال افزایش است

مردم سراسر کشور با اشاره به رهبر انقلاب شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند و پرتره‌های علی خامنه‌ای رهبر دیکتاتور جمهوری اسلامی را پاره می‌کنند.

جمعه شب، تصاویر قابل توجهی از زادگاه علی خامنه‌ای در شهر مشهد که معترضان مجسمه مردی را که یکی از نمادهای انقلاب اسلامی به شمار می‌رود به آتش کشیدند، منتشر شد. چنین صحنه هایی در گذشته قابل تصور نبود.

همه اینها در زمانی اتفاق می‌افتد که رهبر تندرو ایران تحت فشار فزاینده‌ای با گفتگوها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و وضعیت اقتصاد فلج و بیمار تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد. مردم عادی ایران برای کنار آمدن با سطوح فزاینده تورم تلاش می کنند.

در حالی که این اعتراضات سال ها بزرگترین چالش برای دولت بوده است، تحلیلگران بر این باورند که دولت احتمالاً با توسل به تاکتیک های سنگینی که در گذشته استفاده کرده است، برای مهار آنها اقدام خواهد کرد.

نشانه هایی وجود دارد که یک سرکوب وحشیانه همراه با محدودیت های اینترنتی در سطحی که از سال ۲۰۱۹ مشاهده نشده، در راه است. اقدامات دیگر شامل بسیج حامیان خود توسط جکومت در راهپیمایی های گسترده بعد از نماز جمعه است. مقاماتی که تظاهرکنندگان را به عنوان اغتشاشگران و عوامل بیگانه رد می کنند و هشدارهای شوم می دهند که ارتش و سپاه قدرتمند ایران برای مقابله با اعتراضات مستقر خواهند شد.

احمد وحیدی، وزیر ارتباطات ایران روز جمعه در گفت‌وگو با صدا و سیما گفت: «تا زمانی که اغتشاشات پایان یابد، اینترنت محدودیت‌هایی خواهد داشت. برای جلوگیری از سازماندهی شورش از طریق شبکه های اجتماعی، ما موظف به ایجاد محدودیت های اینترنتی هستیم.

اظهارات وحیدی پس از آن بیان شد که ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی صحنه‌هایی از سرکشی عمومی را نشان می‌داد، زنانی که روسری‌های خود را برمی‌داشتند و می‌سوزانند و تظاهرکنندگان شعارهایی مانند «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دادند.

اقدام برای محدود کردن بیشتر اینترنت همچنین به دنبال درخواست سازمان ملل برای تحقیقات مستقل در مورد مرگ مهسا امینی و از نیروهای امنیتی ایران برای پرهیز از استفاده از “زور نامتناسب” علیه معترضان بود.

خشم در مورد مرگ مهسا امینی ناشی از بدبینی عمومی نسبت به گزارش مقامات دولتی است که ادعا می کنند او پس از «سکته قلبی» به کما رفت و درگذشت. اما خانواده مهسا امینی گفته‌اند که او از قبل بیماری قلبی نداشته است.

مرگ مهسا امینی اکنون به نمادی از ظلم خشونت آمیز زنان در ایران تبدیل شده و نام او در سراسر جهان پخش شده است و رهبران جهان حتی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد این هفته در شهر نیویورک به او اشاره کردند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه گفت کارشناسان سازمان ملل به شدت استفاده از خشونت فیزیکی علیه زنان در ایران توسط مقامات دولتی را محکوم می کنند.

مقامات ایرانی گفتند (مهسا امینی) بر اثر سکته قلبی درگذشت و مرگ او را به دلایل طبیعی اعلام کردند. با این حال، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مرگ او در نتیجه شکنجه و بدرفتاری بوده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما از مقامات ایران می‌خواهیم که تحقیقات مستقل، بی‌طرف و سریعی در مورد مرگ خانم امینی انجام دهند، یافته‌های تحقیقات را علنی کنند و همه عاملان را پاسخگو نگه دارند.»

سرکوب اینترنت

آژانس نظارت بر اینترنت نت بلاکس (Netblocks) روز جمعه گفت که ایرانیان با موج سوم از دست دادن اتصال اینترنت تلفن همراه «در مقیاس ملی» با ادامه اعتراضات مواجه هستند.

این گروه دیده بان در اوایل هفته اعلام کرد که ایران شدیدترین محدودیت های اینترنت را از سال ۲۰۱۹ تجربه می کند، به طوری که شبکه های تلفن همراه عمدتاً تعطیل شده اند و شبکه های اجتماعی اینستاگرام و واتس اپ از زمان شروع اعتراضات در این کشور محدود شده اند.

برای دور زدن بلاک‌های اینترنت، ایرانی‌ها هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور به ارائه‌دهندگان محبوب شبکه خصوصی مجازی (VPN) مانند Tor Project و Hula VPN برترین برنامه‌های دانلود شده موجود در ایران از طریق فروشگاه Google Play، بازاری برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی، روی می‌آورند.

با این حال، نت بلاکس هشدار داده است که نوع اختلال اینترنت که در حال حاضر در ایران مشاهده می‌شود را «به طور کلی نمی‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای دور زدن یا VPN‌ها برطرف کرد.»

محدودیت‌های اینترنتی مشابهی در نوامبر ۲۰۱۹ در ایران اعمال شد و ایرانی‌ها را تقریباً به طور کامل آفلاین کرد [که در آن زمان آن را بزرگترین خاموشی اینترنت در ایران نامیدند] زیرا مقامات تلاش کردند تا از گسترش اعتراضات سراسری به قیمت سوخت جلوگیری کنند.

در همین حال، گروه هکری فعال اینترنتی انانیموس (Anonymous) نیز طی هفته گذشته به صورت آنلاین دولت ایران را هدف قرار داده و در روز پنجشنبه از چندین مورد نفوذ به وب سایت های دولتی خبر داده است.

با استفاده از هشتگ #OpIran، مخفف عملیات ایران، که پس از مرگ مهسا امینی در رسانه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت، انانیموس نیز در توییتی اعلام کرد که این سازمان در هک کردن بیش از ۱۰۰۰ دوربین مداربسته دولت ایران موفق بوده است.

سازمان ملل خواستار تحقیق شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که «نگران گزارش‌هایی درباره تظاهرات مسالمت‌آمیز است که با استفاده بیش از حد از زور منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شده است».

استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست خبری روزانه در UNTV گفت: «ما از نیروهای امنیتی می‌خواهیم که از استفاده از نیروی غیرضروری یا نامتناسب خودداری کنند و از همه می‌خواهیم تا برای جلوگیری از تشدید تنش، خویشتن‌دار باشند.»

سازمان ملل متحد اعلام کرد که اعتراضات در ایران را از نزدیک دنبال می‌کند و از مقامات خواست به «حق آزادی بیان، اجتماعات مسالمت‌آمیز و انجمن‌ها احترام بگذارند».

سازمان ملل متحد گفت «ما همچنین از مقامات می‌خواهیم که به حقوق زنان احترام بگذارند و همه اشکال تبعیض علیه زنان و دختران را از بین ببرند و اقدامات مؤثری را برای محافظت از آنها در برابر سایر موارد نقض حقوق بشر، مطابق با استانداردهای بین‌المللی به اجرا بگذارند.»

گوترش درخواست کمیساریای عالی حقوق بشر را برای تحقیقات فوری درباره مرگ مهسا امینی توسط یک «مقام صلاحیتدار مستقل» تکرار کرد.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا روز شنبه گزارش داد وزیر کشور ایران با استناد به تحقیقات درباره این حادثه، ضرب و شتم مهسا امینی را تکذیب کرده است.

احمد وحیدی وزیر کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: «نتایج مشاهدات، صحبت با حاضران در صحنه، دریافت گزارش از مراجع ذیربط و بررسی های دیگر نشان داد که مرحومه خانم امینی مورد ضرب و شتم قرار نگرفته است.»

به گزارش ایرنا، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی با خانواده امینی گفت: «دستور داده است این حادثه با دقت بررسی شود تا هیچ حقی تضییع نشود. او در طول سفر هفته گذشته خود به نیویورک گفت که یافته های پزشکی اولیه هیچ نشانه‌ای از ضرب و شتم پیدا نکرد.»

رئیسی پس از بازگشت به ایران به دنبال سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، همچنین با خانواده یکی از بسیجیان، یک گروه شبه نظامی داوطلب مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به نقل از سایت رسمی خود در مشهد در جریان اعتراضات کشته شد، تماس گرفت.

رئیسی در بیانیه‌ای که دفترش منتشر کرد، ضمن تسلیت به خانواده رسول دوست محمدی، بسیجی کشته شده، گفت: «باید بین اعتراض و اخلال در نظم و امنیت عمومی تمایز قائل شد.»

رئیسی که در کشتار سال ۶۷ نقش ویژه‌ای داشت اعتراض مردم ایران را شورش و شر خواند. 

با ادامه اعتراضات در ایران، اختلال در اینترنت و محدودیت دسترسی به شبکه‌های پیام رسان و اجتماعی در ایران کماکان ادامه دارد.

سازمان ملل هم درباره ادامه برخورد خشونت‌آمیز با معترضان و محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده توسط حکومت ایران پس از جان باختن مهسا امینی ابراز «نگرانی» کرده است. 

همزمان با گفته‌های برخی روزنامه‌نگاران مبنی بر افزایش دشواری استفاده از اینترنت و وی‌پی‌ان، گزارش‌ها نشان می‌دهد که بازدیدها و پیام‌های اینترنتی از ایران، به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. 

بر اساس این بررسی‌ها، در میزان مشارکت کاربران با هشتگ‌های اعتراضی نیز، کاهش قابل توجهی دیده می‌شود. 

مردم ایران می‌گویند دسترسی آنها به اینترنت بسیار محدود است و به ندرت می‌توانند از پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. با توجه به شرایط اینترنت و افزایش محدودیت‌ها، گمان می‌رود که حکومت ایران، بار دیگر اینترنت را به کلی قطع کند. 

بر اساس گفته‌های سازمانی غیردولتی نت‌بلاکس که وضعیت اینترنت در جهان را رصد می‌کند از آغاز اعتراض‌ها تاکنون، اینترنت موبایل سه بار به شکل سراسری در ایران قطع شده است. اما در این مدت به جز مواردی خاص مانند آنچه در اشنویه رخ داد، اینترنت به شکل کامل هنوز قطع نشده است.

سازمان ملل از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرد

همزمان سازمان ملل درباره ادامه برخورد خشونت‌آمیز با معترضان و محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران پس از قتل مهسا امینی ابراز نگرانی کرده است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در اطلاعیه‌ای که امروز سه‌شنبه منتشر کرد به اعتراضات خیابانی بعد از قتل مهسا امینی اشاره کرد و درباره برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امینتی با معترضان و محدودیت‌های ارتباطی، اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی کرده است.

در این اطلاعیه به تظاهرات ضد حکومتی در سراسر ایران در یازده روز اخیر اشاره شده و گفته شده است که نیروهای امنیتی با گلوله به تظاهرکنندگان پاسخ داده‌اند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید بسیاری از شهروندان ایرانی طی تظاهرات خیابانی کشته، زخمی یا زندانی شده‌اند.

در این اطلاعیه آمده است که «با وجود محدودیت‌های ارتباطی تعیین تعداد دقیق آسیب دیدگان و موارد بازداشت میسر نیست» «سازمان‌های غیر دولتی تعداد کشته‌شدگان را بیش از آنچه رسانه‌های حکومتی در ایران اعلام می‌کنند».

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به نقل از سازمان‌های غیردولتی گفت «کشته‌شدگان شامل کودک، زن و صدها زخمی در دست‌کم ۱۱ استان در ایران بوده است»

کمیساریای عالی حقوق بشر می‌گوید حکومت ایران «نامتناسب و غیرضروی» از اسلحه استفاده می‌کند.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت «تنها در استان گیلان، ۷۳۹ نفر دستگیر شدند که ۶۰ نفر از آنها زنان هستند.» راوینا شامداسانی گفت «حکومتها تنها در زمانی اجازه دارند از اسلحه استفاده کنند که خطری جدی جان کسی را تهدید کرده باشد.»

سازمان ملل می‌گوید حکومت ایران باید طبق کنوانسیو‌ن‌هایی که امضا کرده به حق آزادی بیان و تجمعات، احترام بگذارد.

سرکوب اعتراضات معترضین در ایران  سرکوب اعتراضات معترضین در ایران  سرکوب اعتراضات معترضین در ایران  سرکوب اعتراضات معترضین در ایران  سرکوب اعتراضات معترضین در ایران  سرکوب اعتراضات معترضین در ایران  سرکوب اعتراضات معترضین در ایران  سرکوب اعتراضات معترضین در ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا