جدیدترین اخبارجهان

حملات شورشیان یمنی؛ موشک حوثی ها به کشتی در خلیج عدن اصابت کرد

حمله موشکی توسط شورشیان حوثی یمن یک کشتی را در خلیج عدن به آتش کشید، اسرائیل حمله دیگری در نزدیکی شهر بندری ایلات را رهگیری کرد

حملات شورشیان یمنی؛ موشک مظنون حوثی ها به کشتی در خلیج عدن اصابت کرد

این حملات در حالی انجام می شود که شورشیان مورد حمایت جمهوری اسلامی حملات خود را بر سر جنگ اسرائیل علیه حماس در نوار غزه تشدید کرده اند.

حملات شورشیان یمنی، موشک مظنون حوثی ها به کشتی در خلیج عدن اصابت کرد
حملات شورشیان یمنی، موشک مظنون حوثی ها به کشتی در خلیج عدن اصابت کرد

مرکز عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا اعلام کرد که در حمله روز پنجشنبه در خلیج عدن شاهد شلیک دو موشک بود. بدون ذکر جزئیات، گفت که کشتی ناشناس در آتش سوخته است. داده های ردیابی کشتی که توسط آسوشیتدپرس تجزیه و تحلیل شد، کشتی را یک کشتی باری با پرچم پالائو به نام Islander شناسایی کرد. این کشتی از تایلند به مقصد مصر می آمد و قبلاً پیام هایی با مضمون خدمه سوری در کشتی ارسال کرده بود تا از هدف قرار گرفتن بالقوه حوثی ها جلوگیری کند.

شرکت امنیتی خصوصی آمبری گفت حمله موشکی منجر به آتش سوزی در کشتی شد و تجهیزات نظامی ائتلاف در حال پاسخگویی به این حادثه بودند. با صاحبان کشتی که در فهرست لیبریایی قرار گرفته اند، نمی توان فوراً برای اظهار نظر تماس گرفت.

اسرائیل موشکی را که به سمت بندر ایلات دریای سرخ می رفت، رهگیری کرد.

آژیرهای خطر در اوایل صبح پنجشنبه بر فراز ایلات به صدا درآمد و به دنبال آن ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر شد که به نظر می رسید رهگیری در آسمان بالای سر باشد. ارتش اسرائیل بعداً اعلام کرد که رهگیری توسط سامانه دفاع موشکی ارو انجام شده است.

حملات شورشیان یمنی، موشک مظنون حوثی ها به کشتی در خلیج عدن اصابت کرد
حملات شورشیان یمنی، موشک مظنون حوثی ها به کشتی در خلیج عدن اصابت کرد

اسرائیل مشخص نکرد که آتش چه بوده و از کجا آمده است. با این حال، سامانه Arrow موشک‌های بالستیک دوربرد را با کلاهکی که برای نابودی اهداف در فضا هستند، رهگیری می‌کند.

ارتش اسرائیل گفت این سامانه با موفقیت یک پرتاب را که در منطقه دریای سرخ شناسایی شده بود و در مسیر اسرائیل بود، رهگیری کرد. هدف از داخل خاک اسرائیل عبور نکرد و تهدیدی برای غیرنظامیان نبود. حوثی ها فوراً مسئولیت هیچکدام از این حملات را نپذیرفتند. آنها معمولاً حملاتی را که ساعت ها بعد انجام می دهند، تصدیق می کنند.

ایلات، در دریای سرخ، شهر بندری کلیدی اسرائیل است. در ۳۱ اکتبر، حوثی ها برای اولین بار ادعا کردند که یک رگبار موشک و پهپاد شهر را هدف قرار داده است. شورشیان مسئولیت حملات دیگری را که ایلات را هدف قرار داده اند، بر عهده گرفته اند که هیچ خسارتی در شهر نداشته است.

حملات حوثی ها با وجود حملات تحت رهبری آمریکا در یمن ادامه دارد.

با وجود یک ماه حملات هوایی به رهبری ایالات متحده، شورشیان حوثی همچنان قادر به انجام حملات مهم هستند. آنها در این هفته به یک کشتی در تنگه باب الامندب آسیب جدی وارد کردند و یک پهپاد آمریکایی به ارزش ده ها میلیون دلار را سرنگون کردند.

حملات شورشیان یمنی، موشک مظنون حوثی ها به کشتی در خلیج عدن اصابت کرد
حملات شورشیان یمنی، موشک مظنون حوثی ها به کشتی در خلیج عدن اصابت کرد

یک مقام دفاعی آمریکا تایید کرد که موشک زمین به هوای حوثی‌ها یک پهپاد ریپر را سرنگون کرد و افزود که هواپیماهای آمریکایی و کشتی‌های جنگی ائتلاف شامگاه دوشنبه ۱۰ پهپاد انتحاری یک طرفه را سرنگون کردند، زیرا ایالات متحده حملات بیشتری را در یمن انجام داد. هدف قرار دادن یک سایت پرتاب موشک زمین به هوا و یک پهپاد دیگر که برای پرتاب آماده می شد.

در آخر هفته، سنتکام اعلام کرد که یک حمله دفاعی در یمن نیز علیه یک کشتی زیردریایی بدون سرنشین حوثی انجام داده است، اولین باری است که ایالات متحده گزارش می دهد که شورشیان مسلمان شیعه از یک پهپاد زیر آبی از زمان آغاز حملات در منطقه دریای سرخ در ماه اکتبر استفاده می کنند.

UKTMO گفت، روز چهارشنبه، کشتی‌هایی در دریای سرخ در نزدیکی شهر بندری حدیده در یمن که تحت کنترل حوثی‌ها است، شاهد انفجاری بوده‌اند، هرچند گفته می‌شود که همه کشتی‌های این منطقه امن هستند. UKMTO پیشتر از فعالیت سنگین پهپادها در این منطقه خبر داده بود.

وزارت امور خارجه ایالات متحده از حمله های بی پروا و بی رویه به کشتی های باری غیرنظامی توسط حوثی ها انتقاد کرد که کمک های بشردوستانه از جمله غذا و دارو به مقصد اتیوپی، سودان و یمن را به تاخیر انداخته است. این شامل کشتی حامل ذرت و سایر کمک‌ها به عدن و حدیده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت برخلاف آنچه حوثی‌ها تلاش می‌کنند ادعا کنند، حملات آنها هیچ کمکی به فلسطینی‌ها نمی‌کند. اقدامات آنها آوردن یک لقمه کمک یا غذا برای مردم فلسطین نیست.

معاون دریابان برد کوپر، معاون فرمانده سنتکام، به برنامه ۶۰ دقیقه گفت که با وجود حملات مداوم در خطوط حیاتی کشتیرانی، واضح است که ارتش ایالات متحده توانایی حوثی ها را کاهش می دهد.

هر روز که آنها تلاش می کنند به ما حمله کنند، ما آنها را به روش های معنی دار از بین می بریم و آنها را مختل می کنیم، و من معتقدم که تأثیر دارد. کوپر گفت که او یک پایان بازی در ذهن دارد که بازیابی جریان آزاد تجارت و ناوبری ایمن در دریای سرخ جنوبی است، اما او نگفت چه زمانی می توان انتظار داشت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا