جدیدترین اخبارجهان

گاردین: میزان مشارکت در انتخابات جمهوری اسلامی به ۴۱ درصد کاهش یافت

محافظه‌کاران پس از اینکه بخش‌هایی از رسانه‌ها ادعا می‌کنند کمپین تحریم انتخابات شکست خورده، همچنان در راس قدرت باقی بمانند

میزان مشارکت در انتخابات جمهوری اسلامی به ۴۱ درصد کاهش یافت

به نظر می رسد میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی به ۴۱ درصد کاهش یافته، که یک رکورد کم سابقه است. صندوق‌های رای نیمه‌شب جمعه، شش ساعت دیرتر از زمان برنامه‌ریزی شده بسته شد، زیرا مقامات مدعی شدند که دومین افزایش رای‌گیری در عصر بوده است.

گاردین: میزان مشارکت در انتخابات جمهوری اسلامی به 41 درصد کاهش یافت
گاردین: میزان مشارکت در انتخابات جمهوری اسلامی به ۴۱ درصد کاهش یافت

در مجموع، حضور و نتیجه می‌تواند محافظه‌کاران را کاملاً مسئول و آزادانه در اجرای سیاست‌های اقتصادی و خارجی خود باز بگذارد، اما ممکن است اکنون که اصلاح‌طلبان عمدتاً پاکسازی شده‌اند، به دلیل جناح‌گرایی داخلی تضعیف شوند. این احتمال وجود دارد که برخی از نامزدهای نسبتاً ناشناخته مخالف وضعیت موجود در استان‌هایی انتخاب شده باشند که صدها نامزد تازه کار مجاز به شرکت در انتخابات بودند.

اختلافات بین جناح های اصولگرا باعث شد که آنها به جای یک برگه چهار سال پیش، چهار لیست مختلف را انتخاب کنند، به این معنی که به احتمال زیاد بسیاری از ۳۰ گروه برتر تهران ۲۰ درصد رای لازم برای دور دوم از انتخابات را دریافت نخواهند کرد. 

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، با مخالفت شدیدی مواجه شد و با سقوط به ۹۴۰۰۰ رای، به رتبه چهارم فهرست تهران سقوط کرد.

در تهران محبوب ترین کاندیدای مجلس تنها ۳۲۶ هزار رای به دست آورد، اما در تهران ۸ میلیون واجد شرایط رای دهنده وجود داشتند. چهره‌های کلیدی که جهت‌گیری سیاسی رهبری کنونی را به چالش می‌کشیدند نه فقط اصلاح‌طلبان، بلکه میانه‌روهایی مانند حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق بدون هیچ توضیحی از رقابت منع شدند.

گاردین: میزان مشارکت در انتخابات جمهوری اسلامی به 41 درصد کاهش یافت
گاردین: میزان مشارکت در انتخابات جمهوری اسلامی به ۴۱ درصد کاهش یافت

محمد خاتمی، اولین رئیس جمهور اصلاح طلب، از جمله منتقدانی بود که علیرغم گزارش های نادرست اولیه که داشت، روز جمعه رای نداد. این اولین باری است که او دوری می‌کند و تصمیم او به‌عنوان تغییردهنده بازی برای اصلاح‌طلبان تلقی می‌شود که مدت‌هاست در مورد ارزش شرکت در یک فرآیند انتخاباتی بحث می‌کنند که بسیاری آن را به‌عنوان ویترین طراحی شده برای پنهان کردن اهرم‌های واقعی قدرت می‌دانند.

این انتخابات به ویژه با توجه به این که اولین نظرسنجی از زمانی بود که رژیم جنبش اعتراضی زن، زندگی، آزادی را سرکوب کرد بسیار مهم بود. لیست نهایی بعدا اعلام خواهد شد و منتقدان می گویند که امکان تحریف وجود دارد زیرا رای دهندگانی که برای خراب کردن برگه رای به پای صندوق های رای رفته اند نیز شامل می شوند.

اما برخی از روزنامه‌های حکومت از آنچه که مشارکت بالا می‌دانستند استقبال کردند. روزنامه همشهری با اشاره به رأی ۲۵ میلیونی مردم این کشور را سیلی به آمریکا دانست و گفت شرکت بیش از ۴۱ درصد مردم در انتخابات نقشه های دشمنان را نقش بر آب کرد. بزرگترین کمپین تحریم انتخابات در ۴۵ سال گذشته شکست خورد.

با این وجود، این میزان مشارکت کمترین میزان در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی است. میزان مشارکت در سال ۲۰۲۰ ۴۲.۶ درصد بود در حالی که در سال ۲۰۱۶ به ۶۱.۶ درصد و در سال ۲۰۱۲ به ۶۳.۹ درصد رسید. همانطور که قبلاً، مشارکت در شهرهای بزرگ به طور قابل توجهی کمتر از شهرهای کوچک و مناطق روستایی است. در تهران تنها ۲۴ درصد از جمعیت واجد شرایط رای دادند که نسبت به سال ۲۰۲۰ دو درصد کاهش داشته است.

گاردین: میزان مشارکت در انتخابات جمهوری اسلامی به 41 درصد کاهش یافت
گاردین: میزان مشارکت در انتخابات جمهوری اسلامی به ۴۱ درصد کاهش یافت

یکی از ویژگی های بارز انتخابات، تعداد افرادی بود که اجازه شرکت در انتخابات را نداشتند. در سال ۲۰۲۰، حدود ۷۵۰۰ نامزد واجد شرایط نامزدی تلقی شدند. امسال این تعداد دو برابر شد و به ۱۵۰۰۰ نفر رسید که بیشتر این افزایش در شهرهای کوچک و مناطق روستایی اتفاق افتاد. رقابت های محلی بین روستاها و شهرهای کوچک به عاملی کلیدی در کشاندن مردم به پای صندوق های رای تبدیل شده است.

مقامات جمهوری اسلامی مشتاق بودند تا اطمینان حاصل کنند که مشارکت به میزان قابل توجهی به کمتر از ۴۲.۳ درصد پایین‌تر از ۴ سال پیش که مقامات آن را ناشی از کووید و سرخوردگی از دولت روحانی می‌دانستند، کاهش پیدا نکند. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا