جدیدترین اخبارجهان

بایدن می خواهد نتانیاهو را به عنوان دولتمرد در محور ضد جمهوری اسلامی معرفی کند

در ازای توافق صلح در غزه، ایالات متحده به نخست وزیر اسرائیل این فرصت را میدهد که چهره اتحاد جدید در خلیج فارس باشد

بایدن می خواهد نتانیاهو را به عنوان دولتمرد در محور ضد جمهوری اسلامی معرفی کند

حتی برای بنیامین نتانیاهو، ضربه ناخواسته رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) احتمالاً شوک‌کننده خواهد بود.

با این حال، در عصر پنجشنبه، ویلیام برنز با قدم های بلند وارد مجتمع نظامی هاکیریا در مرکز تل آویو شد تا با رهبر درگیر اسرائیل صحبت کند. چند ساعت بعد، بنیامین نتانیاهو از جلسه کابینه امنیتی که او ریاست آن را برعهده داشت فراخوانده شد تا با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تماس ۴۰ دقیقه ای بگیرد که دومین تماس در شش روز گذشته بود.

بایدن می خواهد نتانیاهو را به عنوان دولتمرد در محور ضد جمهوری اسلامی معرفی کند
بایدن می خواهد نتانیاهو را به عنوان دولتمرد در محور ضد جمهوری اسلامی معرفی کند

یک منبع دفاعی اسرائیل در مورد دیدار آقای برنز که روزهای قبل را در قاهره با رهبران عرب و متحدان خود در تلاش برای پایان دادن به جنگ غزه گذرانده بود، گفت فشار در حال افزایش است.

تا کنون، آقای نتانیاهو تمام تلاش‌های میانجی‌گری ایالات متحده برای پایان دادن به مناقشه را تضعیف یا رد کرده و گفته است که فقط پیروزی کامل کافی است. ایالات متحده و دیپلمات ارشد آن آنتونی بلینکن اغلب علنی در هر مرحله از این کار عقب نشینی می‌کنند.

پس از تماس با بایدن، نتانیاهو در نیمه‌شب بیانیه‌ای منتشر کرد و تاکید کرد که اسرائیل برای پذیرش کشور فلسطین تحت فشار قرار نخواهد گرفت. اسرائیل به مخالفت خود با به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین ادامه خواهد داد. چنین شناختی در پی کشتار ۷ اکتبر پاداش بزرگی به تروریسم بی سابقه خواهد داد و از هرگونه حل و فصل صلح در آینده جلوگیری می کند.

ایالات متحده حتی نمی تواند از ارسال کمک های خود به غزه اطمینان حاصل کند، با وجود اینکه مهم ترین متحد اسرائیل است و سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار به دولت ارائه می دهد.

بایدن می خواهد نتانیاهو را به عنوان دولتمرد در محور ضد جمهوری اسلامی معرفی کند
بایدن می خواهد نتانیاهو را به عنوان دولتمرد در محور ضد جمهوری اسلامی معرفی کند

یک محموله آرد در مرز مسدود شده است که توسط وزیر دارایی جناح راست بزالل اسموتریچ که می گوید اجازه نخواهد داد به دست حماس بیفتد، نگه داشته شده است.

کاخ سفید تلاش کرده است تا بر آقای نتانیاهو چماق بزند. تحریم‌ها علیه افراط‌گرایان اسرائیلی را تشدید می‌کند و شرکای خود را در بریتانیا و اروپا تشویق می‌کند که از این روش پیروی کنند. ارجاعات به حقوق بین‌الملل و در نتیجه دادگاه جهانی در لاهه و همچنین شرایط صادرات تسلیحات ایالات متحده زیادتر می‌شوند.

آقای بایدن به طور خصوصی از نتانیاهو به عنوان یک سوراخ یاد می کند و بنا به گزارش ها در نظر دارد با نارضایتی خود علنی شود. اما از آنجایی که به نظر می‌رسد کاخ سفید تمایلی به فشار دادن دکمه هسته‌ای و توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل ندارد، هیچ یک از این حرکت‌ها تاکنون باعث تکان خوردن آقای نتانیاهو نشده است.

به گفته منابع اسرائیلی، اکنون هویج قابل توجهی در مقابل رهبر اسرائیل آویزان شده است. به طور خاص، ایالات متحده به او این شانس را می دهد که به صورت یک اتحاد جدید علیه جمهوری اسلامی که با ایالات متحده و چندین کشور خلیج فارس شکل گرفته است، شود.

آقای نتانیاهو به شخصیت اصلی ایالات متحده در نبرد بزرگ ژئوپلیتیکی سال‌های آینده تبدیل می‌شود نقشی مهم در سطح جهانی که باعث می‌شود او در تاریخ ثبت شود نه تنها به عنوان مردی که اجازه داد ۷ اکتبر اتفاق بیفتد.

حتی صحبت از این است که دفتر رئیس جمهور اسرائیل به آقای نتانیاهو از اتهامات فسادی که در صورت روبرو شدن با آن مواجه می شود، مصونیت داده است.

بایدن می خواهد نتانیاهو را به عنوان دولتمرد در محور ضد جمهوری اسلامی معرفی کند
بایدن می خواهد نتانیاهو را به عنوان دولتمرد در محور ضد جمهوری اسلامی معرفی کند

پروفسور مانوئل تراجتنبرگ، مدیر اجرایی مؤسسه مطالعات امنیت ملی، گفت که مقامات آمریکایی با کسانی که آقای نتانیاهو را می‌شناسند، در مورد احتمال اینکه او غوطه‌ور شده است مشورت کرده‌اند.

پروفسور تراجتنبرگ گفت به نظر دیوانه وار است که او این کار را انجام ندهد زیرا این تنها راهی است که می تواند جایگاه خود را در تاریخ حفظ کند. در غیر این صورت، او به عنوان یکی از بدترین چهره های تاریخ یهود ثبت خواهد شد.

اما مشخص نیست که او آن را قبول کند یا خیر. او منزوی است و پنجره بسیار باریک است شاید فقط دو ماه قبل از شروع چرخه انتخابات آمریکا.

توافقی که در قاهره روی آن کار می شود بسیار فراتر از آتش بس در غزه است. مبادله گروگان ها در طول یک ماه یا بیشتر برای ایجاد اعتماد در نظر گرفته شده است. به موازات آن، یک طرح بازسازی و حکومتی با حمایت اعراب فعال خواهد شد. با این حال، این امر، همراه با تضمین های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی، مشروط به حمایت اسرائیل از ایجاد یک کشور فلسطینی است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، ایالات متحده و شرکای عرب آن می توانند طرح خود را از جمله یک جدول زمانی محکم برای تشکیل کشور فلسطین در چند هفته آینده منتشر کنند. گفته می‌شود که شامل عناصری است که اسرائیل قبلاً از آن سرباز زده است، از جمله تخلیه شهرک‌های کرانه باختری، پایتخت فلسطین در بیت‌المقدس شرقی، و یک دستگاه امنیتی و دولت ترکیبی برای کرانه باختری و غزه.

از خارج از اسرائیل، توافق پیشنهادی ممکن است بی‌معنا به نظر برسد، زیرا هم راه‌حلی برای مشکل فلسطین و هم یک جبهه متحد علیه جمهوری اسلامی دارد. اما در اسرائیل ایده صلح توسط چپ و راست مورد تمسخر قرار می گیرد.

آلون میزراحی، نویسنده و فعال اسرائیلی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند توافق صلح امکان‌پذیر است، گفت از نظر اسرائیلی‌ام، این خیلی خنده‌دار است که باعث می‌شود کمی تو را دوست داشته باشم. مثل کودکی است که ساده لوحانه ترین و خارج از متن را می پرسد. هیچ کس در اینجا به صلح علاقه ندارد. برعکس است.

با این حال هنوز امید باقی است. پروفسور تراجتنبرگ می گوید که پس از چهار ماه جنگ و مجموعا بیش از ۳۰۰۰۰ کشته، از جمله بیش از ۱۵۰۰ شهروند و سرباز اسرائیلی، لحظه حقیقت برای ائتلاف حکومتی شکننده آقای نتانیاهو نزدیک است.

او نیازی به برگزاری انتخابات تا اکتبر ۲۰۲۶ ندارد، اما گادی آیزنکوت و بنی گانتز، روسای سابق ارتش اسرائیل از حزب اپوزیسیون وحدت ملی که از کابینه جنگ فعلی حمایت می‌کنند، در صورت شکست مذاکرات کنونی گروگان‌ها، آماده کناره‌گیری هستند.

تحلیلگران سیاسی می گویند که اگر قرار بود آنها را ترک کنند، تظاهرات ملی را رهبری می کردند که خواستار برگزاری انتخابات جدید هستند چیزی که اکثریت اسرائیلی ها از آن حمایت می کنند.

ما باید از دروغ گفتن به خود دست برداریم، شجاعت نشان دهیم و برای رسیدن به یک معامله گسترده که گروگان ها را به خانه بازگرداند، تلاش کنیم. زمان آنها رو به اتمام است و هر روزی که می گذرد زندگی آنها را به خطر می اندازد.

آقای نتانیاهو از جناح راست نیز آسیب پذیر است. آقای اسموتریچ، از حزب صهیونیست مذهبی، و ایتامار بن گویر، ملی‌گرای افراطی، از حزب اوتزما یهودیت، تهدید می‌کنند که در صورت دستیابی به هر نوع توافق صلح، ائتلاف را فرو می‌پاشند و جرقه‌ای انتخابات جدید خواهند داد.

آخرین عنصر فشار از سوی ارتش اسرائیل و تشکیلات دفاعی گسترده تر اسرائیل می آید. هیچ عشقی بین آقای نتانیاهو و این گروه، قدرتمندترین لابی اسرائیل، از بین نمی رود، به ویژه به این دلیل که نخست وزیر به دنبال مقصر دانستن آن برای حوادث ۷ اکتبر بوده و به دوستانش اجازه داده است که به طور لفظی از ژنرال های ارشد سوء استفاده کنند. در این گردابی است که رئیس سیا در پنجشنبه شب وارد شد. او و بایدن می دانند که زمان کافی برای انتظار برای انتخابات جدید در اسرائیل برای امضای توافق وجود ندارد و بر نتانیاهو فشار می آورند تا اقدام کند. چوب تا کنون شکست خورده است. آنها فقط می توانند امیدوار باشند که هویج به اندازه کافی برای او بزرگ باشد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا