جدیدترین اخبارجهان

اسرائیل و جمهوری اسلامی؛ جنگ همه جانبه یا انتقام سنجیده؟

رسانه های جمهوری اسلامی گزارش دادند که سه پهپاد بر فراز اصفهان سرنگون شده، در حالی که دولت اسرائیل در این باره اظهار نظری نکرده است

اسرائیل و جمهوری اسلامی؛ جنگ همه جانبه یا انتقام سنجیده؟

اسرائیل و جمهوری اسلامی، دشمنان سرسخت منطقه‌ای، حملات و تهدیداتی تجاری دارند آخرین آنها باعث شد اسرائیل در ساعات اولیه صبح جمعه یک حمله نظامی محدود به خاک ایران انجام دهد.

اسرائیل و جمهوری اسلامی؛ جنگ همه جانبه یا انتقام سنجیده؟
اسرائیل و جمهوری اسلامی؛ جنگ همه جانبه یا انتقام سنجیده؟

بازارها بلافاصله به حملات اخیر واکنش نشان دادند، قیمت نفت در اوایل معاملات آسیایی بیش از ۳ درصد جهش کرد و معاملات آتی سهام ایالات متحده به دلیل ترس از جنگ گسترده تر در خاورمیانه سقوط کرد.

درگیر جنگ نیابتی منطقه‌ای چند دهه‌ای، درگیری های اسرائیل و جمهوری اسلامی در طول جنگ خونین با حماس در غزه، که اکنون در هفتمین ماه خود قرار دارد، افزایش یافته است. گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی از جمله حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن به خاک اسرائیل و دارایی‌های کشتی‌رانی حمله کرده‌اند، در حالی که اسرائیل رهبران تهران و جنگجویان نیابتی آن را در اطراف منطقه ترور می‌کند.

اما یک جنگ متعارف تمام عیار برای هر دو طرف ویرانگر و برای خاورمیانه بسیار بی ثبات کننده خواهد بود.

آنچه بعدا اتفاق می افتد ممکن است اکنون به پاسخ جمهوری اسلامی و سپس پاسخ اسرائیل پس از آن و غیره بستگی داشته باشد. آیا این ضربات تلافی جویانه بین اسرائیل و جمهوری اسلامی شواهد روشنی از جنگ همه جانبه است یا حملات تلافی جویانه دقیق مد نظر؟

دیگر از جنگ سایه خبری نیست؟

این دو کشور که یکی از مسلح‌ترین کشورهای خاورمیانه هستند، قول داده‌اند که به حملات دشمنان خود پاسخ قاطع بدهند، در حالی که دیگر رهبران منطقه خواستار کاهش تنش هستند.

اسرائیل و جمهوری اسلامی؛ جنگ همه جانبه یا انتقام سنجیده؟
اسرائیل و جمهوری اسلامی؛ جنگ همه جانبه یا انتقام سنجیده؟

مقیاس پاسخ اسرائیل نیز احتمالاً به این بستگی دارد که آیا از حمایت ایالات متحده برخوردار است یا خیر و در حالی که واشنگتن تعهد آهنین به حمایت داده است، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز به نتانیاهو گفته است که ایالات متحده در هیچ عملیات نظامی تهاجمی علیه جمهوری اسلامی شرکت نخواهد کرد.

در همین حال، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور هشدار داد که حتی کوچک‌ترین تهاجم به مرزهای ایران، پاسخی گسترده و خشن به دنبال خواهد داشت.

کلی سیگل، مدیر خدمات جهانی نفت در گروه انرژی راپیدان، معتقد است که اکنون خط یک جنگ تمام عیار عبور کرده است. او روز جمعه گفت با حملات آشکار امروز اسرائیل به ایران، در تلافی حمله جمهوری اسلامی در یکشنبه گذشته، ما اکنون با یک جنگ داغ مستقیم ملت با ملت روبرو هستیم.

فصل جنگ سایه به پایان رسیده است

ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق، گفت که خصومت ها به سطح جدیدی افزایش یافته است. اولمرت روز سه‌شنبه گفت فکر می‌کنم این تصمیم جمهوری اسلامی برای پاسخ به آنچه آنها استدلال می‌کردند حذف ژنرال‌های ایرانی در دمشق توسط اسرائیل بود آنها به ما اعلام جنگ کردند، در این مورد تردیدی نیست.

توپ به زمین جمهوری اسلامی برگشت

با این حال، همه قبول ندارند که از مرز جنگ گسترده تر عبور کرده است.

اسرائیل و جمهوری اسلامی؛ جنگ همه جانبه یا انتقام سنجیده؟
اسرائیل و جمهوری اسلامی؛ جنگ همه جانبه یا انتقام سنجیده؟

تحلیلگران نظامی به ماهیت محدود ظاهری حمله اسرائیل به ایران و همچنین حملات شب شنبه جمهوری اسلامی به اسرائیل اشاره می‌کنند که از قبل با چند ساعت هشدار تلگراف شده بود و به ارتش و جمعیت اسرائیل اجازه می‌داد تا برای دفاع هوایی و پناهگاه‌ها به خوبی آماده شوند.

یان برمر، مدیر عامل شرکت ریسک سیاسی گروه اوراسیا، در پستی در X در مورد حملات بی سابقه تهران به اسرائیل نوشت حمله جمهوری اسلامی طوری طراحی شده بود که به راحتی رهگیری شود و نوار بازدارندگی دوباره تنظیم شود.

و مایکل سینگ، مدیر ارشد سابق امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی، به وال استریت ژورنال گفت که اقدامات جمهوری اسلامی نشان دهنده یک تلگرافی آهسته، کاملاً تلگرافی شده و در نهایت ناموفق است.

در مورد اقدام متقابل صبح امروز اسرائیل، برخی از تحلیلگران نیز همین واکنش را نشان می دهند.

راب کیسی، شریک و تحلیلگر ارشد روز جمعه گفت فکر می‌کنم در این مرحله، سرفصل‌ها به ما نشان می‌دهند که این یک حمله تشدیدکننده بود اما اگر صادق باشیم، فهرست حملات تلافی‌جویانه که اسرائیل پس از حمله آخر هفته جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل در اختیار داشت، این است. او گفت این مسیری که آنها می توانستند در پیش بگیرند، نیست.

حمله اسرائیل بسیار قابل مشاهده بود، این یک حمله جنبشی به خاک ایران است اما همانطور که گفته شد، اطلاعاتی که اکنون در اختیار داریم حاکی از آن است که تا این لحظه هیچ تلفاتی یا حداقل تلفات جانی نداشته است، و خسارت قابل توجهی به جمهوری اسلامی وارد نشده است. کیسی گفت که تأسیسات هسته ای در منطقه مورد هدف بودند.

در واقع، آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که هیچ آسیبی به سایت های هسته ای جمهوری اسلامی وارد نشده است.

وی خاطرنشان کرد در حال حاضر ارزیابی اینکه آیا حمله اسرائیل متناسب با حمله آخر هفته جمهوری اسلامی بوده است یا خیر، دشوار است، اما به نظر می‌رسد که هر دو جان خود را از دست نداده‌اند یا خسارت قابل توجهی وارد نکرده‌اند.

به نظر نمی رسد این حمله به طرز چشمگیری باشد که برخی از آن می ترسیدند.

در عرض چند ساعت پس از حملات اسرائیل، دارایی‌های پرخطر با قیمت نفت برنت بین‌المللی در حال بازگشت بودند. برای جلسه بعد از یک جهش کوتاه پایین تر بچرخید.

با توجه به همه بازیگران مختلف درگیر، هر گونه محاسبات نادرست می‌تواند مهار شود یا نه، می‌تواند دشمنان را به درگیری بسیار جدی‌تری سوق دهد.

کیسی پرسید اکنون سؤال این است چرخه حرکت های پلکانی در چه نقطه ای متوقف می شود؟ چه کسی با توپ در زمین خود، تصمیم می گیرد که پاسخ ندهد؟ 

جمهوری اسلامی در آخر هفته پاسخ داد، اسرائیل در ساعات گذشته پاسخ داد بنابراین توپ به زمین جمهوری اسلامی برگشته است. حالا چه اتفاقی قرار است فردا یا فردا یا فردای آن روز بیفتد، هنوز خیلی سخت است که بدانیم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا