جدیدترین اخبارجهان

حامد اسماعیلیون می گوید رژیم ایران اجازه نمی دهد والدینش کشور را ترک کنند

حامد اسماعیلیون که همسر و فرزندش را در پرواز PS752 از دست داده می‌گوید جمهوری اسلامی خانواده‌اش را آزار می‌دهد

حامد اسماعیلیون می گوید رژیم ایران اجازه نمی دهد والدینش کشور را ترک کنند

حامد اسماعیلیون، دندانپزشک ایرانی کانادایی که همسر و فرزندش را در انهدام پرواز PS752 توسط سپاه پاسداران از دست داده می‌گوید که پدر و مادرش علیرغم اقامت دائم در کانادا، اکنون از خروج از ایران منع شده‌اند.

حامد اسماعیلیون می گوید رژیم ایران اجازه نمی دهد والدینش کشور را ترک کنند
حامد اسماعیلیون می گوید رژیم ایران اجازه نمی دهد والدینش کشور را ترک کنند

حامد اسماعیلیون وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را نیز متهم کرد که با تماس های تلفنی مکرر اعضای خانواده اش را در ایران مورد آزار و اذیت و ارعاب قرار داده است.

او گفت میزان فشاری که بر خانواده ها وارد می کنند، غیرانسانی است. این وحشیانه است آنچه آنها انجام می دهند.

همسر و دختر ۹ ساله حامد اسماعیلیون در ژانویه ۲۰۲۰ بر اثر سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران بر فراز تهران با دو موشک زمین به هوا کشته شدند.

در این حادثه قتل همه ۱۷۶ سرنشین هواپیما، از جمله ۵۵ شهروند کانادایی و ۳۰ ساکن دائمی، جان باختند.

حامد اسماعیلیون و خانواده های دیگر قربانیان از آن زمان تاکنون دست به دادخواهی برای عدالت زده اند.

اسماعیلیون گفت که او شخصاً به مقامات کانادایی موارد آزار و اذیت، ارعاب و تهدید به مرگ را گزارش کرده است که به اعتقاد او ممکن است با نمایندگان رژیم ایران مرتبط باشد. CSIS سال گذشته گفت که در حال بررسی گزارش‌های موثق درباره تهدیدهای مرگ از سوی جمهوری اسلامی علیه افراد در خاک کانادا است.

حامد اسماعیلیون گفت که مادر و پدرش هفته گذشته به مدت شش ماه از خروج از ایران منع شدند، بدون هیچ توضیحی.

توماس جونو، کارشناس ایران در دانشگاه اتاوا گفت که این تحول نشان می دهد که رژیم ایران در حال تشدید کارزار خود برای ساکت کردن مخالفان در خارج از کشور است.

او گفت که رژیم ایران به ایرانیان دیاسپورا پیام می فرستد: ما خانواده شما را زیر نظر داریم. ما آنها را دنبال می کنیم. می دانیم آنها چه کسانی هستند. ما می دانیم آنها کجا زندگی می کنند و مایلیم آنها را تحت فشار قرار دهیم تا تلاش کنند شما را سرکوب کنیم.

جونو گفت که ممنوعیت سفر یک اقدام رایج در کشورهای دیکتاتوری است که به آنها اجازه می دهد اهرم فشار بر مخالفان خارج از کشور را حفظ کنند.

کمپین انتقام جویی

حامد اسماعیلیون گفت که او معتقد است تهران علیه او و دیگران به خاطر کمپین آنها برای پاسخگویی به جمهوری اسلامی برای سرنگونی پرواز PS752 و اخراج اعضای رژیم از کانادا انتقام می‌گیرد.

یکی از وزیران سابق رژیم که در ماه اگوست توسط دولت فدرال از ورود به کانادا منع شده بود، به یک رسانه حکومتی گفته بود که به دنبال انتقام از اسماعیلیون خواهد بود.

اسماعیلیون از جمله کسانی بود که پس از انتشار عکسی که ظاهراً وزیر را در حال قدم زدن در خیابان در مونترال با خانواده اش نشان می داد، خشم خود را در فضای مجازی منتشر کرد.

او گفت که ماه‌ها بعد، وقتی توران شمس‌اللهی، مادر ۷۳ ساله حامد اسماعیلیون به فرودگاه تهران رفت، توسط مأموران سپاه متوقف شد.

شمس اللهی کارت پرواز خود را در دست داشت تا به مناسبت چهارمین سالگرد درگذشت نوه و عروسش به تورنتو سفر کند. اسماعیلیون گفت که مادرش هر سال در سالگرد در محل دفن در ریچموند هیل به او می‌پیوندد.

حامد اسماعیلیون می گوید رژیم ایران اجازه نمی دهد والدینش کشور را ترک کنند
حامد اسماعیلیون می گوید رژیم ایران اجازه نمی دهد والدینش کشور را ترک کنند

اسماعیلیون گفت که پدرش احمد اسماعیلیون در فرودگاه بود و او را پیاده کردند و به او گفتند نمی تواند سوار هواپیما شود. به گفته یکی از شاهدان در فرودگاه عکس مادرش را در حالی که مضطرب است برای وی ارسال کرد که سپاه پاسداران به آنها اطلاع داده که نمی توانند آنجا را ترک کنند.

اسماعیلیون گفت گذرنامه مادرش توقیف شده و به او گفته شده که به دادگاه انقلاب اسلامی برود. او گفت که بعداً به هر دو والدین او اطلاع داده شد که به دلیل مدارکی که وزارت اطلاعات علیه آنها دارد نمی توانند سفر کنند.

حامد اسماعیلیون گفت که والدین او متهم نشده اند و چیزی در مورد شواهد ادعایی به آنها گفته نشده است. او گفت که وزارت اطلاعات از آن زمان تاکنون خانواده او را تنها نگذاشته است.

اگر وارد شوی، هرگز نمیدانی که برمیگردی یا نه

او گفت اگر مادرش تلفن را برندارد، وزارتخانه با پدرش تماس می‌گیرد. حامد اسماعیلیون گفت که اگر با پدرش تماس نگیرند، با برادرش و سپس اعضای خانواده اش تماس می گیرند.

او گفت آنها دائماً با همه اعضاء تماس می گیرند و می گویند باید برای گفتگو به وزارت اطلاعات بیایند. ما هرگز نمی دانیم که اگر وارد آنجا شوند دیگر برمیگردند یا خیر. شکنجه و اخبار وحشتناک از ادارات وزارت اطلاعات و سپاه منتشر می شود.

جونو گفت که این رویه عملیاتی استاندارد در رژیم ایران است که مدارک را با اهداف رژیم به اشتراک نگذارند زیرا هیچ مدرکی وجود ندارد. جونو، دانشیار امور بین‌الملل می‌گوید تنها مدرکی که علیه آنها وجود دارد، این است که پسرش در خارج از کشور است و یک فعال حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی است.

او افزود که دادگاه انقلاب به هیچ وجه آزاد یا منصفانه نیست و مخالفان رژیم و خانواده های آنها را هدف قرار می دهد. جونو گفت کسانی که به وزارت اطلاعات فراخوانده شده اند، مرعوب، زندانی یا شکنجه شده اند.

حامد اسماعیلیون گفت منظر ضرابی که چهار عضو خانواده خود را در پرواز PS752 از دست داده بود، در پایان ماه اکتبر توسط نیروهای امنیتی رژیم ایران دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار گرفت. حامد اسماعیلیون گفت که او در میان گروهی از فعالانی بود که در مراسم تشییع جنازه یک دختر نوجوان ایرانی دستگیر شدند. او گفت ضرابی بیش از ۳۰ ساعت در بازداشت بود.

دختر ضرابی سهند صادقی، پسر الوند صادقی، عروس نگار برقعی و نوه سوفی امامی در کانادا زندگی می کردند و در پرواز PS752 درگذشتند.

وزارتخانه فدرال کانادا در رسانه های اجتماعی پست کرد که عمیقاً نگران گزارش های جدید در مورد ارعاب اعضای خانواده پرواز PS752 است. این وزارتخانه در ایکس نوشت ما از رژیم ایران می خواهیم که فوراً کمپین آزار و اذیت و ارعاب این خانواده ها را متوقف کند.

حامد اسماعیلیون می گوید رژیم ایران اجازه نمی دهد والدینش کشور را ترک کنند
حامد اسماعیلیون می گوید رژیم ایران اجازه نمی دهد والدینش کشور را ترک کنند

حامد اسماعیلیون گفت که دولت باید برای حفظ امنیت خانواده قربانیان اقدامات بیشتری انجام دهد. او گفت که از دولت فدرال می‌خواهد که از دادگاه بین المللی دادگستری سازمان ملل بخواهد که به عنوان بخشی از پرونده پرواز PS752 به این موضوع رسیدگی کند.

کانادا و سایر کشورهایی که شهروندان خود را در انهدام هواپیما از دست دادند، در ماه ژوئیه پرونده را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دادند.

کاوه شهروز، وکیل، فعال حقوق بشر و کارشناس ارشد موسسه مکدونالد-لوریر، گفت که دولت فدرال می تواند از دادگاه بخواهد که رفتار رژیم ایران را مورد توجه قرار دهد. او گفت که کانادا همچنین می‌تواند از دادگاه بخواهد که از رژیم ایران بخواهد که دخالت نامطلوب در این پرونده را متوقف کند، کاری که رژیم ایران در حال حاضر عملاً انجام می‌دهد.

وزارتخانه فدرال کانادا گفت که از درخواست خانواده قربانیان پرواز PS752 برای اقدامات موقت آگاه است، اما نمی تواند در مورد استراتژی دادخواهی خود اظهار نظر کند.

دنیس هوراک، سفیر سابق کانادا در عربستان سعودی، گفت که کانادا کار زیادی نمی تواند برای افرادی که توسط تهران تحت آزار و اذیت قرار می گیرند انجام دهد. او گفت که ایالت هایی که می خواهند کانادایی ها را به دلیل فعالیت های مخالف مجازات کنند، وقتی فکر می کنند انجام این کار به نفعشان است، تردید نخواهند کرد.

هوراک گفت علاوه بر این، از آنجایی که این افراد شهروند کانادایی نیستند، حتی اگر روابط دیپلماتیک داشته باشیم، هیچ مقامی برای مداخله رسمی اقدام نخواهد کرد.

بریتانیا نیز بخشی از پرونده PS752 است و رئیس اطلاعات داخلی بریتانیا نیز جمهوری اسلامی را به استفاده از خشونت و ارعاب در خارج از کشور برای پیگیری منافع خود متهم کرد.

مریلین گوورمونت، سخنگوی امور جهانی کانادا، گفت کانادا و شرکای آن، سوئد، اوکراین و بریتانیا، به همکاری نزدیک خود بر روی تلاش‌ها برای پاسخگویی جمهوری اسلامی به خاطر نقض قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهند.

حامد اسماعیلیون در شبکه‌های اجتماعی پست کرد که اگر رژیم ایران بخواهد مادرش را از حق سفر به کانادا برای زیارت قبر عزیزانشان محروم کند، در چهارمین سالگرد سرنگونی هواپیما شکی نیست که خیلی‌های دیگر جای مادرم را خواهند گرفت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا