ایرانجدیدترین اخبار

کاهش سهمیه سوخت آزاد سه هزار تومانی؛ طرح بنزین هشت هزار تومانی در راه است

نماینده مجلس: دولت با کاهش سهمیه سوخت مردم را به مرگ گرفت تا به تب راضی شوند

کاهش سهمیه سوخت آزاد سه هزار تومانی؛ طرح بنزین هشت هزار تومانی در راه است

مردم صبح دوشنبه دوم بهمن در پمپ‌های بنزین، تغییراتی در سهمیه کارت‌های سوخت خود مشاهده کردند. بدون اطلاع رسمی و اعلام قبلی، دولت ابراهیم رئیسی سهمیه سوخت آزاد سه هزار تومانی را از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش داده و همچنین ظرفیت ذخیره‌سازی بنزین ۱۵۰۰ تومانی که تا پیش از این نه ماه و حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، به مدت شش ماه و با حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش داده است.

کاهش سهمیه سوخت آزاد سه هزار تومانی؛ طرح بنزین هشت هزار تومانی در راه است
کاهش سهمیه سوخت آزاد سه هزار تومانی؛ طرح بنزین هشت هزار تومانی در راه است

پس از اعلام ناگهانی برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی از این تغییرات، رسانه‌های حکومتی نیز این اطلاعات را تایید کردند. به نقل از مقامات دولتی، تصمیم به کاهش سهمیه کارت‌های سوخت با هدف مقابله با قاچاق سوخت اعلام و اجرایی شده است.

خبرگزاری تسنیم نوشت در دوران شیوع کرونا، با توجه به ممنوعیت سفرها، امکان ذخیره سوخت به مدت ۹ ماه در کارت‌ها وجود داشت. حالا که این دوران به پایان رسیده، مدت زمان ذخیره و حفظ سوخت در کارت‌ها به شش ماه کاهش یافته و به حالت قبلی بازگشته است.

رسانه‌های حکومتی به صورت هماهنگ ادعا کردند که تغییرات جدید برای این است که با توجه به قیمت بسیار پایین بنزین نسبت به کشورهای همسایه، قاچاق بنزین در مرزها کاهش یابد.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرد که بیشتر مردم از سهمیه سوخت ۱۵۰۰ تومانی استفاده می‌کنند. این رسانه در توجیه اقدام دولت برای کاهش سهمیه کارت‌های سوخت، بیان کرد که پس از پایان سهمیه، مردم اغلب به کارت‌های سوخت جایگاه‌دار مراجعه می‌کنند و از سهمیه آزاد کارت سوخت شخصی استفاده نمی‌کنند. همچنین ادعا شد که معمولاً ۱۰۰ لیتر بنزین سه هزار تومانی در کارت‌های سوخت مصرف نمی‌شود.

این ادعا در حالی مطرح شد که دولت، از چند ماه پیش، کارت‌ سوخت خود را از بسیاری از جایگاه‌های بنزین حذف کرده است. در پاسخ به افرادی که این اقدام را به عنوان یک گام دورخیز دولت برای افزایش قیمت بنزین توصیف می‌کردند، مقام‌های وزارت نفت اظهار کردند که هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و مردم همچنان می‌توانند از سهمیه کارت‌ سوخت خود استفاده کنند.

کاهش سهمیه سوخت آزاد سه هزار تومانی؛ طرح بنزین هشت هزار تومانی در راه است
کاهش سهمیه سوخت آزاد سه هزار تومانی؛ طرح بنزین هشت هزار تومانی در راه است

تغییرات ناگهانی در سهمیه کارت‌های سوخت، حتی بدون اطلاع‌رسانی قبلی و با ادعای جلوگیری از قاچاق، یادآور افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ شد. دولت جمهوری اسلامی نیز در این باره بدون اطلاع‌رسانی قبلی، سهمیه سوخت مردم را کاهش داده است و رسانه‌های حکومتی مثل خبرگزاری فارس ادعا می‌کنند که در ۹۷ درصد از جایگاه‌ها، کارت سوخت موجود است.

به گزارش فارس، تغییرات در سهمیه کارت‌های سوخت به منظور تسهیل در حساب‌وکتاب سهمیه‌ها اعمال شده و طبق اظهارات، این تغییرات تأثیر چندانی در فرآیند گرفتن سوخت توسط عموم مردم ندارد.

جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی، همچنین ادعا کرد که در سهمیه و قیمت بنزین هیچ تغییری انجام نخواهد شد او گفت رصد کارت‌ سوخت‌های شخصی نشان می‌دهد که فقط ۳۵ درصد خودروها از سهمیه آزاد استفاده می‌کنند و سوخت ۶۵ درصد آن‌ها بنزین سهمیه‌ای است؛ بنابراین برای جلوگیری از مهاجرت کارت‌ سوخت‌ها با هدف قاچاق بنزین، تصمیم گرفته شد سهمیه آزاد به ۱۰۰ لیتر کاهش یابد.

این مقام دولتی در ادامه افزود با این راهکار، پرمصرف‌ها تا حدی مدیریت می‌شوند.

مقام‌های دولتی از ماه‌ها قبل، با تاکید بر قاچاق سوخت در شهرهای مرزی، تدابیری را برای افزایش قیمت بنزین اتخاذ کردند. اکنون نیز ادعا می‌شود که سهمیه سوخت مردم تغییر نخواهد کرد. اما یادآوری ماجرای مشابه در طرح سهمیه‌بندی نان، که با ادعای جلوگیری از قاچاق آرد اجرا شد، نشان می‌دهد که این وعده هرگز محقق نخواهد شد.

کاهش سهمیه سوخت آزاد سه هزار تومانی؛ طرح بنزین هشت هزار تومانی در راه است
کاهش سهمیه سوخت آزاد سه هزار تومانی؛ طرح بنزین هشت هزار تومانی در راه است

هنگامی که دولت طرح سهمیه‌بندی نان را اجرا کرد، محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، اعلام کردند که قیمت نان افزایش نخواهد یافت و نان سهمیه‌ای نمی‌شود. اما حاصل اجرای این طرح، کمتر از دو سال پس از آغاز، نشان داد که نان در ایران گران، سهمیه‌ای و با چندین نرخ عرضه می شود. نانوایان نیز به دلیل کاهش سهمیه آرد مجبور به فروش تعداد محدودی نان سهمیه‌ای به هر متقاضی شده‌اند.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی با عنوان کاهش سهمیه آزاد سوخت گامی در مسیر سه‌نرخی شدن بنزین؟ اعلام کرده که احتمال ورود بنزین با قیمت هشت هزار تومان به چرخه سوخت‌رسانی از سال ۱۴۰۳ وجود دارد. در این گزارش، به کاهش سهمیه کارت‌های سوخت نیز اشاره شده است. دولت، پس از دو مرحله حفظ سهمیه بنزین و محدودیت بنزین سه هزار تومانی، قصد دارد با ایجاد یک نرخ سوم، بنزین را با قیمت گران‌تری به پرمصرفان عرضه کند.

توجه مهم به این نکته که به نظر می‌رسد دولت قبل از اعلام تصمیمات خود، مجلس را مطلع نکرده باشد؛ زیرا مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در پاسخ به تغییرات جدید اعلام کرد که این تصمیم از سوی دولت گرفته شده و از پیش با مجلس هماهنگی نشده است. این نماینده مجلس همچنین اذعان کرد که راهکاری که دولت به عنوان مبارزه با قاچاق سوخت مطرح می‌کند، به جز اینکه مردم را به سختی بیاندازد، هیچ تأثیری ندارد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، هم تایید کرد تغییرات سهمیه کارت‌ سوخت‌ها، اقدامی در جهت افزایش قیمت بنزین است و دولت مردم را به مرگ گرفته است تا به تب راضی شوند. 

به گفته معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، تعدادی از نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر نفت را آغاز کرده و در حال جمع‌آوری امضاها هستند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا