جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی با حملات هوایی آمریکا به حوثی‌ها در یمن پیروز شد

پاسخ به حملات در دریای سرخ اجتناب ناپذیر بود

جمهوری اسلامی با حملات هوایی آمریکا به حوثی‌ها در یمن پیروز شد

حداقل دو دیدگاه وجود دارد که می‌توانید در مورد تصمیم ایالات متحده، به همراه بریتانیا، برای حمله به اهداف حوثی‌ها در یمن در اوایل روز جمعه داشته باشید. اگرچه آنها کاملاً متناقض هستند، اما هر دو صحیح خواهند بود.

جمهوری اسلامی با حملات هوایی آمریکا به حوثی‌ها در یمن پیروز شد
جمهوری اسلامی با حملات هوایی آمریکا به حوثی‌ها در یمن پیروز شد

اول اینکه این امر اجتناب ناپذیر بود. هم از نظر سیاسی و هم برای حفظ بازدارندگی قابل اعتماد در برابر اقدامات خصمانه بیشتر جمهوری اسلامی و دستیارانش، انجام هیچ کاری به سادگی گزینه ای برای جو بایدن نبود. دیدگاه دوم، و بدون شک دلیلی که او ابتدا تردید داشت، این بود که احتمال موفقیت کمی وجود دارد و خطر قابل اندازه گیری گسترش وجود دارد.

اگر اهداف استراتژیک ایالات متحده بازگرداندن جریان آزاد تجارت از طریق دریای سرخ، جلوگیری از جنگ بین حماس و اسرائیل در غزه از شعله‌ور کردن آتش‌سوزی منطقه‌ای و خنثی کردن تلاش‌های جمهوری اسلامی برای توقف عادی‌سازی اسرائیل به یک جنگ جدید و بیشتر باشد. خاورمیانه با ثبات و مرفه، پس آتش و گوگرد جمعه صبح احتمالاً نتیجه معکوس خواهد داشت.

در واقع، نمی توان احساس کرد که ایالات متحده، مانند اسرائیل پس از ۷ اکتبر، با آهنگی می رقصد که توسط یک شبه نظامی سرکش در یک شبه دولتی شکست خورده که چیز زیادی برای از دست دادن ندارد، می رقصد.

موفقیت در اینجا با به باد دادن چیزها سنجیده نمی شود. اگر خلبانان و خدمه اسلحه ایالات متحده و بریتانیا کار خود را به خوبی انجام ندهند، مایه شوک خواهد بود. آنها احتمالاً بهترین آموزش دیده و مجهزترین در جهان هستند. اما احتمال اینکه حوثی‌ها تمام قابلیت حمله موشکی خود را یک شبه از دست بدهند، که بیشتر آن متحرک است و بنابراین هدف‌گیری بدون تعداد قابل توجهی از چکمه‌های متحدین روی زمین دشوار است، مطمئناً صفر است. آنها سال ها از بمباران هوایی جت های پیشرفته آمریکایی که توسط خلبانان سعودی و امارات متحده عربی پرواز می کردند جان سالم به در برده اند. اگر چیزی تغییر کرده باشد، این است که دریای سرخ ممکن است در مسیر تبدیل شدن به یک منطقه جنگی باشد.

این پتانسیل افزایش تاثیر بر بازارهای جهانی را دارد. اگرچه از زمانی که حوثی ها آزار و اذیت خود را آغاز کردند، نرخ حمل و نقل کانتینری به شدت افزایش یافت، اما آنها هنوز نفتکش ها را هدف قرار نداده اند. تا امروز که قیمت نفت برنت در لندن برای اولین بار در سال جاری با ۳.۵ درصد افزایش به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه رسید، بازارهای نفت تأثیر چندانی نداشتند. پس از حملات روز جمعه، ایالات متحده به تمامی کشتی های تجاری هشدار داد که در این منطقه احتیاط کنند.

جمهوری اسلامی با حملات هوایی آمریکا به حوثی‌ها در یمن پیروز شد
جمهوری اسلامی با حملات هوایی آمریکا به حوثی‌ها در یمن پیروز شد

کشیدن آتش از شیطان بزرگ که آمریکا در به اصطلاح محور مقاومت جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، به بهانه مبارزه برای آرمان فلسطین، بخشی از نقشه بازی حوثی‌ها خواهد بود. حوثی‌ها اکنون متعهد شده‌اند که پاسخی بدهند و تمام منافع ایالات متحده و بریتانیا را بازی منصفانه اعلام کرده‌اند، و استفاده از سخنان آنها و شک در آنها احمقانه است. مانند حماس، حوثی ها در حکومت کردن بسیار بد هستند و در زمان صلح محبوبیت ندارند. انتظار می رود این مبارزه جایگاه آنها را در داخل و خارج از کشور بالا ببرد.

اندیشکده اولویت‌های دفاعی وابسته به «رند پل» در مخالفت با استفاده از نیروی نظامی ایالات متحده در خارج از کشور به اندازه یک ساعت متوقف شده قابل اعتماد است، اما این یکی از موقعیت‌هایی است که در آن تردیدهای آن درست است. بنجامین اچ. فریدمن، مدیر سیاست اندیشکده، گفت در تأکید بر ادعای آنها مبنی بر نبرد با اسرائیل و حامیان آمریکایی آن در دفاع از غزه، حملات هوایی ممکن است مورد استقبال رهبران حوثی واقع شود و با دو برابر شدن آنها، تشدید بیشتر برای ایالات متحده را دعوت می کند. در بیانیه ای صبح جمعه علاوه بر این، تهدید واقعی که به آن پاسخ داده شد، آنقدرها برای تجارت جهانی فلج کننده نبود. واقعیت این است که حملات حوثی‌ها به کشتی‌رانی به‌ویژه مؤثر نبوده و یک موضوع اقتصادی بزرگ نیز محسوب نمی‌شود.

اگر به حوثی ها اجازه ادامه کار داده می شد، ممکن بود این وضعیت تغییر کند. اما اگر شک دارید که هدف اصلی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن برانگیختن خشم علیه آمریکاست، به پاسخ حزب الله به اقدام آمریکا گوش دهید. این گروه مستقر در لبنان روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد تجاوزات آمریکا بار دیگر تایید می کند که آمریکا شریک کامل در فجایع و کشتارهای دشمن صهیونیستی در غزه و منطقه است.

حماس، جمهوری اسلامی و متحدان آنها به دنبال دامن زدن به بی اعتمادی و نفرت نسبت به اسرائیل و آمریکا در سراسر خاورمیانه هستند، تا جایی که هرگونه ارتباط با آنها به حدی سمی می شود که رهبران عربستان سعودی تا مصر مجبور به فاصله گرفتن هستند. خیابان موسوم به عربی از قبل بر ضد اسرائیل خشمگین بود و از اقدامات حوثی ها در دریای سرخ به عنوان دفاع از مردم فلسطینی رنج دیده غزه حمایت می کرد. نوعی نزدیکی اقتصادی و امنیتی که قبل از ۷ اکتبر در جریان بود، از نظر سیاسی غیرممکن خواهد شد.

در یک نظرسنجی از ۸۰۰۰ نفر در ۱۶ کشور عربی، که توسط مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاست مستقر در دوحه در ۱۰ ژانویه منتشر شد، ۳۶ درصد تعلیق روابط یا عادی سازی با اسرائیل را به عنوان مهمترین اقدام خود برای تحت فشار قرار دادن این کشور برای پایان دادن به جنگ غزه در این کشور اعلام کردند. غزه از هشت گزینه دیگر ارائه شده، محبوب ترین گزینه بعدی ارسال کمک به غزه بدون تایید اسرائیل کمتر از نصف این رقم را کسب کرد. در همین حال، ۸۹ درصد مخالف به رسمیت شناختن اسرائیل بودند و ۷۷ درصد آمریکا یا اسرائیل را بزرگترین تهدید امنیتی منطقه می دانستند. در مقابل، تنها ۷ درصد جمهوری اسلامی، رقیب عرب قدیمی و کنونی را به عنوان تهدید اصلی برای ثبات می‌دانستند. جنگ در غزه این اعداد را به طور قابل توجهی علیه ایالات متحده تغییر داده است.

جمهوری اسلامی با حملات هوایی آمریکا به حوثی‌ها در یمن پیروز شد
جمهوری اسلامی با حملات هوایی آمریکا به حوثی‌ها در یمن پیروز شد

سیاست خارجی یک مسابقه محبوبیت نیست، اما قدرت نرم اهمیت دارد و نفرت از ایالات متحده و اسرائیل آنچه را که رهبران عرب می توانند بگویند و انجام دهند محدود می کند. هیچ مدرکی مبنی بر تحریک وحشی گری حماس در ۷ اکتبر توسط جمهوری اسلامی وجود ندارد، اما تاکنون از واکنش های اسرائیل و ایالات متحده سود برده است. صرف نظر از حکم، این واقعیت که اسرائیل از همه کشورها اکنون به اتهام نسل کشی در دادگاه بین المللی دادگستری سازمان ملل در لاهه محاکمه می شود، پیروزی دیگری برای مخالفان دولت یهود است.

البته مقابله با همه اینها این است که ایالات متحده و متحدانش قبلاً اقدام نظامی انجام نداده بودند. حوثی ها در حملات خود علیه کشتیرانی بین المللی، از جمله کشتی های دریایی که ایالات متحده و دیگران برای محافظت از تقریباً ۱۲ درصد تجارت جهانی که هر روز از دریای سرخ می گذرد، می فرستادند، جسورتر می شدند. و اگرچه حوثی‌ها به‌عنوان یک نیروی جنگی مقاومت فوق‌العاده خود را ثابت کرده‌اند، اما از حمله مصون نیستند.

همانطور که ست جونز، مدیر برنامه های امنیت بین المللی و تهدیدات فراملی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی مستقر در واشنگتن، ساعاتی قبل از حملات هوایی ایالات متحده گفت، جاه طلبی در اینجا متوقف کردن حملات حوثی ها نیست من مطمئن نیستم که می توانید اما برای تنزل دادن توانایی آنها در اجرا و مجازات آنها موثر است.

جونز انتظار دارد حوثی‌ها دوباره به خطوط کشتیرانی شلیک کنند و ایالات متحده در پاسخ به پرتاب‌کننده‌ها و انبارهای موشکی حمله کند، با هدف تحمیل هزینه کافی بر قابلیت‌های موشکی حوثی‌ها که ممکن است در نهایت اراده آنها برای ادامه کار را از بین ببرد. این در عین حال باید به جمهوری اسلامی و حزب‌الله نشان دهد که وقتی ایالات متحده خطوط قرمزی را در برابر گسترش جنگ غزه تعیین کرد، آنها اعمال خواهند شد. من هم همین انتظار را دارم، چه خوب و چه بد. بدون شک ایرانی ها و حوثی ها هم همینطور.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا