جدیدترین اخبارجهان

کاخ سفید: ادعای جمهوری اسلامی درباره توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانی کذب است

ایران می‌گوید با مبادله زندانیان با آمریکا موافق است، واشینگتن این ادعا را رد می‌کند

کاخ سفید: ادعای حسین امیرعبداللهیان درباره توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانی کذب است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه گفت، ایران و ایالات متحده آمریکا برای تبادل زندانیان به توافق رسیده‌اند، اما واشینگتن این ادعای تهران را رد کرد و آن را کذب خواند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه از طرف ما همه چیز آماده است و ایالات متحده در حال حاضر روی هماهنگی فنی نهایی کار می کند افزود: در مورد مبادله زندانیان ایران و آمریکا در روزهای اخیر به توافق رسیدیم و اگر همه چیز از سوی آمریکا خوب پیش برود، فکر می‌کنم در مدت کوتاهی شاهد تبادل زندانیان باشیم.

یک مقام کاخ سفید اظهارات حسین امیرعبداللهیان در مورد مبادله زندانیان را تکذیب کرد و گفت که ایالات متحده خود را در رابطه  با آزادی آمریکایی‌هایی که در ایران نگهداری می‌شوند، متعهد می‌داند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشت: ادعاهای مقامات ایرانی مبنی بر اینکه ما برای آزادی شهروندان آمریکایی که به ناحق توسط ایران بازداشت شده‌اند به توافق رسیده‌ایم، دروغ است.

یک منبع آگاه نیز در مورد این مذاکرات گفت که تبادل زندانیان “نزدیکتر از همیشه” است و یکی از مواردی که باید در این بین حل شود آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع نفتی مسدود شده ایران تحت تحریم های آمریکا در کره جنوبی است.

این منبع که به دلیل حساسیت مذاکرات نخواست نامش فاش شود، گفت: لجستیک نحوه مبادله این وجوه و نظارت بر آن حل نشده است.

این منبع افزود که قطر و سوئیس در مذاکرات تبادل زندانیان مشارکت داشته‌اند.

به گفته منابع آگاه ایرانی این دو کشور در مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشینگتن شرکت داشتند.

سیامک نمازی، تاجری با تابعیت دوگانه آمریکایی-ایرانی یکی از چندین آمریکایی بازداشت شده در ایران است که در سال ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

عماد شرقی، یک تاجر ایرانی آمریکایی دیگر است که اولین بار در سال ۲۰۱۸ هنگامی که برای یک شرکت سرمایه گذاری فناوری کار می کرد دستگیر شد، همچنین مراد طاهباز، محیط بان ایرانی آمریکایی، که تابعیت بریتانیا نیز دارد، در ایران زندانی است.

سالهاست که تهران به دنبال آزادی بیش از ده‌ها ایرانی در ایالات متحده، از جمله هفت ایرانی آمریکایی دوتابعیتی، دو ایرانی با اقامت دائم آمریکا و چهار شهروند ایرانی بدون وضعیت قانونی در ایالات متحده بوده است.

جمهوری اسلامی که ده ها تبعه ایرانی و خارجی را در اختیار دارد، توسط فعالان حقوق بشر متهم به دستگیری آنها برای گرفتن امتیاز از کشورهای دیگر شده است. ایران این اتهام را رد کرده است.

برخی رسانه‌های ایرانی هفته گذشته گزارش دادند که ایران در ازای آزادی ۷ میلیارد دلار از صندوق‌های نفتی بلوکه شده ایران، به توافق مبادله زندانیان دست یافته است.

در سال ۲۰۱۸، ایالات متحده آن زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت را کنار گذاشت و تحریم‌هایی را که اقتصاد جمهوری اسلامی را فلج کرده بود، دوباره اعمال کرد.

این توافق محدودیت هایی را بر فعالیت های هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های بین المللی اعمال کرده بود. در واکنش به تحریم های واشینگتن، تهران به تدریج محدودیت های پیمان برنامه هسته‌ای خود را نقض کرده است.

مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره احیای این توافق از سپتامبر متوقف شده است. این توافق محدودیت هایی را بر فعالیت های هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم های بین المللی اعمال کرد. تبادل زندانی  تبادل زندانی  تبادل زندانی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا