جدیدترین اخبارجهان

تحریم‌های جدید آمریکا علیه چند فرد و شرکت در ایران و ترکیه

چند فرد در ارتباط با دور زدن تحریم های آمریکا تحت تعقیب قرار گرفتند

تحریم‌های جدید آمریکا برای چند فرد و شرکت در ایران و ترکیه

یک دادگاه فدرال در منطقه کلمبیا چند نفر را بدلیل نقض قانون کنترل صادرات تسلیحات AECA و قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی IEEPA و نقش آنها در تهیه و صادرات تکنولوژی ایالات متحده به ایران بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ محاکمه و برای آنها کیفرخواست صادر کرد.

در همین رابطه دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا سه نفر از این متهمان و چهار نهاد را به دلیل مشارکت در تهیه تجهیزات پشتیبانی از هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) و برنامه های تسلیحاتی ایران معرفی کرد.

بنابر این کیفرخواست، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳، متهمان امان‌الله پایدار از ایران و مورات بوکی از ترکیه برای تهیه و صدور فناوری های آمریکا برای ایران از طریق شرکت‌های مهندسی صنایع فرازان در ایران و Ozon Spor Ve Hobbi Ürünleri در ترکیه اقدام به دور زدن تحریم ها کرده اند.

پایدار و بوکی بخصوص  در ترکیه بین سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ دستگاهی را از ایالات متحده صادر و از طریق ترکیه به ایران منتقل کردند که می‌تواند کارایی و قدرت پیل‌های سوختی را آزمایش کند و سعی کردند یک سیستم تشخیص زیستی را به دست آورند که در تحقیقات و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی WMD کاربرد دارد.

 بوکی که در ژوئیه ۲۰۲۲ از اسپانیا به ایالات متحده مسترد شد، در دسامبر ۲۰۲۲ به توطئه برای نقض AECA و IEEPA اعتراف کرد. او در دادگاه منطقه‌ای ناحیه کلمبیا امریکا به ۲۸ ماه زندان محکوم شد. اما امان الله پایدار فعلا متواری و تحت تعقیب است.

همچنین بر اساس این کیفرخواست متهمان آغشار محمودی (از ایران)، بهرام محمودی، محمود علیلو (از ایران) و شاهین گلشنی (از امارات متحده عربی) بین سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹، نسبت به دستیابی به فناوری ایالات متحده، از جمله تهیه یک دوربین پرسرعت با کاربردهای آزمایش موشکهای هسته‌ای و بالستیک، یک مجموعه ارابه فرود دماغه‌ای برای جت جنگنده اف-۵ (F-5) و یک سیستم حسگر هواشناسی، از طریق شرکتهای آران مدرن کیش در ایران و فن آوری‌های مدرن در امارات متحده عربی اقدام کرده اند که در همین رابطه تحت تعقیب بوده و اکنون متواری هستند.

متیو ام. گریوز، دادستان ناحیه کلمبیا ایالات متحده گفت: این متهمان به دنبال به دست آوردن کالاهای با ارزش آمریکایی بودند که می توانست به آرمانهای نظامی و سلاحهای کشتار جمعی ایران کمک کند و در برخی موارد نیز موفق شده‌اند.

آلن ای کوهلر جونیور از بخش ضد جاسوسی اف بی آی گفت: ما با کمک آژانس آمریکایی و شرکای بین‌المللی مان، اقدام برای صادرات سیستم‌ها و کالاهای فناوری پیشرفته و کنترل‌شده آمریکایی را خنثی کردیم. اف‌بی‌آی در حالی که کشورهای متخاصم تلاش می‌کنند از قوانین ما سر باز زنند و تحریم‌های آمریکا را دور بزنند، بیکار نخواهد ماند و ما بی‌وقفه برای توقف چنین فعالیت‌هایی تلاش خواهیم کرد. این حکم بیشتر نشان دهنده تمایل ما برای رسیدن به فراتر از مرزهایمان، برای حفاظت از منافع آمریکا و محاکمه همه متخلفان است.

دیوید ساندبرگ، دستیار مدیر مسئول گفت: محکومیت مورات بوکی و اتهام چهار نفر دیگر به توطئه برای صادرات غیرقانونی فناوری و کالا به ایران، عزم ما را برای پاسخگویی به کسانی که تلاش می‌کنند قوانین صادرات و تحریم‌های ایالات متحده را دور بزنند، نشان می‌دهد. دفتر میدانی اف‌بی‌آی واشنگتن «کنترل‌های صادراتی برای محافظت از امنیت ایالات متحده و مردم آن وجود دارد و ما به شدت از کسانی که با نقض این قوانین امنیت ملی ما را تهدید می‌کنند، مقابله خواهیم کرد. ما از شرکای بین المللی خود به خاطر کمک آنها در از بین بردن این طرح و آوردن متهم به عدالت سپاسگزاریم.

درک دبلیو گوردون، مامور ویژه مسئول تحقیقات امنیت داخلی HSI واشنگتن‌دی‌سی، گفت: بوکی از طرف یک شبکه بزرگ تلاش می‌کرد فناوری های حساس ایالات متحده را به دست یک کشور متخاصم برساند. با اینکار آنها به طور بالقوه می توانند امنیت هر آمریکایی را به خطر بیندازند. بررسی صادرات غیرقانونی فناوری حساس مدت‌ها مشخصه تحقیقات امنیت داخلی بوده است. HSI واشنگتن‌دی‌سی به اولویت هر گونه تحقیق در مورد فعالیت غیرقانونی که امنیت ایالات متحده را تهدید می کند، ادامه خواهد داد. HSI با همکاری با شرکای مجری قانون فدرال، تمام منابع ما را برای اطمینان از ایمنی مردم آمریکا به کار خواهد گرفت.

تحقیقاتی که منجر به این اتهامات شد توسط اف‌بی‌آی، اچ‌اس‌آی و دفتر صنعت وزارت بازرگانی، دفاتر صحرایی واشنگتن در دفتر اجرای صادرات و با هماهنگی بخش ضد جاسوسی اف‌بی‌آی انجام شد.

 تجپال اس. چاولا، دستیار دادستان ایالات متحده در ناحیه کلمبیا، و هدر اشمیت، دادستان محاکمه از بخش ضد جاسوسی و کنترل صادرات بخش امنیت ملی، این پرونده را با حمایت مایکل واتس و ماریلا آندراد، متخصص حقوقی، تحت تعقیب قرار دادند.

دفتر امور بین‌الملل وزارت دادگستری کمک قابل توجهی برای دستگیری و استرداد بوکی ارائه کرد.

کیفرخواست صرفاً یک ادعاست و همه متهمان تا زمانی که مجرمیت آنها فراتر از شک معقول در دادگاه ثابت نشود بی گناه فرض می شوند. تحریم‌های جدید آمریکا برای چند فرد و شرکت در ایران و ترکیه  تحریم‌های جدید آمریکا برای چند فرد و شرکت در ایران و ترکیه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا