جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده نزدیک به ساخت سلاح اتمی تولید کرده است

ایران اورانیوم را تا ۸۴ درصد غنی کرد، آیا می‌تواند بمب هسته‌ای بسازد؟

جمهوری اسلامی اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده نزدیک به ساخت سلاح اتمی تولید کرده است

به نظر می رسد ایران پیشرفت جدید و نگران کننده در برنامه هسته ای خود داشته است.

جمهوری اسلامی اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده نزدیک به ساخت سلاح اتمی تولید کرده است
جمهوری اسلامی اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده نزدیک به ساخت سلاح اتمی تولید کرده است

بلومبرگ روز یکشنبه گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران به ۸۴ درصد رسیده که نسبت به ۶۰ درصد قبلی پیشرفت قابل توجهی داشته است. این درحالی است که برای ساخت بمب اتمی نیاز به اورانیوم ۹۰ درصد است.

میزان غنی سازی جدید اوانیوم در ایران بر اساس گزارشات تجهیزات نظارتی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA ) اداره می‌شود، کشف شده است.

با این وجود گزارش بلومبرگ نشان نمی‌دهد که ایران چه میزان از این نوع اورانیوم غنی شده تولید کرده است.

مقدار مورد نیاز برای یک بمب هسته‌ای تقریباً به اندازه یک گریپ فروت به وزن حدود ۳۳ پوند وزن است. (چگالی فلز اورانیوم حتی از چگالی سرب بیشتر است)

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند سه نوع بازرسی بر روی عملکرد هسته‌ای ایران داشته باشد که عبارتند از: نظارت «اعلام‌شده» (برنامه‌ریزی‌شده از قبل و با همکاری ایران)، نظارت «غیرمعلوم» (بازرسان ناگهانی حاضر می‌شوند و درخواست دسترسی می‌کنند) و نظارت «تصادفی» (تنوعی از موارد اعلام‌نشده اما بسیار نادرتر).

آخرین افشاگری تنها چند روز پس از انتشار اخباری مبنی بر تغییر لوله‌های اتصال به دو گروه سانتریفیوژ در سایت فردو صورت می‌گیرد، تغییری که امکان غنی‌سازی سریع‌تر به سطوح بالاتر را فراهم می‌کند؛ اما این موضوع در یک بازرسی تصادفی، چشم یک بازرس باتجربه را به خود جلب کرد، جزئیاتی که ممکن است برخی از کارکنان معتبر اما کم تجربه آن را جدی نگیرند.

گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد که سطح غنی سازی بالاتر نیز ممکن است قطعی نباشد. همچنین مشخص نیست آیا جمهوری اسلامی عمداً یا تصادفی به آن دست یافته است؟

 یک دانشمند هسته‌ای ایرانی مدعی شده که گاها در فرآیند غنی‌سازی سانتریفیوژهای چرخان، مقادیری بالاتر یا پایین‌تر از سطح هدف غنی‌سازی را تولید می‌کنند.

رقم ۸۴ درصد حتی با وجود ۶ درصد فاصله از سطح مورد نیاز برای تولید یک بمب هسته‌ای باز هم نگران کننده است.

این گزارش یادآوری می‌کنند که در اولین بمب ایالات متحده که در سال ۱۹۴۵ در شهر هیروشیمای ژاپن پرتاب شد، تقریبا از اورانیوم ۸۴ درصد استفاده شده بود. بنابراین، سطح جدیدی که طبق گزارش‌ها، ایران به آن رسیده، فراتر از «خط قرمز» نگرانی اکثر مردم است اما این لزوما به این معنا نیست که ایران به ساخت بمب هسته ای نزدیک است.

مقامات می گویند که به نظر می رسد جمهوری اسلامی هنوز در مورد تبدیل هگزا فلوراید اورانیوم، گاز مورد استفاده در سانتریفیوژها که می‌تواند هسته انفجاری یک بمب هسته‌ای باشد، با چالش مواجه است، اما مقامات همچنین اذعان دارند که سطح اعتماد آنها به دانستن آنچه ایران در زمینه طراحی تسلیحات انجام می‌دهد به طور قابل توجهی کمتر از فعالیتهای غنی سازی آن است. بنابر این اگر ایران بجای یک موشک دوربرد، به بمباران هوایی بسنده کند، به طراحی کمتری نیاز خواهد داشت. 

البته اگر ایران یک دستگاه را در یک منطقه بیابانی دورافتاده آزمایش کند، می‌تواند بسیار خام‌تر از یک بمب قابل تحویل باشد.

یک نگرانی جدید دیگر برای مقامات این است که ارتش روسیه ممکن است یک یا دو جرم حیاتی اورانیوم غنی شده ۹۰ درصد را به ایران وارد کند، همانطور که چین برای شروع برنامه پاکستان در اوایل دهه ۱۹۸۰ اینکار را انجام داد.

مسکو در انجام اینگونه اقدامات سابقه دارد و ممکن است به پاس قدردانی از ایران بابت ارسال پهپادهای جنگی به روسیه دست به چنین اقداماتی بزند.

جزئیات بیشتر ممکن است در چند روز آینده مشخص شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مقر آن در وین است، روز یکشنبه گفت که « درباره نتایج فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخیر آژانس در حال مذاکره با جمهوری اسلامی است».

  این موضوع احتمالاً در دستور کار جلسه بعدی شورای حکام آن که در تاریخ ۱۵ اسفند برگزار می شود، قرار خواهد گرفت. غنی‌سازی اورانیوم  غنی‌سازی اورانیوم  غنی‌سازی اورانیوم  غنی‌سازی اورانیوم

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا