جدیدترین اخبارجهان

بایدن خاورمیانه را به جمهوری اسلامی تسلیم می‌کند

ایالات متحده نتوانسته حوثی های تهران را بازدارد این امر احتمال درگیری گسترده تر در منطقه را بیشتر می‌کند

بایدن خاورمیانه را به جمهوری اسلامی تسلیم می کند

با توجه به گستردگی حملات اخیر علیه کشتیرانی بین‌المللی توسط حوثی‌های یمن، شورشیان توجه چندانی به هشدارهای تعدادی از رهبران غربی درباره عواقب نظامی وخیمی که ممکن است با آن مواجه شوند، ندارند.

بایدن خاورمیانه را به جمهوری اسلامی تسلیم می کند
بایدن خاورمیانه را به جمهوری اسلامی تسلیم می کند

در هفته گذشته، گرانت شاپس، وزیر دفاع و لرد کامرون، وزیر امور خارجه، به شبه نظامیان در مورد ادامه هدف قرار دادن کشتی ها در دریای سرخ هشدار داده اند.

شاپس گفت که بریتانیا از انجام اقدامات لازم و متناسب علیه حوثی‌ها که بخشی از به اصطلاح محور مقاومت تهران هستند، دریغ نخواهد کرد، مجموعه‌ای متنوع از گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا که شامل حماس و حزب‌الله می‌شود.

هشدار او توسط لرد کامرون تکرار شد و اعلام کرد که این حملات باید متوقف شوند وگرنه اقداماتی انجام خواهد شد.

حتی ۱۲ کشور اعلامیه‌ای صادر کرده‌اند که تشدید قابل توجه حملات در هفته‌های اخیر را محکوم کرده است.

در بیانیه‌ای که از سوی ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، بحرین، بلژیک، کانادا، دانمارک، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند و نیوزلند حمایت شده است، آمده است اجازه دهید پیام ما اکنون واضح باشد ما خواستار پایان فوری این حملات غیرقانونی و آزادی کشتی ها و خدمه های غیرقانونی بازداشت شده هستیم.

با این حال حوثی ها به دور از بازدارندگی، با انجام بزرگترین حمله خود تا به امروز پاسخ دادند. در مجموع ۲۱ پهپاد و موشک شلیک شده توسط این گروه در سه شنبه شب توسط نیروهای دریایی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ که برای محافظت از محموله های عبوری از یکی از شلوغ ترین خطوط کشتیرانی جهان در منطقه مستقر شده اند، سرنگون شدند.

بایدن خاورمیانه را به جمهوری اسلامی تسلیم می کند
بایدن خاورمیانه را به جمهوری اسلامی تسلیم می کند

در ابتدا، حوثی ها مدعی شدند که آنها فقط کشتی های مرتبط با اسرائیل را به عنوان بخشی از تلاش های خود برای حمایت از متحدان خود حماس هدف قرار داده اند. اما در هفته های اخیر این حملات گسترش یافته و شامل کشتیرانی به مقصد اروپا و ایالات متحده از طریق کانال سوئز در تلاشی عمدی برای ایجاد اختلال در تجارت با کشورهایی است که به نظر می رسد از اسرائیل حمایت می کنند.

حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از این کانال عبور می کند و افزایش حملات حوثی ها باعث شده است که چندین شرکت بزرگ کشتیرانی از مسیرهای جایگزین در اطراف دماغه امید خوب استفاده کنند که باعث تاخیرهای طولانی و هزینه های اضافی می شود که در نهایت می تواند بر فشارهای تورمی بیافزاید.

جمهوری اسلامی که به طور گسترده مظنون به ارائه پهپادها و موشک‌های ضدکشتی پیشرفته مورد استفاده در این حملات به حوثی‌ها است، قبلاً با حمله به کشتی‌ها در تنگه هرمز، نقطه دسترسی کلیدی برای تامین انرژی در خلیج فارس، به دنبال فشار بر دولت‌های غربی بوده است. 

اکنون تهران که از نیروهای نیابتی خود در منطقه خواسته است برای حمایت از حماس، اسرائیل را هدف قرار دهند، گمان می‌رود که حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را برای تحت فشار قرار دادن دولت‌های غربی برای کاهش حمایت خود از اسرائیل تشویق می‌کند. علاوه بر این، امتناع حوثی‌ها از توجه به هشدارها درباره اقدامات تلافی‌جویانه به دلیل فقدان اختراع اراده سیاسی توسط رهبران غربی برای مجوز دادن به اقدام نظامی قوی مورد نیاز برای خنثی کردن تهدید، تشویق شده است.

انهدام سایت‌های پهپادی و موشکی که حوثی‌ها و حامیان جمهوری اسلامی آن‌ها برای ضربه زدن به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده می‌کنند، در وهله اول توانایی انجام حملات را از آنها سلب می‌کند. در واقع، پنتاگون، با همکاری ارتش بریتانیا و سایر متحدان، فهرستی از گزینه‌های سیاستی را برای دولت بایدن تهیه کرده است که به این هدف دست می‌یابد و امکان ازسرگیری عملیات عادی کشتیرانی در منطقه را فراهم می‌کند.

بایدن خاورمیانه را به جمهوری اسلامی تسلیم می کند
بایدن خاورمیانه را به جمهوری اسلامی تسلیم می کند

با این حال، درست همانطور که در اوکراین اتفاق افتاد، جایی که رویکرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل بیزاری او از تحریک مسکو دیکته شده است، کاخ سفید تاکنون از تأیید حملات هوایی علیه اهداف حوثی‌ها در یمن خودداری کرده است. این کشور از ناراحت کردن تهران و برانگیختن تشدید گسترده تر درگیری در خاورمیانه می ترسد.

در نتیجه، بایدن به جای مجوز دادن به اقدام نظامی که از حملات بیشتر حوثی‌ها جلوگیری می‌کند، در تهران به‌عنوان رئیس‌جمهوری ضعیفی تلقی می‌شود که می‌خواهد به هر قیمتی از رویارویی اجتناب کند.

هیچ چیز برای کمک به دشمنانی مانند جمهوری اسلامی و حوثی های نیابتی آنها به اندازه عدم ارائه بازدارندگی موثر تضمین شده نیست. این شکست به همان اندازه در مورد بی میلی بایدن برای مقابله با تهدید حوثی ها در دریای سرخ و تضعیف مداوم تلاش های اسرائیل برای نابودی حماس در غزه نیز صدق می کند.

به عنوان مثال، تمرکز اصلی مأموریت دیپلماسی شاتل آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در این هفته در منطقه، محدود کردن اثربخشی عملیات نظامی اسرائیل بوده است، نه افزایش توانایی آن برای شکست حماس. طرز فکر مشابهی در اظهارات لرد کامرون مشهود بود که نیروهای اسرائیلی ممکن است قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته باشند، ظاهراً بی‌توجهی به جنایات مسلمی که تروریست‌های حماس در ۷ اکتبر علیه اسرائیلی‌ها مرتکب شدند.

اگر آمریکا و متحدانش واقعاً در مورد جلوگیری از تشدید خصومت ها در خاورمیانه جدی هستند، اولویت آنها باید ایجاد یک بازدارندگی موثر باشد که نیابت های مورد حمایت جمهوری اسلامی مانند حوثی ها را متقاعد کند که تلاش های آنها برای بی ثبات کردن منطقه هرگز قابل تحمل نخواهد بود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا