جدیدترین اخبارجهان

ترکیه می‌گوید آمریکا و انگلیس قصد دارند دریای سرخ را به حمام خون تبدیل کنند

حملات علیه حوثی‌های یمن ترس از گسترش درگیری ها را افزایش می‌دهد و تنش بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده را آشکار می‌کند

ترکیه می‌گوید آمریکا و انگلیس قصد دارند دریای سرخ را به حمام خون تبدیل کنند

ترکیه مدعی شده که ایالات متحده و بریتانیا قصد دارند دریای سرخ را به حمام خون تبدیل کنند، زیرا کشورهای خاورمیانه و اروپا نگران هستند که حملات ایالات متحده و بریتانیا علیه حوثی‌های یمن ممکن است منطقه را بی‌ثبات کند و منجر به گسترش درگیری شود.

ترکیه می‌گوید آمریکا و انگلیس قصد دارند دریای سرخ را به حمام خون تبدیل کنند
ترکیه می‌گوید آمریکا و انگلیس قصد دارند دریای سرخ را به حمام خون تبدیل کنند

این حملات همچنین تنش بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده را بر سر حفاظت از کشتی های تجاری که از آبراه حیاتی دریای سرخ استفاده می کنند، آشکار کرد. کشورهای اتحادیه اروپا هنوز مایل نیستند که نیروی دریایی خود را تحت فرمان ایالات متحده قرار دهند.

اگرچه نگرانی در مورد این حملات و ارزش بازدارندگی آنها گسترده بود، اما بیشترین انتقادها از سوی ترکیه، یکی از اعضای ناتو، صورت گرفت، جایی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت حملات متناسب نیستند. همه اینها به منزله استفاده نامتناسب از زور است.

اردوغان گفت گویی آنها آرزو دارند دریای سرخ را به حمام خون تبدیل کنند.

کشورها و گروه های شبه نظامی مورد حمایت تهران نیز آمریکا و انگلیس را به نقض حاکمیت یمن متهم کردند. روسیه خواستار فراخوان شورای امنیت سازمان ملل شد.

عربستان سعودی که در سال گذشته درگیر گفتگوهای صلح با حوثی‌های یمن بود، با صدور بیانیه‌ای خواستار اجتناب از گسترش درگیری شد و افزود که با نگرانی بزرگ اوضاع را زیر نظر دارد. در این بیانیه آمده است پادشاهی بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه دریای سرخ تاکید می کند، زیرا آزادی دریانوردی در آن یک خواسته بین المللی است.

ریاض عمیقاً نگران است که حملات، برنامه‌های ظریفی را که تهیه کرده و به سازمان ملل منتقل کرده است، برای ایجاد یک دولت ملی جدید یمن که در آن شورشیان حوثی مشروعیت می‌یابند، بی‌ثبات کند و به عربستان سعودی اجازه می‌دهد تا از تلاش‌های ۹ ساله خود برای خرد کردن آنها خلاص شود. 

عمان، یکی دیگر از میانجی های کلیدی در جنگ داخلی طولانی مدت یمن، نگرانی خود را از حملات به اهداف نظامی شورشیان حوثی که به گفته حوثی ها منجر به کشته شدن پنج نفر شد، ابراز کرد.

ترکیه می‌گوید آمریکا و انگلیس قصد دارند دریای سرخ را به حمام خون تبدیل کنند
ترکیه می‌گوید آمریکا و انگلیس قصد دارند دریای سرخ را به حمام خون تبدیل کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه عمان گفت سلطان نشین خلیج فارس تنها می تواند استفاده از اقدام نظامی توسط کشورهای دوست را محکوم کند در حالی که اسرائیل به دنبال جنگ علیه حماس در نوار غزه است. در این بیانیه آمده است عمان چندین بار درباره خطر گسترش درگیری در منطقه به دلیل تجاوزات مداوم اسرائیل به سرزمین‌های فلسطینی هشدار داده است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، محل استقرار یک پایگاه نظامی بزرگ ایالات متحده، قبلاً از ایالات متحده خواسته بود که به اقدام نظامی متوسل نشوند. وی گفت از منظر سیاست قطر، ما هرگز اقدام نظامی را به عنوان یک راه حل نمی بینیم. بزرگترین نگرانی ما این است که عواقبی داشته باشیم که ما را در حلقه ای نگه می دارد که هرگز پایان نخواهد یافت و تنش واقعی در کل منطقه ایجاد خواهد کرد.

وزارت خارجه کویت نیز نگرانی بزرگ خود را ابراز کرد. پادشاهی خواستار خویشتنداری و اجتناب از گسترش درگیری شد.

در بحرین، یکی دیگر از همسایگان عرب خلیج یمن، معترضان با در دست داشتن پرچم های فلسطین و بنرهای طرفدار یمن پس از نماز جمعه راهپیمایی کردند و حملات هوایی را محکوم کردند. بحرین که ناوگان پنجم ایالات متحده را در خود جای داده است، یکی از معدود کشورهای عربی بود که آماده صدور هشدار حملات نظامی بود.

با این حال، امارات متحده عربی یکی از اعضای برجسته ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که از سال ۲۰۱۵ با حوثی ها می‌جنگد، حملات شورشیان به کشتیرانی را محکوم کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است امارات متحده عربی نگرانی عمیق خود را در مورد عواقب حملات به کشتیرانی دریایی در باب المندب و دریای سرخ ابراز می کند.

به طور قابل پیش بینی تر، حزب الله، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی مستقر در لبنان، گفت که به شدت تجاوز آشکار آمریکایی-انگلیسی به یمن را محکوم می کند، که به گفته آن ها در کنار مردم فلسطین بوده است.

تجاوزات آمریکا بار دیگر تأیید می کند که آمریکا شریک کامل در فجایع و کشتارهای دشمن صهیونیستی در غزه و منطقه است. این کسی است که به حمایت از ماشین کشتار و ویرانگری ادامه می دهد و تجاوزات و جنایت های آن و حملات به همه کسانی که در سراسر منطقه در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده اند، سرپوش می گذارد.

خود جمهوری اسلامی نیز به سرعت این حملات را محکوم کرد. این حملات نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین بین المللی است. این حملات تنها به ناامنی و بی ثباتی در منطقه کمک خواهد کرد.

یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی ها گفت که این حملات که منجر به کشته شدن پنج جنگجو و زخمی شدن شش تن دیگر شد، بدون مجازات یا تلافی نخواهد بود و این گروه به هدف قرار دادن کشتی هایی که به سمت اسرائیل حرکت می کنند، ادامه خواهد داد.

تحلیلگران یمنی پیش بینی کردند که این حملات به دلیل حمایت عمومی از آرمان فلسطین در شمال و جنوب یمن، محبوبیت حوثی ها را تقویت خواهد کرد.

حمایت اروپا از حملات محدود بود. در بیانیه مشترکی که توسط ۱۰ کشور از جمله ایالات متحده و بریتانیا صادر شد، اما تنها سه کشور اتحادیه اروپا آن را تأیید کردند، آمده است این حملات دقیق با هدف مختل کردن و تضعیف توانایی‌هایی بود که حوثی‌ها برای تهدید تجارت جهانی و زندگی دریانوردان بین‌المللی استفاده می‌کنند. 

اقدام امروز تعهد مشترک به آزادی دریانوردی، تجارت بین‌المللی و دفاع از جان دریانوردان در برابر حملات غیرقانونی و غیرقابل توجیه را نشان داد. سه امضاکننده اتحادیه اروپا آلمان، دانمارک و هلند بودند، اگرچه سایر کشورهای اتحادیه اروپا احتمالاً به طور جداگانه حمایت خود را اعلام می کنند.

ترکیه می‌گوید آمریکا و انگلیس قصد دارند دریای سرخ را به حمام خون تبدیل کنند
ترکیه می‌گوید آمریکا و انگلیس قصد دارند دریای سرخ را به حمام خون تبدیل کنند

واشنگتن مطمئن خواهد بود که حمایت صوتی اولیه واجد شرایط، پشتوانه خصوصی قوی رهبران خلیج فارس و پذیرش گسترده‌ای را که آزادی کشتیرانی باید در دریای سرخ احیا شود، رد می کند. به عنوان مثال، فرانسه، کشوری که از پیوستن به اقدام نظامی به رهبری ایالات متحده خودداری کرده، گفت که حوثی‌ها به دلیل امتناع از توقف حمله به کشتی‌ها، مسئولیت بسیار جدی گسترش درگیری را بر عهده دارند.

اما ایالات متحده ممکن است نگران کوچک شدن ائتلاف فعال درگیر در حملات باشد. تنها هواپیماهای بریتانیایی در کنار ایالات متحده شرکت کردند و دو هدف را هدف قرار دادند، اما پنتاگون مدعی شد که هلند، استرالیا، کانادا و بحرین از آن حمایت کرده‌اند. در مقابل، در ۳ ژانویه ۱۲، کشورها آخرین هشدار مشترکی را به حوثی‌ها برای پایان دادن به حملات خود به کشتی‌ها صادر کرده بودند. کشورهایی که بیانیه را امضا کردند، اما به اقدام روز پنجشنبه نپیوستند، شامل بلژیک، آلمان، دانمارک، نیوزیلند، ایتالیا و ژاپن بودند.

ایالات متحده در ۱۸ دسامبر اعلام کرد که ۲۰ کشور به ائتلاف حفاظت دریایی به رهبری ایالات متحده در دریای سرخ ملحق شده‌اند که عملیات نگهبان رفاه نامیده می شود، اما تقریباً نیمی از عضویت ادعایی آن هرگز فاش نشد و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا، به ویژه اسپانیا، از آن خارج شدند. گفت که با آنها به طور کامل مشورت نشده است و می خواهند یک نیروی جایگزین اتحادیه اروپا ایجاد کنند. این نیرو تحت فرماندهی و کنترل نیروی دریایی ایالات متحده نخواهد بود.

ایالات متحده خوشحال خواهد شد که بیانیه سختگیرانه شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز سه شنبه که حوثی ها را به کناره گیری دعوت می کرد با ۱۱ رای موافق و چهار رای ممتنع از جمله روسیه تصویب شد. اما مسکو صریحاً اعلام کرد که قطعنامه تحت فصل ۷ نیست، بنابراین اجازه اقدام نظامی را نمی دهد. روسیه ممکن است برای محکوم کردن ایالات متحده به دلیل اقدامات تشدید کننده ای که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از منطقه خواسته بود از آن اجتناب کند، فشار بیاورد.

حوثی‌ها می‌گویند که آنها فقط به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل حمله می‌کنند تا اسرائیل را مجبور به رفع محاصره غزه کنند، اما آرسنیو دومینگز، دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، این هفته به سازمان ملل گفت که حملات حوثی‌ها محدود نمی‌شوند. حملات آنها فقط به کشتی های مرتبط با اسرائیل است.

در تنها نشانه سازش حوثی ها در مواجهه با حمله آمریکا، سخنگوی محمد عبدالسلام تاکید کرد که ناوبری برای همه کشتی ها به جز کشتی های اسرائیلی یا کشتی هایی که به سمت بنادر موجودیت اسرائیل حرکت می کنند، ایمن و عادی است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا