ایرانجدیدترین اخبار

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از برنامه دولت برای قرارداد دراز مدت با روسیه خبر داد

رئیس کمیسیون امنیت مجلس: دنبال_امضای_سندهمکاری_با_روسیه ایم

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از برنامه دولت برای قرارداد دراز مدت با روسیه خبر داد

به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، دولت علاوه بر چین بدنبال آن است که با روسیه سندهای دراز مدت و راهبردی منعقد کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از برنامه دولت برای قرارداد دراز مدت با روسیه خبر داد
کمیسیون ملی مجلس ایران از برنامه دولت برای قرارداد دراز مدت با روسیه 

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از بی بی سی و خبر آنلاین

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفت سند راهبردی که بین ایران و چین تنظیم و امضا شد، در حقیقت یک نقشه راه درازمدت است و تضمین‌هایی را برای طرفین ایجاد می‌کند تا انگیزه سرمایه‌گذاری داشته باشند. ما به دنبال همکاری‌های مشترک و تعاملات دوسویه با این کشورها در زمینه خدمات ریلی، جاده‌ای، پالایشگاه، پتروشیمی، خودروسازی، نفت، گاز، بنزین، محیط زیست و شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

مجتبی ذوالنوری گفت مجلس باید سند راهبردی  ایران و چین را بررسی کند؛ مطابق با قانون اساسی اگر در معاهدات و قراردادهای بین‌المللی تعهدی برای کشور در مقابل کشورهای دیگر ایجاد شده باشد، باید به تصویب مجلس برسد و اگر در این سند هم تعهدی ایجاد شده باشد، باید در مجلس به تصویب برسد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت سندهای این چنینی در حقیقت نقشه راه هستند و برای اجرایی شدن این سندها طبیعتاً قراردادهای متعددی بین دستگاه‌های اجرایی منعقد می‌شود و در ادامه راه نیز مجلس باید نقش نظارتی خود را بر روند این قراردادها داشته باشد و دقت کند تا مبادا منفعتی از منافع ملت ما مغفول واقع نشود. آنچه مهم است اینکه رویکرد نظام به امضای اسناد راهبردی درازمدت کاملاً مثبت است و طبیعتاً باید اقدامات لازم در جهت تقویت این همکاری‌ها انجام شود. 

ایران یک توافق همکاری بلندمدت با روسیه داشت که اعتبار آن اسفند سال جاری به پایان رسید اما بر اساس یک بند از آن، این سند خودبخود پنج سال دیگر تمدید شده است.

قرارداد ایران و روسیه در سال ۱۳۷۹ بین محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به امضا رسید. مدت قرارداد ده ساله بود اما در آن پیش بینی شده بود که اگر دو طرف مخالفتی با ادامه آن نداشته باشند، خودبخود ۵ سال دیگر تمدید شود. تا کنون سه بار این قرارداد تمدید است.

مشخص نیست رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به تفاهم تازه‌ای اشاره دارد یا منظور او همان توافق پیشین است.

مجتبی ذوالنوری  همکاری ایران و روسیه   مجتبی ذوالنوری  همکاری ایران و روسیه  قرارداد ایران و روسیه  قرارداد ایران و روسیه

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا