جدیدترین اخبارجهان

حوثی‌ها چه کسانی هستند و چرا آمریکا به آنها حمله می کند؟

گروه شورشی مورد حمایت جمهوری اسلامی از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس ده ها حمله به کشتی های تجاری در دریای سرخ انجام داده است

حوثی‌ها چه کسانی هستند و چرا آمریکا به آنها حمله می کند؟

از اواسط نوامبر، حوثی‌ها، یک گروه شورشی یمن که توسط جمهوری اسلامی حمایت می‌شوند، ده‌ها حمله به کشتی‌هایی که از دریای سرخ و کانال سوئز عبور می‌کنند، انجام دادند.

حوثی‌ها چه کسانی هستند و چرا آمریکا به آنها حمله می کند؟
حوثی‌ها چه کسانی هستند و چرا آمریکا به آنها حمله می کند؟

ایالات متحده و تعدادی از متحدانش، از جمله بریتانیا، با حمله موشکی به اهداف حوثی در داخل یمن در اوایل روز جمعه به وقت محلی، شورشیان و مبارزات مسلحانه طولانی مدت آنها را بیشتر در کانون توجه قرار دادند.

حمله به پایگاه‌های حوثی‌ها یک روز پس از آن صورت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد رای به محکومیت حداقل ۲۲ حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری داد که به گفته آن، تجارت جهانی را مختل کرده و آزادی کشتیرانی را تضعیف کرده است.

حوثی‌ها چه کسانی هستند؟

حوثی‌ها به رهبری عبدالملک الحوثی، گروهی از شورشیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند که حدود دو دهه است با دولت یمن می‌جنگند و اکنون شمال غرب این کشور و پایتخت آن، صنعا را کنترل می‌کنند.

آنها ایدئولوژی خود را حول مخالفت با اسرائیل و ایالات متحده ساخته اند و خود را بخشی از محور مقاومت تحت رهبری جمهوری اسلامی، همراه با حماس در نوار غزه و حزب الله لبنان می دانند. رهبران آنها معمولاً بین بمب‌های ساخت آمریکا که برای ضربه زدن به نیروهای آنها در یمن استفاده می‌شود و تسلیحاتی که به اسرائیل فرستاده شده و در غزه استفاده می‌شود، تشابه می‌دهند.

در سال ۲۰۱۴، یک ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی پس از تصرف پایتخت توسط حوثی‌ها و آغاز جنگ داخلی که صدها هزار کشته برجای گذاشت، برای بازگرداندن دولت اصلی کشور مداخله کرد.

آوریل گذشته، مذاکرات بین حوثی‌ها و عربستان سعودی امیدها را برای یک توافق صلح ایجاد کرد که به طور بالقوه حق حوثی‌ها را برای اداره شمال یمن به رسمیت می‌شناسد.

حوثی‌ها که زمانی گروهی از شورشیان ضعیف سازماندهی شده بودند، زرادخانه خود را در سال های اخیر تقویت کرده اند و اکنون شامل موشک های کروز و بالستیک و پهپادهای دوربرد می شود. تحلیلگران این گسترش را ناشی از حمایت جمهوری اسلامی می دانند که به شبه نظامیان در سراسر خاورمیانه برای گسترش نفوذ خود کمک کرده است.

حوثی‌ها چه کسانی هستند و چرا آمریکا به آنها حمله می کند؟
حوثی‌ها چه کسانی هستند و چرا آمریکا به آنها حمله می کند؟

چرا آنها به کشتی ها در دریای سرخ حمله می کنند؟

زمانی که جنگ اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر آغاز شد، حوثی ها حمایت خود را از حماس اعلام کردند و گفتند که هر کشتی را که به اسرائیل سفر کند یا از آن خارج شود را هدف قرار خواهند داد.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی ها، بارها گفته است که این گروه برای اعتراض به کشتار، تخریب و محاصره غزه و برای همبستگی با مردم فلسطین به کشتی ها حمله می کند.

حوثی‌ها از نوامبر ۲۷ حمله با پهپاد و موشک به کشتی‌هایی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند که ادعا می‌کنند به سمت بنادر اسرائیل می‌روند یا از آن خارج می‌شوند. ارتش ایالات متحده گفت که آخرین مورد روز پنجشنبه در ساعت ۲ بامداد بود که یک موشک در نزدیکی یک کشتی تجاری فرود آمد.

شاید جسورانه‌ترین عملیات حوثی‌ها در ۱۹ نوامبر رخ داد، زمانی که افراد مسلح کشتی‌ای به نام گلکسی لیدر را ربودند و به بندری در یمن بردند و ۲۵ خدمه آن را که عمدتاً فیلیپینی بودند، به اسارت گرفتند.

حملات حوثی‌ها چگونه بر کشورهای سراسر جهان تأثیر می گذارد؟

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در بحرین هشدار داد که ادامه حملات حوثی‌ها در دریای سرخ می‌تواند زنجیره تامین را مختل کند و به نوبه خود هزینه‌های کالاهای روزمره را افزایش دهد. او گفت که حملات حوثی ها بر کشتی های مرتبط با بیش از ۴۰ کشور تأثیر گذاشته است.

حوثی‌ها چه کسانی هستند و چرا آمریکا به آنها حمله می کند؟
حوثی‌ها چه کسانی هستند و چرا آمریکا به آنها حمله می کند؟

بزرگ‌ترین شرکت‌های کانتینری جهان، MSC و Maersk، گفته‌اند که از منطقه دوری می‌کنند و شرکت‌های کشتیرانی با گزینه‌های دشواری روبرو هستند. تغییر مسیر کشتی ها در اطراف آفریقا ۴۰۰۰ مایل و ۱۰ روز بیشتر به مسیرهای کشتیرانی اضافه می کند و به سوخت بیشتری نیاز دارد. اما ادامه استفاده از دریای سرخ باعث افزایش حق بیمه خواهد شد. هر یک از این دو گزینه، اقتصاد جهانی شکننده را تحت تأثیر قرار می دهد.

آمریکا برای توقف حملات حوثی ها چه کرده است؟

دولت بایدن بارها حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را محکوم کرد و یک ائتلاف دریایی را برای کنترل آنها تشکیل داد. این گروه ضربتی، که عملیات نگهبان رفاه نام دارد، ایالات متحده، بریتانیا و سایر متحدان را گرد هم آورده و به قول آقای بلینکن، در حال گشت زنی در دریای سرخ بوده است تا حفظ آزادی ناوبری و آزادی کشتیرانی را حفظ کند.

بحرین تنها کشور خاورمیانه است که موافقت کرده است. به گفته تحلیلگران، اگرچه بسیاری از کشورهای منطقه به تجارتی که از دریای سرخ می گذرد وابسته هستند، بسیاری نمی خواهند با ایالات متحده، نزدیک ترین متحد اسرائیل، مرتبط باشند.

ناوهای جنگی آمریکا و انگلیس برخی موشک ها و پهپادهای حوثی را قبل از رسیدن به اهداف خود رهگیری کرده اند. روز چهارشنبه، جنگنده های آمریکایی از ناو هواپیمابر U.S.S. فرماندهی مرکزی در بیانیه ای اعلام کرد که دوایت دی. آیزنهاور به همراه چهار کشتی جنگی دیگر ۱۸ هواپیمای بدون سرنشین، دو موشک کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی را رهگیری کردند.

در ۳۱ دسامبر، هلیکوپترهای نیروی دریایی ایالات متحده سه قایق حوثی را که در حال حمله به یک کشتی باری تجاری بودند غرق کردند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا