ایرانجدیدترین اخبار

انفجار در نزدیکی تأسیسات هسته ای ایران یک آزمایش کنترل شده بود

صدای بلند انفجاری که ساعاتی پیش در نزدیکی تأسیسات هسته ای نطنز شنیده شد به دلیل اجرای دفاع آزمایشی کنترل شده بود

انفجار در نزدیکی تأسیسات هسته ای ایران یک آزمایش کنترل شده بود

طبق اعلام تلویزیون ایران هیچ خسارتی در جریان آزمایش دفاع هوایی ایجاد نشد. انفجار در نزدیکی تأسیسات هسته ای ایران یک آزمایش کنترل شده بود

انفجار در نزدیکی تأسیسات هسته ای ایران یک آزمایش کنترل شده بود
انفجار در نزدیکی تأسیسات هسته ای ایران یک آزمایش کنترل شده بود

صدای بلند انفجاری در نزدیکی سایت اصلی تأسیسات هسته ای ایران در نطنز شنیده شد که قبلاً هدف حملات خرابکارانه قرار گرفته بود اما تلویزیون دولتی اعلام کرد که این انفجار بخشی از یک آزمایش کنترل شده بود.

انفجار بزرگ و پخش ناگهانی نور در آسمان در بادرود، به فاصله ۲۰ کیلومتری (۱۲ مایلی) از محل استقرار تأسیسات غنی سازی نطنز شنبه شب حوالی ساعت ۸:۱۵ دقیقه به وقت محلی گزارش شد.

گزارش های اولیه احتمال می دادند که سیستم دفاع موشکی زمین به هوا یک جسم متخاصم به احتمال زیاد یک پهپاد را هدف قرار داده است.

خبرگزاری نور نیوز وابسته به نیروهای امنیتی ایران تائید کردند که یک موشک دفاع هوایی شلیک و در آسمان منفجر شده، اما متذکر شدند که بخشی از یک آزمایش واکنش سریع بوده است.

تلویزیون دولتی ایران سپس این توضیحات را تائید کرد و گفت که این آزمایش بخشی از تمریناتی است که به طور منظم تحت نظارت مقامات محلی دفاع هوایی انجام می شود. طبق توضیحات ارائه شده در جریان این آزمایش هیچ خسارتی به مناطق محلی وارد نیامد.

این رویداد در حالی رخ داد که اسرائیل بارها ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده بود و وعده داده بود که اجازه نمی دهد که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

ایران همواره تأکید داشته است که برخلاف اسرائیل که ده‌ها سلاح هسته ای در اختیار دارد هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نخواهد بود. علاوه بر این ایران اسرائیل را مقصر دو حمله به تأسیسات هسته ای نطنز در سال گذشته و حمله دیگری در سال جاری به یکی از کارگاه های ساخت سانتریفوژ در کرج دانست و اسرائیل را به «تروریسم هسته ای» متهم کرد.

 

آشکار شدن شکاف

 

مقامات بلندپایه نظامی ایران دائماً با گفتن اینکه اسرائیل جرئت حمله ندارد زیرا با پاسخ کوبنده ای مواجه خواهد شد به تهدیدهای اسرائیل پاسخ داده اند.

هفته گذشته پس از تشکیل جلسه مجدد ایران و قدرتهای جهانی مشارکت کننده در توافق هسته ای ۲۰۱۵ در وین در تلاش برای احیای توافقی که ایالات متحده به طور یکجانبه در سال ۲۰۱۸ ترک کرده بود مقامات اسرائیل تهدیدهای خود علیه ایران را تکرار کردند.

هفتمین دور مذاکرات که روز جمعه به پایان رسید نویدبخش نبود و هرچه بیشتر شکاف بین ایران و غرب را آشکار می کرد. قرار است دور هشتم مذاکرات هفته آینده برگزار شود.

اسرائیل شدیدترین مخالفت ها با این توافق را ابراز کرده است و با شور و حرارت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده را پس از شکستن پیمان هسته ای و تحمیل تحریم های سنگین بر تهران تحسین کرده است.

برنامه هسته ای ایران پس از خروج ایالات متحده از این توافق به میزان قابل ملاحظه ای پیشرفت کرده است و این کشور در حال حاضر اورانیوم ۶۰ درصد غنی سازی می کند که بسیار فراتر از سقف تعیین شده ۳.۶۷ درصد در توافق است.

در آستانه شروع گفتگوهای وین آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرد که ایران گام دیگری در جهت پیشبرد تلاش‌های هسته ای خود برداشته است و در حال حاضر اورانیوم را با خلوص ۲۰ درصد در تأسیسات زیرزمینی فردو غنی سازی می کند.

بادرود  بادرود  بادرود    بادرود      بادرود

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا