ایرانجدیدترین اخبار

ناصر کنعانی: جمهوری اسلامی اعتقاد ندارد که برجام دوم ضروری باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه شورای امنیت را به عدم کفایت در تامین صلح و امنیت متهم کرد

ناصر کنعانی: جمهوری اسلامی اعتقاد ندارد که برجام دوم ضروری باشد

در نشست خبری روز دوشنبه ۲۰ آذر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، شورای امنیت سازمان ملل متحد را به عدم کفایت متهم نمود و گفت که این شورا در اجرای وظایفش برای تامین صلح و امنیت بین‌المللی و جلوگیری از جنگ، به نتیجه نرسیده و در این مرحله حساس نتوانسته است به درستی عمل کند. او ادعا کرد که وتوی آمریکا نشانه بن‌بست در شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

ناصر کنعانی: جمهوری اسلامی اعتقاد ندارد که برجام دوم ضروری باشد
ناصر کنعانی: جمهوری اسلامی اعتقاد ندارد که برجام دوم ضروری باشد

ناصر کنعانی، به نمایندگی از جمهوری اسلامی پیشنهاد اصلاحات ساختاری در ساختار سازمان ملل متحد و شورای امنیت را مطرح کرد و گفت که این موضوع سالهاست که در حال بحث است و جمهوری اسلامی نیز یک طرف مهم در این مذاکرات است.

سخنگوی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایده‌های مرتبط با آنچه به آن اصلاحات ساختاری در سازمان ملل می‌گوید، را به عنوان برگرفته از موقعیت‌های ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک کشورهای عضو سازمان ملل توصیف کرد.

کنعانی ادعا کرد که قدرت‌های بزرگ جهان با سوء استفاده از قدرت خود، به عنوان مانعی برای انجام وظایف سازمان ملل عمل می‌کنند. در حالی که جمهوری اسلامی معتقد است که ترکیب شورای امنیت باید دموکراتیک‌تر باشد و در زمینه تامین صلح و امنیت بین‌المللی باید به صورت کارآمدتر عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی آمریکا را به نسل‌کشی در غزه و تداوم و استمرار جنگ متهم کرد و گفت که دولت این کشور یک‌تنه در برابر جامعه جهانی ایستاده است و از تنها ماندن در حمایت از رژیم صهیونیستی ابایی ندارد.

او با ابراز این دعا که جمهوری اسلامی معتقد است فلسطینی‌ها باید خودشان درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند گفت که ملت فلسطین در برابر طراحی‌های خارجی و ناعادلانه که به نفع طرف اشغالگر و غاصب‌اند‌ تسلیم نخواهند شد.

کنعانی همچنین ادعا کرد که راه‌حل جمهوری اسلامی برای حل بحران غزه دموکراتیک است و می‌تواند پاسخگو باشد، اما طرف‌های مشخص به ویژه آمریکا تمایل دارند آنچه را که تاکنون از طریق جنگ به دست نیاورده‌اند، از طریق راهکارهای سیاسی به دست آورند. با این حال، پاسخ ملت فلسطین به آنها نه خواهد بود.

ناصر کنعانی: جمهوری اسلامی اعتقاد ندارد که برجام دوم ضروری باشد
ناصر کنعانی: جمهوری اسلامی اعتقاد ندارد که برجام دوم ضروری باشد

این مقام دولتی اعلام کرد که وزارت امور خارجه در پیگیری تحریم کالاهایی که ارتباطی با اسرائیل دارند، تلاش کرده است. او گفت که فهرست این کالاها در معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تهیه شده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است.

ناصر کنعانی هدف قرار گرفتن مواضع جمهوری اسلامی در سوریه را محکوم کرد و گفت که حضور نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی در سوریه به درخواست رسمی این کشور و قانونی است. او مدعی شد که نیروهای مستشاری سپاه پاسداران برای مقابله با تروریسم و کمک به کشورهای منطقه در سوریه حضور دارند.

او در سخنانی تهدیدآمیز هشدار داد که حملات آمریکا به مواضع و منافع جمهوری اسلامی در سوریه بی‌پاسخ نمی‌ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر ارتباط پیکارجویان یمن با جمهوری اسلامی را رد کرد و ادعا کرد که آنها به تصمیم خود عمل کرده و با هدف حمایت از مردم فلسطین مواضع آمریکا در منطقه را هدف قرار داده‌اند.

ناصر کنعانی در بخش دیگری از نشست خبری روز دوشنبه به مسئله مذاکرات هسته‌ای نیز پرداخت و گفت که جمهوری اسلامی ضرورتی بر برجام دیگر نمی‌بیند و کسانی که به تعهداتشان عمل نکرده‌اند، حق ندارند از موضوعات انحرافی مانند برجام ۲ صحبت کنند.

او گفت جمهوری اسلامی تا وقتی‌ منافع کشورش اقتضا کند، به مذاکرات برجام پایبند است و به مواضع رسانه‌ای طرف‌های غربی توجه نمی‌کند.

ناصر کنعانی در پاسخ به یک سئوال درباره جلسه اولیه دادگاه یوهان هنریک نیلز فلودروس، شهروند سوئدی که در ایران بازداشت شده ادعا کرد که اتهامات و جرائم این شهروند سوئدی روشن است و قوه قضاییه وظایف خود را به درستی انجام می‌دهد.

ناصر کنعانی: جمهوری اسلامی اعتقاد ندارد که برجام دوم ضروری باشد
ناصر کنعانی: جمهوری اسلامی اعتقاد ندارد که برجام دوم ضروری باشد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به برگزاری دادگاه اعضای سازمان مجاهدین خلق که از سه‌شنبه ۲۱ آذر آغاز می‌شود، به عنوان یک گام دیگر در پیگیری و بازگشت کسانی که به گفته او دستشان به خون آلوده است، اشاره کرد و آن را به عنوان استمرار اقدامات قانونی دانست.

کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه، به همکاری قضایی بین جمهوری اسلامی و عراق اشاره کرد و یکی از محورهای این همکاری را پیگیری قضایی و جنایی علیه کسانی که قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را در فرودگاه بغداد به هلاکت رساندند اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که سفر ابراهیم رئیسی به ترکیه به دلیل وضعیت فلسطین لغو شد و قرار بود پس از دیدار هیئت‌های جمهوری اسلامی و ترکیه در نیویورک انجام شود اما به دلیل صادر نشدن به‌موقع ویزا برای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه این سفر لغو شد.

ناصر کنعانی ضمن اشاره به روابط روبه‌رشد جمهوری اسلامی و روسیه نیز گفت که حجم روابط تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۳ به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده است.

او گفت در دیدار با پوتین درباره همکاری دو کشور در زمینه‌های حمل‌ونقل، انرژی، مالی و بانکی، و همچنین صنایع و کشاورزی مذاکره شده است.

کنعانی درباره همکاری روسیه و جمهوری اسلامی در زمینه راکتور هسته‌ای جدید و تایید مجلس برای همکاری با این کشور گفت که تایید مجلس بخشی از توافقات دوجانبه جمهوری اسلامی و روسیه است که قبلاً امضا شده بود و در حال حاضر در مجلس تصویب شده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا