جدیدترین اخبارجهان

گاردین: انتقال تسلیحات و هواپیماهای بدون سرنشین ایران به روسیه با استفاده از قایق و خطوط هوایی

منابع فاش کردند که ایران با استفاده از قایق و خطوط هوایی دولتی، هواپیماهای بدون سرنشین را به روسیه قاچاق کرده است

گاردین: انتقال تسلیحات و پهپادهای جدید و پیشرفته ایران به روسیه با استفاده از قایق و خطوط هوایی

نشریه گاردین به نقل از منابع آگاه در داخل ایران از انتقال سلاح های ایران به روسیه از طریق دریای خزر خبر داد.

به گفته گاردین، جمهوری اسلامی ایران با استفاده از خطوط هوایی دولتی و شناورهایش، انواع پهپادهای جدید و پیشرفته را برای استفاده روسیه در جنگ با اوکراین به این کشور می فرستد.

بر همین اساس ایران تاکنون حداقل ۱۸ پهپاد جنگی در اختیار روسیه قرار داده است.

بنابر این گزارش، این پهپادها پس از بازدید ویژه تکنسین‌های روسی در ماه نوامبر از تهران به روسیه انتقال داده شده است.

در این بازدید که هیات ده نفره روسیه از تهران داشته‌اند، ۶ فروند هواپیمای بدون سرنشین مهاجر-۶ و ۱۲ فروند پهپاد شاهد ۱۹۱ و شاهد ۱۲۹ را با امکان انجام عملیات هوا به زمین برای ارسال به روسیه انتخاب کرده‌اند.

پهپادهای جدید ایران برخلاف پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ در ارتفاع بالا پرواز می‌کنند و امکان بازگشت به پایگاه را پس از بمباران نیز دارند.

در ماه آگوست گذشته مقامات دفاعی آمریکایی برای اولین بار از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه و ارسال پهپادهای ایران به روسیه خبر دادند.

در آن زمان گفته شد که پیش بینی می‌شود ایران این پهپادها را به مسکو بفروشد.

اما سرنگونی پهپادهای بدون سرنشین مهاجر-۶ از سپتامبر در اوکراین انجام شد و در ماه نوامبر اوکراینی‌ها یکی از آنها را در کی‌یف سرنگون کردند.

گفته می شود پهپادهای ییشرفته ایران که به روسیه داده شده قابل مقایسه با پهپادهای بیرقدار تی‌بی۲ ترکیه است. روسیه درصدد تهیه این پهپادهاست چون پیش از این اوکراین موفق به انهدام پهپادهای انتحاری کوچکتر شده است.

گفته می شود این پهپادهای مدرن ایران در اصفهان و همان جایی که اخیرا مورد حمله پهپادی منتسب به اسرائیل قرار گرفت تولید شده و از پایگاهی در سواحل دریای خزر به یک قایق نیروی دریایی روسیه منتقل شده‌اند و یا با یک هواپیمایی دولتی راهی این کشور می‌شوند.

اکنون اوکراینی ها نگران این هستند که روسیه در سالگرد آغاز جنگ دست به حمله‌ای بزرگ و همه جانبه بزند.

 خرید موشکهای بالستیک ایران از سوی روسیه از دیگر نگرانی‌های اوکراین می‌باشد و این در حالیست که به گفته گاردین هنوز سندی در این رابطه فاش نشده است. انتقال تسلیحات و پهپادهای جدید و پیشرفته ایران به روسیه  انتقال تسلیحات و پهپادهای جدید و پیشرفته ایران به روسیه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا