جدیدترین اخبارجهان

پوتین: جنگنده های F-16 را هرجا که باشند هدف قرار می‌دهیم

پوتین می‌گوید که جنگی را با ناتو آغاز نخواهد کرد، اما پایگاه‌های غربی که میزبان هواپیماهای اف ۱۶ اوکراین هستند، هدف قرار خواهند گرفت

پوتین: جنگنده های F-16 را هرجا که باشند هدف قرار می‌دهیم

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه احتمال حمله کشورش به یکی از اعضای ناتو را به سخره گرفت و آن را بیهوده محض خواند اما هشدار داد که هر پایگاه هوایی غربی که میزبان جنگنده‌های F-16 ساخت آمریکا باشد که برای استقرار در اوکراین در نظر گرفته شده است، این امکان را خواهد داشت که یک هدف قانونی برای نیروهای کرملین باشد.

پوتین: جنگنده های F-16 را هرجا که باشند هدف قرار می‌دهیم
پوتین: جنگنده های F-16 را هرجا که باشند هدف قرار می‌دهیم

پوتین اواخر روز چهارشنبه با اشاره به هشدارهایی که در ایالات متحده و غرب اروپا در مورد اینکه روسیه می‌تواند چشمان خود را به سمت کشورهای دیگر معطوف کند، مگر اینکه جلوی آن گرفته شود، گفت اظهارات آنها در مورد قصد ادعایی ما برای حمله به اروپا پس از اوکراین، مزخرف محض است.

او در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی به خلبانان نظامی گفت که بودجه دفاعی ایالات متحده بیش از ۱۰ برابر بیشتر از روسیه است. با توجه به آن، آیا ما به جنگ علیه ناتو خواهیم پرداخت؟ 

اوکراین منتظر تحویل F-16 است که فشار نظامی بر روسیه را از طرف شرکای غربی خود افزایش می دهد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، سال گذشته گفت که ۴۲ فروند جنگنده های F-16 وعده داده شده است. خلبانان اوکراینی ماه هاست که در غرب در مورد نحوه پرواز با هواپیماهای جنگی آموزش می بینند.

F-16 ها به استاندارد بالایی از باند فرودگاه و آشیانه های تقویت شده نیاز دارند تا از آنها در برابر حملات بمباران هنگامی که روی زمین هستند محافظت کنند. مشخص نیست که چه تعداد پایگاه هوایی اوکراین می توانند این الزامات را برآورده کنند، و روسیه مطمئناً به سرعت تعدادی را که می توانند آنها را پس از ورود جت ها در خود جای دهند، هدف قرار خواهد داد.

پوتین: جنگنده های F-16 را هرجا که باشند هدف قرار می‌دهیم
پوتین: جنگنده های F-16 را هرجا که باشند هدف قرار می‌دهیم

پوتین به متحدان غربی اوکراین درباره ایجاد پایگاه های هوایی در کشورهایشان هشدار داد که F-16 ها از آنجا می توانند علیه نیروهای کرملین سورتی پرواز کنند. او گفت که این پایگاه ها به یک هدف مشروع تبدیل خواهند شد.

پوتین افزود جنگنده های F-16 قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای هستند و ما همچنین باید آن را در سازماندهی عملیات رزمی خود در نظر بگیریم.

تحلیلگران نظامی گفته اند که ورود F-16 ها با توجه به نیروی هوایی عظیم روسیه و سیستم های پیشرفته دفاع هوایی روسیه، تغییری در بازی ایجاد نخواهد کرد، هرچند مقامات اوکراینی از آنها به عنوان فرصتی برای ضربه زدن به تسلط هوایی روسیه استقبال کرده اند.

پوتین تاکید کرد که جنگنده های F-16 وضعیت را در میدان جنگ تغییر نمی دهند. او گفت ما هواپیماهای جنگی آنها را همانطور که تانک‌ها، خودروهای زرهی و سایر تجهیزات آنها از جمله موشک‌اندازهای متعدد را نابود می‌کنیم، نابود می‌کنیم.

جنگنده های F-16 می تواند برای تقویت توانایی اوکراین برای هدف قرار دادن تاسیسات روسیه با حملات موشکی دوربرد مورد استفاده قرار گیرد. حمله متقابل اوکراین در سال گذشته تا حدی کوتاه بود زیرا بدون پوشش هوایی انجام شد و نیروهایش را در اختیار هوانوردی و توپخانه روسیه قرار داد.

پوتین: جنگنده های F-16 را هرجا که باشند هدف قرار می‌دهیم
پوتین: جنگنده های F-16 را هرجا که باشند هدف قرار می‌دهیم

روسیه تسلط هوایی خود را در جنگ با اوکراین حفظ کرده است، اگرچه ارائه سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی غربی، هواپیماهای جنگی روسیه را مجبور کرده است که از آسمان اوکراین اجتناب کنند و حملاتی را انجام دهند در حالی که بر فراز قلمرو تحت کنترل روسیه باقی مانده‌اند.

کرملین در حال حاضر دارای برتری در میدان نبرد در سلاح ها و سربازان است و دستاوردهای اخیر در نقاطی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر (۶۲۰ مایل) خط مقدم دارد، زیرا کی‌یف در انتظار حمایت نظامی بیشتر وعده داده شده غرب است و در فکر بسیج گسترده تر است.

بمباران منظم اوکراین توسط نیروهای کرملین در طول جنگ اخیراً با رگبارهای موشکی پایتخت کی‌یف و حملات به تأسیسات انرژی در سراسر کشور شتاب بیشتری یافته است. هدف از این حملات تضعیف روحیه اوکراینی و تلافی حملات دوربرد اوکراین در خاک روسیه است.

بر اساس یک ارزیابی نظامی اخیر که توسط موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک منتشر شده است، یکی از اهداف روسیه کاهش موجودی دفاع هوایی زمینی اوکراین است.

این امر می تواند بخشی از توانایی رزمی اوکراین را در حالی که منتظر حمایت نظامی متعهد شده اما تاخیری غرب از جمله مهمات برای توپخانه و دفاع هوایی خود است، از بین ببرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا