ایرانجدیدترین اخبار

انفجارهای کرمان؛ دست‌کم ۱۰۰ تن در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی کشته شدند

بمب گذاری در ایران بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذاشت و باعث سردرگمی و گمانه زنی هایی شد

انفجارهای کرمان؛ دست‌کم ۱۰۰ تن در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی کشته شدند

هیچ کس مسئولیت بمب گذاری در مراسم یادبود قاسم سلیمانی، فرمانده ارشدی که چهار سال پیش در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا کشته شد بر عهده نگرفت.

انفجارهای کرمان؛ دست‌کم 100 تن در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی کشته شدند
انفجارهای کرمان؛ دست‌کم ۱۰۰ تن در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی کشته شدند

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، دو انفجار روز چهارشنبه در یادبود قاسم سلیمانی، دست کم ۱۰۳ کشته و ۲۱۱ زخمی برجای گذاشت که باعث ترس در کشوری شد که در آن ناآرامی های داخلی و چشم انداز یک جنگ مارپیچ منطقه ای وجود دارد. بسیاری آن را در حاشیه گذاشته اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی به رسانه‌های دولتی گفتند که دو بمب در کیسه‌هایی در کنار جاده به سمت قبرستان در شهر کرمان گذاشته شده بود و در حالی منفجر شد که موکب وسیعی از مردم برای بزرگداشت چهارمین سالگرد کشته شدن سردار سلیمانی به آنجا می‌رفتند. معمار محور شبه نظامیان منطقه ای تحت حمایت دولت تندرو جمهوری اسلامی، در حمله پهپاد آمریکایی کشته شد.

حمله روز چهارشنبه در ایران پس از اینکه هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت، به انگشت اشاره، سردرگمی و گمانه زنی منجر شد.

بسیاری از ایرانیان که قبلاً از رهبران خود ناامید شده بودند، از اینکه مقامات نتوانسته بودند امنیت کافی برای یک رویداد با حضور هزاران نفر فراهم کنند، خشمگین بودند. مقامات دولت دو کشوری را که تهران مدت‌هاست دشمن اصلی خود می‌دانست، اسرائیل و ایالات متحده را مقصر دانستند. کارشناسان و تحلیلگران اطلاعاتی بین‌المللی می‌گویند که این حمله نشانه‌های گروه‌های تروریستی را داشت نه اسرائیل.

مقامات جمهوری اسلامی گفتند که به نظر می رسد بمب های کنار جاده ای از طریق کنترل از راه دور منفجر شده اند. یکی از شاهدان بمب گذاری به خبرگزاری محلی راه آرمان کرمان گفت من صدای انفجار را در ۲۵ متری خود شنیدم. روی زمین همه زن و بچه مثل گلهای پژمرده بودند.

ویدیوهایی که در رسانه های اجتماعی منتشر شده و توسط نیویورک تایمز تأیید شده است، نشان می دهد که مردم در حالی که دود در جنوب غربی قبرستان بلند می شود، فریاد می زنند و فرار می کنند. ویدئوها همچنین غیرنظامیانی را نشان می دهد که افراد مجروح را با برانکاردها و آمبولانس ها در حال رانندگی در میان جمعیتی هستند که در امتداد جاده ای نزدیک محل تجمع کرده بودند.

انفجارهای کرمان؛ دست‌کم 100 تن در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی کشته شدند
انفجارهای کرمان؛ دست‌کم ۱۰۰ تن در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی کشته شدند

خدایا به ما کمک کن همه کشته شدند. صدای فریاد برخی از مجروحان که در این حمله خونین بودند شنیده می شود. این حمله در زمان تشدید نگرانی در ایران و سراسر منطقه رخ داد.

برای سال‌ها، سازمان‌های تروریستی سنی از جمله دولت اسلامی حملاتی را علیه غیرنظامیان در سراسر خاورمیانه، از عراق گرفته تا لبنان و افغانستان انجام داده‌اند، اما در ایران در ۲۰ سال گذشته تنها تعداد انگشت شماری صورت گرفته است.

سپس در ۷ اکتبر، گروه وحشی و تروریستی حماس مورد حمایت جمهوری اسلامی که در آن زمان بر غزه کنترل داشت، حمله ای را به اسرائیل رهبری کرد که حدود ۱۲۰۰ نفر از غیرنظامیان کشته شدند که ارتش اسرائیل به غزه حمله کرد. به گفته مقامات بهداشت غزه، جنگ زیرساخت‌های غیرنظامی غزه را ویران کرده و بیش از ۲۰۰۰۰ نفر را که اکثر آنها زن و کودک بودند، کشته است.

دو متحد دیگر جمهوری اسلامی، حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن، جبهه‌های متعددی را علیه اسرائیل گشوده‌اند، که کشتی‌رانی بین‌المللی را مختل کرده و خطر جنگ منطقه‌ای را تشدید کرده است. جمهوری اسلامی تاکنون مستقیماً وارد جنگ نشده است.

در اواخر دسامبر، اسرائیل یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران را که مسئول تهیه سلاح برای حزب الله و شبه نظامیان سوری بود، ترور کرد. سپس روز سه‌شنبه، یکی از مقامات ارشد حماس که رابط نزدیک با جمهوری اسلامی و حزب‌الله داشت، در یکی از حومه‌های بیروت، که تحت سلطه گروه دیگری تحت حمایت جمهوری اسلامی، حزب‌الله بود، کشته شد.

پس از حمله در کرمان، دو تن از افراد نزدیک به سپاه پاسداران و آشنا به بحث‌های داخلی تصمیم‌گیرندگان جمهوری اسلامی می‌گویند، رهبران نظامی و سیاسی کشور به سرعت تصمیم گرفتند اسرائیل را مسئول بمب‌گذاری‌ها بدانند. به گفته آنها، حتی اگر یک گروه تروریستی یا مخالف مسئولیت این حملات را بر عهده بگیرد، جمهوری اسلامی اصرار خواهد کرد که اسرائیل در آن دست داشته است.

به گفته سه مقام آمریکایی، این ارزیابی به شدت با تحلیل سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده در تضاد بود. به گفته مقامات، ارزیابی های اولیه نشان می دهد که اسرائیل در آن دخالتی نداشته است. به گفته تحلیلگران، بمب گذاری دارای نشانه های تروریسم اسلام گرا بود.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بحران، گفت همچنین با روش‌های معمول اسرائیل در حمله به جمهوری اسلامی همخوانی نداشت. در حالی که اسرائیل مرتباً در ایران عملیات مخفیانه انجام داده است، آنها علیه افراد خاصی مانند دانشمندان یا مقامات جمهوری اسلامی یا تأسیسات هسته‌ای یا تسلیحاتی هدف قرار گرفته‌اند.

انفجارهای کرمان؛ دست‌کم 100 تن در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی کشته شدند
انفجارهای کرمان؛ دست‌کم ۱۰۰ تن در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی کشته شدند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای مسئولین این حمله را دشمنان بدخواه و جنایتکار جمهوری اسلامی معرفی کرد، هرچند از ذکر نام هیچ گروه یا کشوری خودداری کرد. خامنه‌ای متعهد شد که دشمنان جمهوری اسلامی بدانند که این فاجعه پاسخ محکمی خواهد داشت.

رئیس‌جمهور و نایب رئیس مجلس هر دو در اتهامات خود تندتر بودند. ابراهیم رئیسی گفت ما به آمریکای جنایتکار و رژیم صهیونیستی می گوییم برای جنایاتی که مرتکب شده اید بهای بسیار بالایی خواهید پرداخت و پشیمان خواهید شد.

مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس مجلس گفت از سبک حملات مشخص است که رژیم صهیونیستی است و جمهوری اسلامی حق پاسخگویی دارد، اما زمان، تاریخ و مکان آن را تعیین خواهد کرد.

علی‌رغم درخواست‌های تلافی‌جویانه، این دو نفر از آشنایان به بحث‌های داخلی ایران گفتند که خامنه‌ای محتاط‌تر عمل کرده و به فرماندهان نظامی دستور داده است که صبر راهبردی را دنبال کنند و به هر قیمتی شده جمهوری اسلامی را وارد یک رویارویی مستقیم نظامی با آمریکا نکنند. مردم گفتند که او به ارتش دستور داده است که اقدامات تلافی جویانه را به عملیات مخفیانه علیه اسرائیل یا حملات شبه نظامیان نیابتی به پایگاه های آمریکا در سوریه و عراق محدود کند.

خامنه ای ترورهای اخیر یک فرمانده سپاه پاسداران در سوریه، یکی از مقامات حماس در بیروت و حملات در کرمان را یک کارزار هماهنگ اسرائیل برای منحرف کردن خشم بین المللی در مورد جنگ غزه می داند.

تحلیلگران گفتند که احتمالات زیادی برای حمله به این قبرستان وجود دارد، از جمله سازمان های تروریستی مسلمان سنی مانند دولت اسلامی یا گروه های جدایی طلب ایرانی.

صنم وکیل، معاون برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در چتم هاوس، گفت اما هر کسی که پشت این انفجارها بوده، هزینه های انسانی آن در داخل ایران در این مقیاس دیده نشده است.

درست قبل از انفجارها در کرمان، فیلم‌ها نشان می‌دهند که جمعیت انبوهی از هزاران نفر در جاده‌ای با غرفه‌های غذا و نوشیدنی و پرچم‌ها با دعای بلندگوها قدم می‌زدند. سپس یک انفجار مهیب منطقه را لرزاند. فیلم‌ها نشان می‌داد که هوا پر از فریاد شد و مردم به هر طرف پراکنده شدند.

بابک یکتاپرست، سخنگوی اورژانس کشور گفت متاسفانه حال بسیاری از مصدومان وخیم است. وی گفت تمامی مراکز درمانی استان کرمان برای مداوای بیماران در حالت آماده باش هستند و هواپیماهای اورژانس برای انتقال پزشکی به بیمارستان های تهران مستقر هستند.

جمهوری اسلامی روز پنجشنبه را عزای عمومی اعلام کرد و مسئولان اورژانس فراخوانی برای اهدای خون صادر کردند.

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی به تلویزیون دولتی گفت که بیشتر تلفات ناشی از انفجار دوم است که در دقایقی پس از انفجار اول و زمانی رخ داد که جمعیت برای کمک به مجروحان تجمع کردند. انفجار دوم، با تاخیر، یک تاکتیک رایج در میان گروه‌های تروریستی است.

وحیدی گفت که شهر کرمان اکنون تحت کنترل امنیتی و نظامی است.

انفجارهای روز چهارشنبه چهار سال پس از آن رخ داد که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در فرودگاه بغداد به هلاکت رسید.

تروریستهای جمهوری اسلامی و مورد حمایت آن از قاسم سلیمانی در ایران و در بخش‌هایی از منطقه به عنوان قهرمانی برای ایجاد و تسلیح شبکه‌ای از شبه‌نظامیان نیابتی برای مقابله با نفوذ ایالات متحده و اسرائیل در سراسر خاورمیانه یاد می‌کنند.

روز چهارشنبه، برخی از ایرانیان در شبکه های اجتماعی، دولت و مقامات امنیتی محلی را به خاطر ناتوانی در تامین امنیت چنین رویداد پرمخاطبی سرزنش کردند. در مراسم تشییع جنازه سردار سلیمانی در سال ۲۰۲۰، ازدحام جمعیت باعث مرگ دستکم ۶۰ نفر شد.انفجارهای کرمان؛ دست‌کم ۱۰۰ تن در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی کشته شدند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا