انتاریوجدیدترین اخبارکانادا

درخواست برداشتن تندیس گاندی از محوطه دانشگاه کارلتون

درخواست برداشتن تندیس گاندی | دانشگاه کارلتون | مهاتما گاندی | نژاد پرستی | ضد نژاد پرستی
نژاد پرستی و تبعیض نژادی مهاتما گاندی
اخبار کانادا | اخبار تورنتو | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | Tehranto | Tehranto News

 

درخواست برداشتن تندیس گاندی از محوطه دانشگاه کارلتون
درخواست برداشتن تندیس گاندی از محوطه دانشگاه کارلتون

 

به گفته این گروه، مردی که برای استقلال هندوستان دست به مبارزه زد، اعتقادات نژادپرستانه داشته است.

به گزارش تهرانتو نیوز به نقل از سی بی سی ؛ در یک طومار نویسی آنلاین درخواست برداشتن تندیس موهانداس کارامچاند گاندی (مهاتما گاندی) از محوطه دانشگاه کارلتون صورت گرفت.

نظر به اینکه جنبش Black Lives Matter که با قتل جورج فلوید دوباره احیا شد، همچنان خواستار تأیید وجود نژادپرستی نظام یافته بر ضد سیاهپوستان در کانادا و سراسر جهان است، درخواست برداشتن تندیس رهبر سیاسی و معنوی که  برای استقلال هند از انگلیس دست به مبارزه زد،  دوباره علنی شده است _ چرا که بخش‌های تاریکی از گذشته خود گاندی را دارد.

کنت علیو دانشجوی سابق دانشگاه کارلتون که از سه سال پیش تاکنون خواستار برداشتن این تندیس بوده است، اظهار داشت: ما واقعا به این تاریخ نیاندیشیده ایم زیرا از دیدگاه وسیعتر گاندی _ مردی که امروز ما می دانیم که گاندی است _ از جهتی سفید و ماستمالی شده است تا بخش خاصی از سرگذشت او پنهان نگهداشته شود.

در این طومار ادعا می شود که گاندی یک زن ستیز و نژادپرست بود و ” آفریقایی ها را وحشی” قلمداد می کرد.

به گفته علیو، گاندی سیاهپوستان را “مادون انسان” نیز قلمداد می‌کرد.

علیو افزود: این تندیس نشان دهنده نژادپرستی بر ضد سیاهپوستان و نزد سیاهپوست ها نماد بدن های سیاه است. برداشتن این تندیس لزوما به این معنی نیست که ما رفتار مردی را که می‌دانیم گاندی است، باز هم نخواهیم فهمید.

به گفته وی، تندیس چهره های تاریخی به مردم کمک نمی کند که چیزی در مورد تاریخ بیاموزند، بلکه این چهره ها فقط روی پایه ها قرار دارند و فقط یک مجسمه هستند.

در این درخواست برداشتن تندیس ” گامی کوچک” نامیده شد که دانشگاه برای کمک به نژادپرستی و تبعیض می‌تواند بردارد.

 این دادخواست تا سه شنبه شب بیش از ۲.۰۰۰ امضا جمع کرده بود.

اما جاگموهان هومار استاد دانشگاه کارلتون و رئیس سابق شورای صلح ماهاتما گاندی در اتاوا از عدم موافقت خود با برداشتن تندیس گاندی خبر داد و گفت کسانی که می خواهند این تندیس را از میان بردارند، “گمراه” هستند.

وی تصدیق می‌کند که گاندی هنگامی که وکیل جوانی در آفریقای جنوبی بود و کاملا مسائل مربوط به این کشور را درک نمی کرد، اظهارات نژادپرستانه ای داشته است اما بعدا آنها را نقض کرده است.

هومار اظهار داشت: او خیلی زود یاد گرفت و تغییر کرد و تا پایان عمرش تمام تلاش خود را برای حمایت از تمایز و مخالفت با بی عدالتی بخرج داد. او در تمام طول عمر خود برای عدالت، برابری و حق عدالت برای همه مبارزه کرد.

هومار معتقد است که این تندیس که در سال ۲۰۱۱ برپا شده به معنای قرار دادن گاندی بر روی پایه نیست “بلکه برای ستودن پیام وی و الهام گرفتن از آنچه که از آن دفاع کرده است می باشد.”

 

دانشگاه جانب هیچ کسی را نخواهد گرفت

 

اما دانشگاه متعهد به برداشتن تندیس نشده است.

استیون ریید، سخنگوی روابط رسانه ای دانشگاه کارلتون با صدور یک بیانیه اعلام کرد: هر از گاهی بحث و گفتگو درباره گاندی و میراث وی در کارلتون مانند بسیاری از موسسات در سراسر جهان اتفاق افتاده است. تندیس های چهره های تاریخی دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته اند.

“دانشگاه ها باید جایی باشند که بحث و گفتگو در مورد موضوعات بحث برانگیز _ قطع نظر از طرز نگرش افراد یا گروه ها _ آزاد و قابل احترام باشد. همانطور که می دانید بسیاری گاندی را به عنوان مردی میدانند که برای هند و جهان بسیار اهمیت داشت. 

علیو از پاسخ دانشگاه اظهار نارضایتی کرد و گفت: این تندیس تنها نشانگر مسئله است. در اینجا  مسئله نژادپرستی است.

 

درخواست برداشتن تندیس گاندی از محوطه دانشگاه کارلتون
درخواست برداشتن تندیس گاندی از محوطه دانشگاه کارلتون
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا