ایرانجدیدترین اخبار

سالگرد مهران سماک با حضور پرشمار مردم بر مزار او برگزار شد

حاضران در این مراسم با سر دادن شعار آزادی، آزادی، آزادی اعتراض خود را بیان کردند

سالگرد مهران سماک با حضور پرشمار مردم بر مزار او برگزار شد

مراسم گرامیداشت اولین سالگرد قتل مهران سماک، جوان ۲۷ ساله و معترض به جمهوری اسلامی در بندر انزلی استان گیلان عصر روز پنجشنبه نهم آذرماه با حضور گسترده مردم گیلان برگزار شد. 

سالگرد مهران سماک با حضور پرشمار مردم بر مزار او برگزار شد
سالگرد مهران سماک با حضور پرشمار مردم بر مزار او برگزار شد

بر اساس گزارش‌هایی، برخی از افراد لباس‌شخصی و عوامل سرکوبگر جمهوری اسلامی نیز در مراسم عزاداری در آرامستان بندر انزلی حاضر شده و با تهدید به بازداشت، سعی کردند از ادامه مراسم جلوگیری کنند و با خشونت جلوی سر دادن شعارهای اعتراضی را بگیرند.

مهران سماک، در شب هشتم آذر ماه سال ۱۴۰۱، پس از پایان مسابقه بین تیم‌های فوتبال جمهوری اسلامی و ایالات متحده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، همراه با گروهی از معترضین در بندر انزلی و به‌طور همزمان با سایر شهروندان در شهرهای دیگر ایران، به دلیل عدم صعود تیم فوتبال جمهوری اسلامی به مرحله حذفی جام جهانی، در خیابان‌ها به شادی و خوشحالی پرداخت. او از ناحیه سر هدف گلوله یک مامور نیروی انتظامی در این شهر قرار گرفت و کشته شد.

بازیکنان تیم فوتبال جمهوری اسلامی در سال گذشته پس از دیدار با ابراهیم رئیسی و سفر به قطر، بارها در مقابل دوربین خبرنگاران و همچنین در زمین مسابقه، بی‌توجه به کشتار گسترده مردم معترض در خیابان‌های ایران، به شادی و پایکوبی مشغول بودند. برخی بازیکنان مانند مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش نیز با ابیان این که ما سیاسی نیستیم، از اظهار نظر درباره سرکوب سخت هموطنانشان خودداری کردند. این رفتارهای بازیکنان تیم فوتبال جمهوری اسلامی باعث نفرت شدید معترضان ایرانی شد و در نهایت، پس از باخت مقابل آمریکا، مردم در خیابان‌ها به جشن و سرور پرداختند.

سالگرد مهران سماک با حضور پرشمار مردم بر مزار او برگزار شد
سالگرد مهران سماک با حضور پرشمار مردم بر مزار او برگزار شد

دو روز پس از قتل مهران سماک، دادستان رشت تایید کرد که او پس از بازی تیم فوتبال جمهوری اسلامی مقابل آمریکا در بندر انزلی با گلوله‌ای کشته شده است. با این حال، هم‌زمان این اتفاق را حادثه‌ای مشکوک توصیف کرد.

این درحالی است که مجید احمدی، وکیل خانواده مهران سماک، یک هفته بعد اعلام کرد با پیگیری‌های مستمر و بررسی دلایل و مستندات، در نهایت جعفر جوانمردی، فرمانده منطقه انتظامی بندر انزلی، به دلیل شلیک به این جوان ۲۷ ساله و قتل او بازداشت شده است.

این وکیل در صفحه اینستاگرامش نوشت که حکم بازداشت موقت جعفر جوانمردی به اتهام عدم رعایت قانون به‌کارگیری سلاح منجر به قتل مهران سماک در شعبه اول بازپرسی دادسرای نظامی گیلان صادر شده است.

در ادامه و طی خرداد سال جاری، وکیل خانواده مهران سماک دوباره اعلام کرد که جعفر جوانمردی، فرمانده وقت نیروی انتظامی بندرانزلی، به‌دلیل قتل مهران سماک همچنان در بازداشت موقت است و دادگاه علیه او اتهام قتل‌عمد را صادر کرده است، اما در ادامه پدر مهران سماک در صفحه شخصی خود در اینستاگرام خبر داد که برخی افراد برای آزادی عامل قتل فرزندش تلاش می‌کنند.

سالگرد مهران سماک با حضور پرشمار مردم بر مزار او برگزار شد
سالگرد مهران سماک با حضور پرشمار مردم بر مزار او برگزار شد

در تاریخ ۲۱ آبان سال جاری، مجید احمدی، وکیل خانواده مهران سماک تصویری را در اینستاگرام منتشر کرد که او را در کنار والدین مهران سماک در مقابل ساختمان دادگاه نظامی گیلان نشان می‌داد. این وکیل در توضیحات بیشتر خود افزود که در همراهی با نمایندگان قانونی مهران سماک، در آخرین جلسه رسیدگی دادگاه نظامی شماره یک گیلان، درباره پرونده قتل جوانی که مخالف جمهوری اسلامی بود، حاضر شده است.

اگرچه پرونده قتل مهران سماک، یکی از معدود پرونده‌های مرتبط با معترضان کشته‌شده در اعتراضات اخیر است که منجر به بازداشت و محاکمه یک مقام امنیتی-انتظامی شده، اما دستگاه قضایی جمهوری اسلامی هنوز از صدور حکم نهایی یا افشای جزئیات این قتل و دلیل شلیک فرمانده پلیس به مهران سماک خودداری کرده است.

روز یازدهم آذرماه سال گذشته نیز اهالی شهر بندرانزلی با حضوری گسترده‌ در مراسم سومین روز قتل مهران سماک، این مراسم را به تجمعی اعتراضی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند و شعارهایی همچون «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد زدند.

در گفت‌وگویی با وب‌سایت تابناک در ایران، علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، در روز چهارشنبه هشتم آذرماه، تأکید کرده بود که میزان محبوبیت تیم ملی فوتبال ایران در میان مردم در حال حاضر به طور قابل توجهی نسبت به تیم‌های ملی پیشین کاهش یافته است. همچنین او افزود که اعضای فعلی تیم ملی ایران به جای داشتن عشق به مردم، به دنبال پول و منافع مادی هستند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا