جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

افزایش تنش میان پکن و اتاوا در پی تهدید خانواده یک نماینده چینی‌تبار پارلمان کانادا

کانادا دیپلمات چینی را اخراج کرد

دولت کانادا دیپلمات چین را پس از تهدید خانواده نماینده محافظه کار چینی‌تبار اخراج می‌کند

دولت لیبرال فدرال کانادا در حال اخراج دیپلمات چینی ژائو وی می‌باشد چراکه سازمان جاسوسی فدرال کانادا مدعیست او در توطئه‌ای برای ارعاب مایکل چونگ، نماینده محافظه کار و بستگانش در هنگ کنگ دست داشته است.

مایکل چونگ ۵۱ ساله قبلا دولت چین را به نقض حقوق بشر متهم کرده بود.

دولت کانادا در حال بررسی اخراج دیپلمات‌های چینی بر سر این موضوع است و روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت نیز سفیر چین در کانادا را احضار کرد.

تنش بین پکن و اتاوا در پی انتشار گزارش سازمان اطلاعات کانادا شدت گرفته که درباره افزایش تلاش‌های چین برای یافتن جزئیاتی در مورد بستگان آقای چونگ در هنگ کنگ که با هدف جلوگیری از فعالیت‌ها و «مواضع ضدچینی» او صورت می‌گیرد هشدار داده شده است. این گزارش، اولین بار در روزنامه «گلوب اند میل» کانادا منتشر شد.

روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کانادا، ژائو وی، این دیپلمات مقیم تورنتو را به دلیل آنچه او «دخالت خارجی در امور داخلی ما» می‌خواند، به عنوان «عنصر نامطلوب» معرفی کرده است.

ملانی جولی که هفته گذشته هشدار داده بود که پکن در صورت اخراج دیپلمات‌ها از کانادا تلافی خواهد کرد، گفت که این تصمیم به دنبال «در نظر گرفتن دقیق همه عوامل موجود» صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه کانادا، با بیان اینکه چین می‌تواند امنیت کانادایی‌ها و رفاه این کشور را تهدید کند، گفت که «دفاع از دموکراسی ما از اهمیت بالایی برخوردار است»، «کانادا هیچ نوع مداخله خارجی در امور داخلی خود را تحمل نخواهد کرد.»

دولت فدرال در گزارشی تأیید کرده است که سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) در سال ۲۰۲۱ اطلاعاتی مبنی بر اینکه دولت چین به دنبال راه هایی برای ارعاب چونگ و بستگانش در هنگ کنگ به دلیل انتقاد او از سابقه حقوق بشر پکن است، در اختیار داشت.

در واکنش به اظهارات مقامات کانادایی مبنی بر این‌که چین یکی از اعضای پارلمان این کشور و خانواده‌اش را هدف قرار داده، پکن اتاوا را به «تهمت‌زنی و افترافکنی» متهم نمود و اصرار کرد که در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نمی کند، اما می گوید به آنچه تحریکات می‌خواند پاسخ خواهد داد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا