جدیدترین اخبارجهان

بریتانیا درباره عواقب شدید پس از دفع حمله حوثی ها در دریای سرخ هشدار داد

ناوهای جنگی آمریکا و انگلیس رگبار موشکها، پهپادها و موشکهای کروز شلیک‌شده به کشتی‌ها توسط حوثی‌ها را ساقط کردند

بریتانیا درباره عواقب شدید پس از دفع حمله حوثی ها در دریای سرخ هشدار داد

پس از دفع رگبار ۲۰ موشک حوثی، پهپاد و موشک کروز که ظاهراً به سمت کشتی‌های جنگی غربی در دریای سرخ شلیک شده بود، بریتانیا در مورد عواقب شدید آن هشدار داد.

بریتانیا درباره عواقب شدید پس از دفع حمله حوثی ها در دریای سرخ هشدار داد
بریتانیا درباره عواقب شدید پس از دفع حمله حوثی ها در دریای سرخ هشدار داد

گرانت شاپس، وزیر دفاع، با اشاره به پاسخ نظامی احتمالی بیشتر، در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که این فضا را تماشا کنند و مستقیماً جمهوری اسلامی را به کمک شورشیان حوثی در زمینه اطلاعات و نظارت متهم کرد.

شاپس گفت که بریتانیا، متحدان غربی آن و عربستان سعودی همگی توافق دارند که مجموعه حملات به کشتی‌های جنگی و کشتی‌های تجاری در جنوب دریای سرخ نمی‌تواند ادامه یابد و حمله به اهداف نظامی حوثی‌ها در خشکی را رد نکردند.

یک هفته پیش، ایالات متحده و بریتانیا و ۱۰ کشور غربی دیگر هشدار دادند که اگر حوثی‌ها به حملات خود علیه کشتی‌های تجاری در جنوب دریای سرخ ادامه دهند، جایی که به طور معمول ۱۵ درصد تجارت دریایی جهان در آن جریان دارد، عواقبی خواهد داشت.

شاپس گفت که حمله موشکی و پهپادی در ساعت ۲۱:۱۵ روز سه شنبه، نشان دهنده گسترش درگیری بود. اگرچه هشدار در ۳ ژانویه منجر به توقف کوتاهی در حملات شد.

وزیر بریتانیا گفت آنچه شب گذشته اتفاق افتاد دوباره آن را تغییر داد. وی افزود که مردم باید نتیجه گیری طبیعی از آن بگیرند.

گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایالات متحده و متحدانش که تاکنون تنها به حملات حوثی ها پاسخ داده اند، می توانند با حمله به فرماندهی و کنترل گروه های شورشی حوثی و همچنین پایگاه هایی که هواپیماهای بدون سرنشین و موشک از آنجا پرتاب می شوند، از اختلالات دریایی جلوگیری کنند.

شاپس گفت که HMS Diamond هفت پهپاد طراحی شده ایرانی را سرنگون کرد و او نشان داد که کشتی انگلیسی به طور بالقوه توسط حوثی ها هدف قرار گرفته است.

بریتانیا درباره عواقب شدید پس از دفع حمله حوثی ها در دریای سرخ هشدار داد
بریتانیا درباره عواقب شدید پس از دفع حمله حوثی ها در دریای سرخ هشدار داد

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در شبانه‌روز گذشته اعلام کرد، سه ناوشکن آمریکایی و هواپیمای جنگی F18/A که از ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس دوایت دی آیزنهاور حمایت می‌کردند نیز در دفع این حمله شرکت داشتند، اما هیچ تلفات یا خسارتی گزارش نشد.

سنتکام افزود حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی یک حمله پیچیده از پهپادهای تهاجمی یک‌طرفه طراحی شده توسط جمهوری اسلامی موشک‌های کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی را از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به سمت جنوب دریای سرخ آغاز کردند.

از زمانی که نیروهای حوثی حاکم بر یمن از صنعا، پایتخت، از اواسط اکتبر، برای حمایت از حماس در جنگ با اسرائیل، حمله به کشتی‌ها در جنوب دریای سرخ را آغاز کردند، این پایدارترین و پیچیده‌ترین حمله گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی بود.

سخنگوی حوثی‌ها که زمانی به عنوان یک نیروی نظامی کوچک محلی شناخته می‌شد، در بیانیه‌ای گفت که حملات تا رفع محاصره غزه ادامه خواهند داشت. این گروه افزود یک کشتی آمریکایی به دلیل پشتیبانی از اسرائیلی ها هدف قرار گرفته است.

وزیر دفاع انگلیس نیز مستقیما جمهوری اسلامی را به کمک به حوثی ها متهم کرد. او گفت من هیچ شکی ندارم که ایرانی‌ها به‌شدت پشت آنچه حوثی‌ها انجام می‌دهند، از جمله چشم‌ها و گوش‌های ISR مراقبت‌های اطلاعاتی و شناسایی هستند.

افشای اطلاعات قبلی از ایالات متحده حاکی از آن بود که یک کشتی جاسوسی شبه نظامی جمهوری اسلامی در حال ارائه اطلاعات در مورد تحرکات کشتیرانی در جنوب دریای سرخ به حوثی ها است.

بریتانیا درباره عواقب شدید پس از دفع حمله حوثی ها در دریای سرخ هشدار داد
بریتانیا درباره عواقب شدید پس از دفع حمله حوثی ها در دریای سرخ هشدار داد

از اواسط اکتبر ۲۶ حمله صورت گرفته است که تعداد زیادی از شرکت های کشتیرانی را از استفاده از مسیر دریای سرخ منع کرده و قیمت ها را افزایش داده است.

پیش از این، شاپس در بیانیه ای هشدار دیپلماتیک صادر کرده بود. او نقش کشتی HMS Diamond را تایید کرد حملاتی که حوثی ها انجام می دهند غیرقابل قبول است و عواقب آنها شدید خواهد بود.

شاپس گفت که کشتی HMS Diamond بزرگترین حمله حوثی های مورد حمایت جمهوری اسلامی را در دریای سرخ تا به امروز دفع کرد. وی افزود این کشتی که توسط نیروی دریایی سلطنتی به عنوان جواهری در تاج دریایی توصیف شده بود، چندین پهپاد تهاجمی را با تفنگ و موشک Sea Viper منهدم کرد.

هر موشک Sea Viper/Aster حدود ۱ تا ۲ میلیون پوند قیمت دارد. اگرچه تعداد موشک های شلیک شده هنوز مشخص نیست، پهپادهای تهاجمی یک طرفه که احتمالاً توسط حوثی ها مورد استفاده قرار گرفته اند، هزینه بسیار کمتری خواهند داشت و معمولاً ۲۰۰۰۰ دلار به عنوان قیمت پهپاد ایرانی شاهد ۱۳۶ و انواع آن ذکر می شود.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که اقدامات حوثی ها را محکوم می کند، اما استفاده از زور را مجاز نمی داند، قرار بود روز چهارشنبه در نیویورک به تصویب برسد. مشخص نیست که آیا هر کشور دیگری، به ویژه فرانسه، مایل به پیوستن به آنچه می‌تواند انتقام‌جویی مشترک آمریکا و بریتانیا علیه حوثی‌ها باشد، خواهد بود یا خیر.

حوثی‌ها رسماً در نامه‌ای به سازمان ملل درخواست غرب را رد کردند و در پی آن حمله نظامی را ادامه دادند که گزینه‌های موجود برای سنتکام را کاهش داد.

طرح‌ها برای معرفی حوثی‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی، نامی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در آغاز دوره ریاست‌جمهوری خود لغو کرد، به عنوان یک پاسخ جایگزین کنار گذاشته شده است.

سخنگوی ارتش حوثی گفت ما عملیاتی را با تعداد زیادی موشک بالستیک و دریایی و پهپاد انجام دادیم که یک کشتی آمریکایی را که در حال حمایت از اسرائیل بود، هدف قرار دادیم. این عملیات به عنوان پاسخ اولیه به حمله خائنانه دشمن آمریکایی به نیروهای دریایی ما انجام شد.

مقامات غربی در حال گفتگو هستند که کدام کشورها ممکن است آماده باشند تا بخشی از اقدام نظامی علیه حوثی‌ها باشند، و بیشتر توجهات معطوف به پیوستن کشتی های فرانسوی به حمله به رادارهای ساحلی است یا خیر.

یکی از موضوعات مورد بحث این است که آیا ایالات متحده یک حمله تنبیهی انجام خواهد داد یا یک کمپین طولانی مدت برای شناسایی سایت های تلفن همراهی که حوثی ها از آنها موشک شلیک می کنند.

برآوردهای وایت هال بر اساس پیش‌بینی‌های صنعت کشتیرانی نشان می‌دهد که تأثیر جهانی اختلال طولانی مدت در کشتیرانی می‌تواند منجر به افزایش ۰.۲ تا ۰.۵ درصدی تورم شود که بیشترین تأثیر را بر امور مالی مصر به دلیل از دست دادن کشتی‌های تجاری از طریق کانال سوئز خواهد داشت.

به طور خصوصی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دو کشوری که در جنگ داخلی ۹ ساله یمن با حوثی‌ها جنگیده‌اند، گفته می‌شود که با اقدام نظامی علیه حوثی‌ها موافقت می‌کنند، اما از حمایت از ارتش تحت رهبری آمریکا محتاط هستند. اقدام علیه گروهی که حمایت گسترده مردمی را برای اقدامات همبستگی خود با غزه به دست آورده است.

بریتانیا از نظر دیپلماتیک با عمان و جمهوری اسلامی، دو کشوری که نفوذ مستقیم بر حوثی‌ها دارند، مشغول مذاکره بوده است تا این پیام را که فعالیت حوثی‌ها غیرقابل قبول است و در صورت ادامه آن، پیشبرد طرح صلح یمن را به خطر می‌اندازد، به رسانه‌ها منتقل کند.

استدلال می‌شود که اقدامات این گروه این احتمال را که حوثی‌ها به عنوان بازیگری مسئول در صحنه جهانی که قادر به تشکیل بخشی از یک دولت در یمن با دولت به رسمیت شناخته شده توسط سازمان ملل در جنوب باشد را تضعیف می‌کند.

هشدارها در مورد تعلیق روند صلح که به دنبال مذاکرات سال گذشته بین حوثی‌ها و عربستان سعودی صورت گرفت، احتمالاً به‌عنوان بهترین اهرمی که غرب بر حوثی‌ها دارد، جدا از اقدام نظامی و تحریم تلقی می‌شود.

مرحله شش ماهه اول طرح صلح شامل پرداخت حقوق معوقه به ده ها هزار کارمند بخش دولتی بر اساس لیست حقوق و دستمزد سال ۲۰۱۴ و با بودجه عربستان سعودی است.

یک اختلال نظامی همچنین به درآمدهایی که حوثی‌ها در قالب گمرک و مالیات به ارزش بیش از یک میلیارد دلار در سال بر کشتی‌هایی که وارد بندر حدیده تحت کنترل حوثی‌ها می‌شوند، ایجاد می کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا