جدیدترین اخبارفرهنگ و هنر

گلشیفته فراهانی در جشنواره فیلم برلین از نقش هنر در ایران می گوید: «در یک دیکتاتوری مثل ایران، هنر ضروری و مثل اکسیژن است»

گلشیفته فراهانی در جشنواره فیلم برلین: مردم کشورم هوای تنفس ندارند

گلشیفته فراهانی در جشنواره فیلم برلین: در دیکتاتوری مثل ایران، هنر ضروری و مثل اکسیژن است

گلشیفته فراهانی، بازیگر سرشناس سینما در کنفرانس خبری افتتاحیه برلیناله، جشنواره فیلم برلین در اعتراض به وضعیت معترضان در جمهوری اسلامی گفت «در ایران دیکتاتوری حاکم است و اکنون مردم کشور من هوایی برای تنفس ندارند.»

گلشیفته فراهانی در جشنواره فیلم برلین: در دیکتاتوری مثل ایران، هنر ضروری و مثل اکسیژن است
گلشیفته فراهانی در جشنواره فیلم برلین: در دیکتاتوری ایران هنر ضروری و مثل اکسیژن است

این بازیگر ۳۹ ساله سینمای بین‌المللی که جزو هیئت داوران هفت نفره برلیناله نیز می‌باشد در بخش دیگری از سخنانش افزود «ایران یک دیکتاتوری است. این موضوع فلسفی یا نظری نیست بلکه واقعیت دارد.»

گلشیفته فراهانی گفت «برلین شهری است که در آن دیواری فرو ریخت و به نماد آزادی تبدیل شد.»

وی با اشاره به زلزله ترکیه و سوریه و جنگ روسیه با اوکراین افزود «حتی اگر تمام دنیا در حال فروپاشی باشد، من از اینکه برلیناله همچنان برای ترویج هنر و فرهنگ جهان فعالیت دارد خوشحال هستم.»

پیام اولاف شولتس به اعتراضات ایران

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان نیز با انتشار پیامی در اینستاگرام بمناسبت جشنواره فیلم برلین نوشت «برلیناله دوباره آغاز می‌شود، این خبر بسیار خوبی است. ما به هنر فیلم و فرهنگ نیاز داریم و از دیدار امروز هیئت داوران هفتادوسومین برلیناله در دفتر صدراعظمی بسیار متشکرم.»

اولاف شولتس همچنین در این پیام با اشاره به اعتراضات ایران نوشت «جشنواره بین‌المللی فیلم برلین همواره به موضوعات مهم سیاسی پرداخته؛ بعنوان مثال امسال جنگ تهاجمی روسیه و یا اعتراضات در ایران در این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است. ما باید بدانیم هنر و فرهنگ بخش مهمی از دموکراسی ما هستند و تکانه‌هایی به جامعه ما وارد می کنند. برای تمام کسانی که در این جشنواره شرکت دارند، آرزومند برگزاری جشنواره‌ای پرشور و موفق را آرزومند هستم.»

هیئت داوران برلیناله در روز گشایش، پنجشنبه ۱۶ فوریه در دفتر صدر اعظمی آلمان با اولاف شولتس دیدار کردند.جشنواره فیلم برلیناله شامگاه پنجشنبه با فیلم کمدی «او پیش من آمد»  ساخته ریکا میلر رسما گشایش یافت.

قرار است در این جشنواره ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در تماسی ویدئویی با شرکت کنندگان آن سخن بگوید.

ایران و روسیه جایی در برلیناله ندارند

مسئولان جشنواره برلین با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند تصمیم در رابطه با ایران به منظور حمایت و همراهی با معترضان به حکومت اتخاذ شده و بر همین اساس این جشنواره در کنار معترضان شجاع ایران، کسانی که در مقابل رژیم خشن و غیردموکراتیک ایران بپاخاسته‌اند، ایستاده است.

همچنین این جشنواره تجاوز روسیه به اوکراین را بر اساس قوانین بین‌المللی محکوم و همبستگی خود را با مردم اوکراین اعلام کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا