ایرانجدیدترین اخبار

تلاش جمهوری اسلامی برای برگزارنشدن مراسم سیزده‌بدر

در شرایطی که سیزده‌به‌در ریشه در فرهنگ ملی ایرانیان دارد، درخواست برگزاری تفریح و تفرج در روز دیگری ممکن نیست

تلاش جمهوری اسلامی برای برگزارنشدن مراسم سیزده بدر

تقارن جشن باستانی سیزدهم فروردین ۱۴۰۳ با شهادت امام اول شیعیان باعث شده است که برخی امام جمعه‌ها خواستار ممانعت از برگزاری جشن سیزده‌به‌در و حضور مردم در مکان‌های گردشگری شوند.

تلاش جمهوری اسلامی برای برگزارنشدن مراسم سیزده به در
تلاش جمهوری اسلامی برای برگزارنشدن مراسم سیزده بدر

در خطبه‌های نماز جمعه روز جمعه ۱۰ فروردین، امام‌جمعه شیراز به مردم تاکید کرد که حرمت ایام شهادت و شب‌های قدر را حفظ کنند و روزهای دیگری را برای تفریح و تفرج انتخاب کنند.

در شرایطی که درخواست انتخاب روز دیگری برای تفریح و تفرج مطرح شده، باید توجه داشت که جشن سیزده‌بدر ریشه‌ای در فرهنگ ملی ایرانیان دارد و این رویداد را نمی‌توان در روزهای دیگری برگزار کرد.

امام‌جمعه شیراز در اظهاراتی دیگر از مردم خواست امسال حضور در طبیعت و تفرج و شادمانی را به تعطیلات عید فطر در پایان فروردین‌ماه منتقل کنند.

مقامات سیاسی برخی استان‌های کشور نیز به دلیل هم‌زمان بودن ایام سوگواری با روز سیزده‌بدر، اعلام کردند که مراکز گردشگری، پارک‌ها و مناطقی که هرسال شاهد حضور شهروندان هستند، تعطیل خواهند بود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی آران و بیدگل استان اصفهان اعلام کرد که ورود گردشگران به مناطق کویری از جمله مرنجاب و سیازگه از ۱۹ تا ۲۳ ماه رمضان ممنوع است.

تلاش جمهوری اسلامی برای برگزارنشدن مراسم سیزده به در
تلاش جمهوری اسلامی برای برگزارنشدن مراسم سیزده بدر

فرماندار شهر همدان اعلام کرد که در روز ۱۳ فروردین اماکن گردشگری، موزه‌ها، و شهربازی‌های این شهر تعطیل می‌شوند.

اقدامات محدودکننده در شهرهای دیگر ایران نیز به اجرا درآمده است. حکومت با تعطیلی اماکن گردشگری و تفریحی، قصد دارد در روز سیزده‌بدر از خروج مردم از خانه جلوگیری کند.

هم‌زمانی این دو مراسم فرصتی ایجاد کرده است تا مخالفان مناسک نوروزی، با ادعای حفظ حرمت شب‌های قدر، اقداماتی را در نظر بگیرند تا از گردهم‌آمدن مردم در پارک‌ها و طبیعت جلوگیری کنند.

اگرچه امسال تاریخ شهادت امام علی با سنت نوروزی سیزده بدر هم‌زمان است، لازم است توجه داشت که هر سال، جمهوری اسلامی با بهانه‌های مختلف، تلاش می‌کند مردم را از گردهم‌آیی و شادی در این روز باز دارد و در برخی موارد با اقداماتی از جمله برگزاری جشن‌ها و ممنوعیت‌های مختلف، با آن‌ مقابله می‌کند.

در نماز دهم فروردین‌ماه، بسیاری از ائمه جمعه نگرانی خود را از شادمانی مردم به‌بهانه روز سیزده‌بدر بیان کردند. محمدعلی آل هاشم، امام‌جمعه تبریز نیز این مسئله را برجسته کرد و از مردم خواست تا این ایام مقدس را با حرمت و احترام بیشتری بگذرانند.

تلاش جمهوری اسلامی برای برگزارنشدن مراسم سیزده به در
تلاش جمهوری اسلامی برای برگزارنشدن مراسم سیزده بدر

امام‌جمعه ارومیه، مهدی قریشی، گفت که امسال رعایت حرمت ایام شهادت در سیزده‌بدر به یک امتحان الهی برای شهروندان تبدیل شده است.

آنچه تاکید ائمه جمعه و اخبار تعطیلی مراکز گردشگری را قابل‌ توجه کرده است، نگرانی از احتمال برخورد قضایی و یا حضور نیروهای خودسر با شهروندانی است که مراسم این روز را برگزار می‌کنند.

اگرچه دولت و قوه قضاییه تاکنون محدودیت‌های سراسری ویژه‌ای برای این روز را رسماً اعلام نکرده‌اند، اما استفاده از ترفند روبرو قرار دادن شهروندانی که به شعائر دینی اهمیت می‌دهند با کسانی که علاقه به برگزاری مناسک نوروزی دارند، راهکاری برای مقابله با برگزاری مراسم سیزده‌بدر است.

اما تجربه برگزاری مراسم سیزده‌بدر نشان داده است که بستن پارک‌ها و جاده‌های منتهی به پارک‌های جنگلی و مکان‌های تفریحی در بیرون شهر مانع شادمانی مردم نخواهد بود.
در این روزها، صداوسیما و رسانه‌های رسمی سعی کردند مردم را به‌گونه‌ای تشویق کنند که به جای شادمانی و حضور در طبیعت، طبق سنت شب‌های قدر، وقت خود را در عزاداری و مراسمات دینی در هیئت‌ها و مساجد بگذرانند.
واکنش‌ها به استقبال مردم از مکان‌های تاریخی و باستانی در روزهای آغاز سال پس از حمله به این مکان‌ها در شب چهارشنبه‌سوری مورد توجه عمومی قرار گرفته است.
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا