جدیدترین اخبارجهان

نیویورک تایمز: پایگاه عقاب ۴۴ میزبان سوخو-۳۵ جنگنده‌های روسی خواهند شد

سرنخ‌های پنهان درباره ارتقاء نیروی هوایی ایران در تصاویر و ویدئوهای ماهواره‌ای

پایگاه عقاب ۴۴ میزبان سوخو-۳۵ جنگنده‌های روسی خواهند شد: نیویورک تایمز

در هفتم (۷) فوریه، ایران از یک پایگاه جدید زیرزمینی نیروی هوایی به نام «عقاب ۴۴» در یک ویدئوی تبلیغاتی شیک رونمایی کرد.

روی دیوار سرنخی بود که در دید ساده پنهان شده بود: پوستری با تصاویری از جت‌های جنگنده که یکی به طور خاص برجسته است. این هواپیما در جلو و مرکز قرار دارد و به شکل یک جت نظامی پیشرفته می‌باشد که ایران در حال حاضر آن را ندارد، اما مقامات مدعی هستند روسیه در حال فروش آن به آنها است.

تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای همچنین نشان می‌دهد و به نظر می رسد یک مدل در مقیاس – چیزی که کارشناسان ماکت می‌نامند – از همان نوع جت جنگنده در پایگاه وجود دارد. در مجموع، جزئیات دو چیز را در مورد برنامه‌های ایران نشان می‌دهد: مقامات نسبت به تحویل این هواپیماها خوش‌بین هستند و می‌توانند از این پایگاه هوایی برای اسکان برخی از آنها استفاده کنند.

از سپتامبر ۲۰۲۲، مقامات نظامی و سیاسی ایران علناً خرید احتمالی ۲۴ فروند سوخو-۳۵ (Su-35)، یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی روسیه را تبلیغ کرده‌اند.

روسیه این قرارداد را تایید نکرده، اما جزئیات موجود در ویدئو و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ایران حداقل در حال آماده سازی برای ورود هواپیماها می‌باشد که مقامات معتقدند اواخر امسال انجام خواهد شد.

این مهم‌ترین ارتقای ناوگان جنگنده قدیمی ایران در دهه‌های اخیر خواهد بود.

دولت بایدن روابط نزدیک‌تر را «مضر» توصیف کرده و گفته که معتقد است خلبانان جمهوری اسلامی در حال حاضر آموزش پرواز با هواپیماهای جدید را می‌بینند. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری دسامبر گفت که «این جنگنده‌ها نیروی هوایی ایران را نسبت به همسایگان منطقه‌ای آن به‌طور قابل توجهی تقویت خواهد کرد».

کریس بیگرز تحلیلگر سابق تصویر دولت ایالات متحده و مدیر ارشد برنامه های کاربردی در HawkEye 360 است، شرکتی که انتشار فرکانس رادیویی را در سراسر جهان ردیابی می کند. آقای بیگرز در تجزیه و تحلیل خود از پایگاه، که در اختیار تیم تحقیقات بصری تایمز قرار داد، دو مدل از هواپیمای جنگی، از جمله یکی که با ابعاد یک سوخو-۳۵ روسی مطابقت داشت، در یک منطقه ساخت و ساز شناسایی کرد.

آقای بیگرز نوشت: «اینها احتمالاً در ارزیابی مجوزهای مانور هواپیما در سراسر تأسیسات زیرزمینی استفاده می‌شوند و می‌توانند نشان دهند که آنها در اینجا مستقر خواهند شد.

ماکت هواپیمای دیگر ماکتی است که در حال حاضر در فهرست موجودی نیروی هوایی ایران قرار دارد.

آقای بیگرز افزود: «سوخو-۳۵ نیست، اما در اوایل سال ۲۰۲۳ انتظار آن می‌رود، چراکه تهران همچنان از جنگ روسیه در اوکراین حمایت می‌کند».

پایگاه عقاب ۴۴ میزبان سوخو-۳۵ جنگنده‌های روسی خواهند شد: نیویورک تایمز
پایگاه عقاب ۴۴ میزبان سوخو-۳۵ جنگنده‌های روسی خواهند شد: نیویورک تایمز

طی یکسال گذشته که روسیه و اوکراین وارد جنگ شده‌اند، روابط نظامی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی و روسیه نیز افزایش پیدا کرده، بطوریکه از یک طرف جمهوری اسلامی پهپادهایش را برای حملات روسیه به اوکراین، به این کشور می فرستد و از طرف دیگر نیز روسیه به جهوری اسلامی جت و جنگنده می‌دهد به گونه‌‌ای که اکنون جمهوری اسلامی به تامین کننده اصلی تسلیحات روسیه به ویژه پهپادهای جنگی تبدیل شده است؛ با این وجود مقامات ایران همواره این موضوع را رد کرده‌اند.

پایگاه عقاب ۴۴ میزبان سوخو-۳۵ جنگنده‌های روسی خواهند شد: نیویورک تایمز
پایگاه عقاب ۴۴ میزبان سوخو-۳۵ جنگنده‌های روسی خواهند شد: نیویورک تایمز

گفتنی است روسیه از پهپادهای ایران برای حمله به مناطق غیرنظامی و شهروندان اوکراین استفاده کرده است و بررسی قطعات یکی از پهپادهای منهدم شده در اوکراین نشان داده است که بیشتر اجزای آن وارداتی و بخصوص ساخت آمریکا و اروپا بوده‌اند.

آقای بیگرز نوشت: هر دو مدل احتمالی در ماه ژانویه در مکان فعلی خود ظاهر شدند، در حالی که ساخت و ساز در پایگاه هنوز ادامه داشت. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای بازبینی شده توسط نیویورک تایمز، آنها از آن زمان جابه جا نشده‌اند. پایگاه هوایی ممکن است هنوز تحت برخی بازسازی‌ها جهت ارتقاء قرار گیرد تا برای تحویل احتمالی آماده شود. یک ورودی تونل موجود که در فیلم مشاهده می شود ممکن است برای جا دادن جت های گسترده روسی بسیار باریک باشد. اما تحلیل نیویورک تایمز از سایت نشان می دهد که تونل دیگری، شاید برای هواپیماهای بزرگتر، هنوز در دست ساخت است.

ویدئوی تبلیغاتی ایرانی که توسط تایمز و آقای بیگرز ارزیابی شد، بخشی از مجموعه ای از انتشارات تبلیغاتی درباره«عقاب ۴۴» بود که هفته گذشته توسط ایران منتشر شد. این نشان می دهد که مقامات عالی رتبه نظامی در حال بازدید از پایگاه هستند.

به گفته آقای بیگرز، شکل هواپیمای جنگنده اصلی که روی پوستر در این ویدئو دیده می شود، با جت به اصطلاح سری فلانکر مطابقت دارد – اصطلاحی که جنگنده های مدرن روسیه مانند سوخو-۳۵ را توصیف می کند. ایران در حال حاضر هواپیمای آن سری را ندارد. سایر سیلوئت‌های تصویر شده مربوط به هواپیماهای موجود – و قدیمی‌تر – در فهرست موجودی ایران است.

پایگاه عقاب ۴۴ میزبان سوخو-۳۵ جنگنده‌های روسی خواهند شد: نیویورک تایمز
پایگاه عقاب ۴۴ میزبان سوخو-۳۵ جنگنده‌های روسی خواهند شد: نیویورک تایمز
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا