جدیدترین اخبارجهان

انگلیس واگنرها را گروه تروریستی خواند اما وانمود می‌کند سپاه تروریستی نیست

انگلیس وانمود می‌کند که سپاه تروریستی نیست

انگلیس واگنرها را گروه تروریستی خواند اما وانمود می‌کند سپاه تروریستی نیست

با انتشار اعلامیه‌ دولت انگلیس مبنی بر تروریستی خواندن گروه واگنر روسیه، این سئوال اجتناب ناپذیر مطرح می‌شود که چرا اعلام این موضوع باید این همه زمان ببرد؟ چرا بعد از این همه جنایت؟ یعنی فعالیت‌های مزدوران واگنر قبلاً برای دستگاه اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا ناشناخته بود؟

انگلیس واگنرها را گروه تروریستی خواند اما وانمود می‌کند سپاه تروریستی و رژیم ایران نیست
انگلیس واگنرها را گروه تروریستی خواند اما وانمود می‌کند سپاه تروریستی و رژیم ایران نیست

گروه واگنرها که اغلب به عنوان شبه نظامی خصوصی رئیس جمهور پوتین به کار گرفته می‌شدند، نه تنها نقش عمده‌ای در اشغال شبه جزیره کریمه و شرق اوکراین توسط روسیه در سال ۲۰۱۴ ایفا کرده بودند، بلکه برای حفظ دیکتاتوری بشار اسد و در قدرت ماندن او در طول درگیری‌های سوریه نیز کم جنایت نکرده بودند.

همانطور که سوئلا بریورمن، وزیر کشور انگلیس، هنگام اعلام خبر تروریستی خواندن گروه واگنر اظهار داشت؛ گروه واگنر در غارت، شکنجه و قتل‌های وحشیانه دست داشته است. عملیات آنها در اوکراین، خاورمیانه و آفریقا تهدیدی برای امنیت جهانی است. اما چرا دولت انگلیس تنها اکنون اقدامات مناسبی را برای محدود کردن فعالیت‌های واگنر انجام می‌دهد؟

 مطمئناً ثبت گروه واگنر به عنوان سازمان تروریستی در زمانی که یوگنی پریگوژین در اوج بود و نقش مهمی در حمله نظامی روسیه به اوکراین ایفا می کرد، ارزش بیشتری نسبت به این اقدام پس از مرگ او می‌داشت.

در هر حال اگر اقدام دولت بریتانیا علیه گروه واگنر مدتها به تعویق افتاده، حداقل در نهایت یک اراده سیاسی برای انجام آن داشته، اما اراده‌ای که در قبال لیست گذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی بسیار آشفته‌ است.

یعنی گروه ۲۵۰۰۰ نفری واگنر در مقایسه با سپاه پاسداران که یکی از مرگبارترین سازمانهای تروریستی جهان است و حدود ۲۰۰۰۰۰ پرسنل فعال دارد، بسیار مسئله مهمتری است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه حافظ نظام انقلاب اسلامیست، از کنترل کامل بر نهادهای نظامی، اطلاعاتی و امنیتی حکومت برخوردار است، نقشی که از آن برای گسترش نفوذ مخرب جمهوری اسلامی در سراسر خاورمیانه استفاده می‌کند.

این سازمان که مستقیماً به علی خامنه‌ای، گزارش می‌دهد، به نیروهای زمینی، دریایی و هوایی خود افتخار می‌کند و بر برنامه هسته‌ای حکومت نظارت مستقیم دارد.

انگلیس بارها هدف عملیاتهای سپاه بوده است و نظامیان بریتانیایی که در عراق و افغانستان می جنگند، در حملات تروریستی شبه نظامیان تحت کنترل و تجهیز شده سپاه پاسداران خسارات زیادی متحمل شده‌اند. 

با این حال، علیرغم شواهد قاطع از نیت خصمانه سپاه پاسداران در قبال انگلیس و منافع آن، دولت انگلیس از معرفی آن به عنوان یک سازمان تروریستی خودداری کرده و به جای آن ترجیح داده، تحریم هایی را برای پرسنل و شرکت‌های مرتبط با این گروه اعمال کند.

این تمایز برای قدرت‌های جهانی به‌ویژه انگلیس مهم است؛ چراکه اگر سازمانی به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شود، عضویت، حمایت مالی یا ابراز حمایت از فعالیت های آن در انگلیس جرم محسوب می شود.

ملاحظات متعددی بر عدم تمایل دولت انگلیس به ممنوعیت فعالیت سپاه پاسداران تاکید دارد.

اول اینکه، چنین اقدامی، با توجه به نفوذ عظیمی که سپاه بر حکومت اعمال می کند، کل رژیم ایران را باید به عنوان یک نهاد تروریستی معرفی کند، که از نزدیک به طور قطع منجر به قطع روابط دیپلماتیک خواهد شد.

دوم اینکه وایت هال ساده لوحانه به احیای مذاکرات هسته‌ای با تهران امید دارد تا رژیم ایران را از ساخت بمب اتم منع کند.

بر اساس آخرین گزارش ارائه شده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، تهران اکنون توانایی تولید مواد شکافت پذیر کافی برای تکمیل کلاهک هسته‌ای را در عرض یک هفته تا ۱۰ روز دارد.

وقتی تهران از قبل ابزار تولید تسلیحات هسته‌ای را در اختیار دارد، واقعا تلاش برای مذاکره یا توافق جدید احمقانه نیست؟

راه درست و بهتر برای مقابله با رژیم ایران این است که تهران به صراحت دریابد که انگلیس و متحدانش دیگر تجاوز، حملات تروریستی و یا تهدیدات هسته‌ای را تحمل نمی‌کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا