جدیدترین اخبارجهان

تلاش‌های روسیه برای انتصاب مقامات طرفدار کرملین در شهرهای اشغالی با مقاومت جسورانه مردم مواجه شده است

روسیه در تلاش است که مقامات طرفدار کرملین را در شهرهای اشغال شده منصوب کند، اما اوکراینی‌ها علیه تلاش مسکو مبارزه می‌کنند

تلاش‌های روسیه برای انتصاب مقامات طرفدار کرملین در شهرهای اشغالی اوکراین با مقاومت جسورانه مردم مواجه شده است

روسیه با شیوه‌های جدیدی از مقاومت در شهرهای تصرف شده در اوکراین روبرو است به طوری که در این شهرها اقدامات مسکو برای ربودن و جایگزین کردن رهبران سیاسی با مخالفت‌های قانونی و اعتراضات عمومی جسورانه مواجه شده است.

مقامات اوکراینی می‌گویند که نیروهای نظامی روسیه دست کم شهرداران دو منطقه را بازداشت کرده اند و یکی از شهرداران را با یکی از اعضای جناح مخالف شورای شهر که طرفدار کرملین است جایگزین کرده‌اند. نمایندگان مجلس در سومین شهر اشغال شده توسط روسیه می‌گوید که [عوامل روسیه] د حال زمینه چینی برای یک کودتای سیاسی هستند.

علیرغم غلبه روسیه بر مقاومت چشمگیر نیروهای نظامی اوکراین در مقابل اشغال این قلمروها، تلاش برای برکنار کردن رهبران محلی به مشکلات جدیدی برای مسکو منجر شده است.

دادستان کل اوکراین روز جمعه پس از بازداشت ایوان فدروف (Ivan Fedorov) شهردار منتخب توسط مردان مسلح، یک پرونده تحقیقاتی در مورد خیانت گالینا دنیلچنکو (Danilchenko) شهردار تازه منصوب شده شهر اشغالی ملیتوپول، در جنوب شرقی اوکراین آغاز کرده است.

این تحقیقات در پی درخواست قانونگذاران شهر در روز یکشنبه برای تحقیقات کیفری علیه دنیلچنکو به اتهام آنچه «جرم بزرگ خیانت با تلاش برای استقرار حکومت اشغالگر در ملیتوپل» خواندند، آغاز شد.

شورای شهر، دنیلچنکو را [که طبق وبسایت دولت منطقه‌ای زاپوریژزیا (Zaporizhzhia) عضو سابق شورای شهر است] به انحلال دولت شهر و انتقال اختیارات آن به یک «کمیته معاونان مردم» متهم کرده‌ است.

دنیلچنکو خود را رهبر محلی خواند و بلافاصله در یک سخنرانی تلویزیونی در روز یکشنبه گفت که «شبکه های تلویزیون روسیه» پخش برنامه در این شهر را که از اولین روزهای تهاجم به تصرف روسیه درآمده است، شروع خواهند کرد.

ارتقا مقام دنیلچنکو با اعتراضات خشمگینانه چند صد نفر از مردم در روز شنبه مواجه شد که مقابل تالار شهرداری شعارهای «آزادی برای شهردار فدروف» سر می دادند.

دادستان منطقه‌ای طرفدار روسیه در لوهانسک که یک منطقه تحت کنترل جدایی طلبان در فاصله تقریبا ۳۰۰ مایلی ملیتوپول است مدعی شد که دلیل بازداشت فدرووف ارتکاب جرائم تروریستی بوده است.

طبق ادعای دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین، دومین شهردار [یِوِن متوی‌یف (Yevhen Matveyev) رهبر دنپیرودون (Dniprorudne) یک شهر کوچک در شمال ملیتوپل] نیز روز یکشنبه توسط نیروهای نظامی روسیه ربوده شده است.

کولبا روز یکشنبه در توییتی نوشت «امروز جنایتکاران جنگی روسیه یکی دیگر از شهرداران اوکراینی ِ[به نام] یِوِن متوی‌یف (Yevhen Matveyev) رهبر دنپیرودون (Dniprorudne) را که طبق فرایندهای دموکراتیک انتخاب شده بود، ربودند. متجاوزان که از هیچ گونه حمایت محلی برخوردار نیستند به ترور روی آورده اند. من از تمامی دولت ها و سازمان های بین المللی می خواهم که اعمال تروریستی روسیه علیه اوکراین و دموکراسی را متوقف کنند.»

در شهر جنوبی خرسون (Kherson) نیز یک نبرد سیاسی برای جلوگیری از تبدیل این شهر اشغال شده به یک جمهوری تجزیه شده طرفدار روسیه در جریان است.

ایهور کلیکایف (Ihor Kolykhaiev) شهردار خرسون گفته است که اعتراضات گسترده نشان می دهد که «خرسون همان اوکراین است» و تاکید کرد که کنترل دولتی و اداری شهر را حفظ کرده است.

کولیکایف روز یکشنبه در ویدئویی که روی فیسبوک پست شده بود گفت «مردم شهر در وضعیت عادی زندگی می کنند، شورای شهر مشغول کار است، تمامی معاونان شهر مشغول کار هستند، تمامی تسهیلات شهری (آب، برق …) فعال و قابل استفاده است. دفتر شهردار خرسون پرچمی را در مقابل این دفتر به اهتزاز درآورده است. خرسون اوکراین است.»

خرسون از ۳ مارس به تصرف روسیه درآمده است. در روزهای اخیر دست کم یکی از مقامات شورای شهر منطقه‌ای خرسون هشدار داده است که نیروهای اشغالگر در حال زمینه چینی برای ایجاد «جمهوری خلق خرسون» هستند.

اوایل روز یکشنبه صدها تظاهرکننده در خیابان های این شهر تحت تصرف روسیه تجمع کردند تا نسبت به برنامه های مشکوک روسیه اعتراض کنند. شهردار گفت این تظاهرات «یک اعتراض مسالمت آمیز برای نشان دادن موضع مردم بوده است که می گویند خرسون اوکراین است.» 

در حالی که نیروهای نظامی روسیه به آهستگی در حال تاخت و تاز به شهرهای بزرگ اوکراین هستند، سطح مخالفت و نافرمانی در مناطق اشغالی می تواند سیگنالی از نبرد طولانی و دشوار مسکو در زمینه تثبیت قدرت سیاسی [در صورت موفقیت در دستیابی به اهداف نظامی اصلی خود] باشد.

در همین حین وضعیت انسانی برای اوکراینی ها در شهرهای اشغالی همچنان رو به وخامت است.

کلیکایف گفت که دسترسی خرسون به کمک های انسان دوستانه قطع شده و با گذشت کمتر از دو هفته از اشغال این شهر منابع و ذخایر شهر رو به اتمام است.

کلیکایف گفت این شهر «نمی تواند محموله‌های انسان دوستانه دریافت کند. مواد غذایی در فروشگاه ها رو به اتمام است، موجودی بنزین در حال اتمام است، ما در پمپ بنزین ها تنها گازوئیل داریم. موجودی دارو و انسولین ما رو به اتمام است.»

کلیکایف گفت «سلاح اصلی ما اتحاد است.»

تلاش‌های روسیه برای انتصاب مقامات طرفدار کرملین در شهرهای اشغالی و مقاومت مردم
تلاش‌های روسیه برای انتصاب مقامات طرفدار کرملین شهرهای اشغالی و مقاومت مردم

#حمله_وحشیانه_روسیه_به_اوکراین #کودتای_نظامی #اشغال_شهرهای_اوکراین #مقاومت_مردم_اوکراین  تلاش‌های روسیه برای انتصاب مقامات طرفدار کرملین در شهرهای اشغالی اوکراین با مقاومت جسورانه مردم اوکراین مواجه شده است  مقاومت مردم اوکراین  حمله روسیه به اوکراین حمله روسیه به اوکراین حمله روسیه به اوکراین حمله روسیه به اوکراین

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا