جدیدترین اخبارجهان

شورای امنیت از حوثی‌ها می‌خواهد حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف کنند

پیش نویس نهایی قطع‌نامه تغییراتی را ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد با هدف جلب حمایت گسترده تر باشد

شورای امنیت از حوثی‌ها می خواهد حملات به کشتی ها در دریای سرخ را متوقف کنند

شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه در مورد قطعنامه‌ای رای‌گیری کرد که حملات شورشیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری در منطقه دریای سرخ را محکوم و خواستار توقف فوری آنها شد.

شورای امنیت از حوثی‌ها می خواهد حملات به کشتی ها در دریای سرخ را متوقف کنند
شورای امنیت از حوثی‌ها می خواهد حملات به کشتی ها در دریای سرخ را متوقف کنند

پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده می‌گوید که دست‌کم ۱۲ حمله حوثی‌ها مانع تجارت جهانی شده و حقوق و آزادی‌های کشتیرانی و همچنین صلح و امنیت منطقه را تضعیف می‌کنند.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده روز چهارشنبه پیش از رای گیری به خبرنگاران گفت که هدف از این قطعنامه ارسال این پیام است که حمله به کشتیرانی تجاری غیرقابل قبول است و باید متوقف شود. او گفت آزادی دریانوردی و آزادی فعالیت های تجاری در دریاها برای تجارت و امنیت ملی تعدادی از ایالت ها بسیار مهم است.

او گفت ما امیدواریم که تصویب شود، نمی‌دانم یکی از اعضای شورای امنیت چگونه رای خواهد داد.

اشاره وود به روسیه بود که هفته گذشته سؤالاتی را در مورد تأثیر قطعنامه بر تلاش های صلح در یمن و گسترش جنگ اسرائیل و حماس مطرح کرد. ممکن است این قطعنامه را ممتنع یا وتو کند.

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی که از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ داخلی با دولت شناخته شده بین‌المللی یمن هستند، گفته‌اند که این حملات را با هدف پایان دادن به حمله هوایی و زمینی ویرانگر اسرائیل به نوار غزه آغاز کرده‌اند.

این قطعنامه خواستار آزادی فوری اولین کشتی مورد حمله حوثی ها، گلکسی لیدر، یک کشتی باری تحت اداره ژاپن و مرتبط با یک شرکت اسرائیلی است که در ۱۹ نوامبر به همراه خدمه آن توقیف شد.

شورای امنیت از حوثی‌ها می خواهد حملات به کشتی ها در دریای سرخ را متوقف کنند
شورای امنیت از حوثی‌ها می خواهد حملات به کشتی ها در دریای سرخ را متوقف کنند

با این حال، با ادامه حملات، ارتباط با کشتی‌های هدف حملات شورشیان ضعیف‌تر شده است. در آخرین حادثه، رگبار پهپادها و موشک‌هایی که حوثی‌ها در اواخر روز سه‌شنبه شلیک کردند، کشتی‌ها را در دریای سرخ هدف قرار دادند، اگرچه ایالات متحده اعلام کرد هیچ خسارتی گزارش نشده است.

دریای سرخ خاورمیانه و آسیا را از طریق کانال سوئز و تنگه باریک باب المندب به اروپا متصل می کند. سالانه تقریباً ۱۰ درصد کل تجارت نفت و حدود ۱ تریلیون دلار کالا از این تنگه عبور می کند. اما حملات حوثی‌ها بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی را مجبور به دور زدن این مسیر و استفاده از مسیر طولانی‌تر و گران‌تر اطراف دماغه امید خوب در آفریقا کرده است.

ائتلافی از کشورها به رهبری ایالات متحده در حال گشت زنی در دریای سرخ برای جلوگیری از حملات بوده است.

هفته گذشته ایالات متحده و ۱۲ کشور دیگر با صدور بیانیه ای خواستار پایان فوری حملات حوثی ها شدند و هشدار دادند که حملات بیشتر مستلزم اقدام جمعی است. آنها گفتند اگر حوثی‌ها به تهدید زندگی، اقتصاد جهانی و جریان آزاد تجارت در آبراه‌های حیاتی منطقه ادامه دهند، مسئولیت عواقب آن را بر عهده خواهند داشت.

در حالی که حوثی‌ها هدف قرار دادن کشتی‌ها را متوقف نکرده‌اند، آتش‌بس آزمایشی بین حوثی‌ها و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که به نمایندگی از دولت تبعیدی یمن می‌جنگند، ماه‌هاست که علی‌رغم جنگ طولانی این کشور ادامه دارد. این نگرانی‌ها را برانگیخته است که هر گونه درگیری گسترده‌تر در دریا یا حمله تلافی جویانه بالقوه نیروهای غربی می‌تواند دوباره آن تنش‌ها را در فقیرترین کشور جهان عرب شعله‌ور کند.

شورای امنیت از حوثی‌ها می خواهد حملات به کشتی ها در دریای سرخ را متوقف کنند
شورای امنیت از حوثی‌ها می خواهد حملات به کشتی ها در دریای سرخ را متوقف کنند

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل هفته گذشته در نشست علنی شورای امنیت از رهبران حوثی خواست تا بیانیه ۱۳ کشور را اجرا کنند و حملات را متوقف کنند.

اما وی تاکید کرد که اقدامات حوثی ها باید به عنوان پاسخی به عملیات وحشیانه اسرائیل در غزه تلقی شود و بهترین سناریو این است که شورای امنیت تلاش های مضاعف برای پایان دادن به جنگ داخلی یمن و درگیری اسرائیل و حماس را دو چندان کند.

نبنزیا گفت که سناریوی فاجعه آمیز تشدید استفاده از زور در دریای سرخ است که خطر منحرف کردن حل و فصل مناقشه یمن را به دنبال دارد. او گفت که این امر همچنین شرایطی را برای شعله ور کردن یک درگیری بزرگ جدید در اطراف حداقل شبه جزیره عربستان و یک درگیری منطقه ای گسترده تر ایجاد می کند.

پیش‌نویس اولیه حق کشورهای عضو، مطابق با قوانین بین‌المللی، برای اتخاذ تدابیر مناسب برای دفاع از کشتی‌های تجاری و دریایی خود را به رسمیت می‌شناسد.

پیش‌نویس نهایی ضعیف‌تر است و هرگونه به رسمیت شناختن حق یک کشور برای دفاع از کشتی‌هایش توسط سازمان ملل را حذف می‌کند. درعوض، تاکید می‌کند که حقوق و آزادی‌های ناوبری کشتی‌های تجاری باید رعایت شود، و به حق کشورهای عضو، مطابق با قوانین بین‌المللی، برای دفاع از کشتی‌های خود در برابر حملات، از جمله مواردی که حقوق ناوبری را تضعیف می‌کنند، توجه داشته باشد.

بدون نام بردن از جمهوری اسلامی، تامین‌کننده اصلی تسلیحات حوثی‌ها، پیش‌نویسی که به رای گذاشته می‌شود، تمامی معاملات تسلیحاتی با شورشیان را که تحریم‌های شورای امنیت را نقض می‌کنند، محکوم می‌کند. همچنین خواستار همکاری عملی اضافی برای جلوگیری از دستیابی حوثی‌ها به تجهیزات لازم برای انجام حملات بیشتر است.

هر دو پیش نویس لزوم اجتناب از تشدید اوضاع را به رسمیت می شناسند، اما قطعنامه ای که باید به آن رای داده شود گسترده تر است. در این بیانیه آمده است برای جلوگیری از تشدید بیشتر اوضاع در دریای سرخ و منطقه گسترده تر، احتیاط و خویشتنداری را ترغیب می کنیم و تلاش های دیپلماتیک افزایش یافته توسط همه طرف ها برای این منظور، از جمله حمایت مستمر از گفتگو و روند صلح یمن تحت نظارت سازمان ملل را تشویق می کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا