ایرانجدیدترین اخبار

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی بصورت موقت آزاد شدند

این دو روزنامه‌نگار، در میان استقبال پرشور همکاران، اعضای خانواده، و چند شهروند تهرانی، آزاد شدند

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی بصورت موقت آزاد شدند

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار ایرانی پس از گذراندن حدود ۱۷ ماه در زندان در تاریخ یکشنبه ۲۴ دی‌ (۱۴ ژانویه) به‌ صورت موقت از زندان اوین تهران آزاد شدند.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی بصورت موقت آزاد شدند
نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی بصورت موقت آزاد شدند

با توجه به گزارش‌های رسانه‌های ایران، این دو روزنامه‌نگار پس از پرداخت وثیقه‌های ۱۰ میلیارد تومانی و تا زمان صدور حکم نهایی، از دادگاه تجدیدنظر مجوز آزادی موقت دریافت کردند.

پس از واقعه تلخ کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد جمهوری اسلامی و آغاز خیزش سراسری ایرانیان، نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، به خاطر پوشش خبری از جزئیات این حادثه، انجام مصاحبه با اعضای خانواده مهسا امینی و سپس تهیه و انتشار گزارشی از مراسم خاکسپاری او در سقز، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

در تاریخ ۳۰ مهر ماه امسال، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، دو روزنامه‌نگار، نیلوفر حامدی و الهه محمدی را به اتهام همکاری با آمریکا، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به تحمل حکم‌های زندانی ۱۳ و ۱۲ سال محکوم کرد. این احکام سنگین باعث بروز اعتراض‌های گسترده در داخل و جامعه بین‌المللی شدند.

در شبکه‌های اجتماعی، ویدیوهای متعدد از لحظه آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی از زندان اوین به اشتراک گذاشته شده‌اند. این ویدیوها نشان‌دهنده حضور اعضای خانواده، همکاران و تعدادی از شهروندان تهران در محل آزادی این دو روزنامه‌نگار محبوب است.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی بصورت موقت آزاد شدند
نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی بصورت موقت آزاد شدند

قبل از آزادی موقت، این دو روزنامه‌نگار از ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده‌های خود، به دلیل خودداری از آزادی آن‌ها در پایان یک سال بازداشت موقت شکایت کرده بودند.

با توجه به گزارش ایسنا، این دو روزنامه‌نگار ممنوع‌الخروج هستند و تا زمان صدور رای دادگاه تجدیدنظر، هرکدام با پرداخت وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی بیرون از زندان خواهند بود.

پس از صدور احکام اولیه در تاریخ ۳۰ مهر، سعید پارسایی، همسر الهه محمدی، در مصاحبه با سایت امتداد گفته بود از روز اول هم ما بارها تاکید کردیم که اتهامات مطرح‌شده بر پایه هیچ مستنداتی نبوده و صرفا بر اساس تصورات اشتباهی است که در دستگاه امنیتی وجود داشته و از آن هم کوتاه نیامده‌اند.

محمدحسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی، نیز در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) با اعتراض به حکم صادره برای این دو روزنامه‌نگار، نوشته بود این احکام، نتیجه فعالیت صادقانه و شرافتمندانه نیلوفر حامدی و الهه محمدی است که حالا در اتفاقی مضحک، علاوه بر ۲۵ سال حکم حبس، به ممنوعیت از فعالیت به عنوان خبرنگار هم محکوم شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز در مرداد سال جاری خورشیدی، به اتهام همکاری نیلوفر حامدی و الهه محمدی با دولت آمریکا واکنش نشان داد. در صفحه توییتر خود، این وزارت اتهام ارتباط این دو خبرنگار با دولت آمریکا را به عنوان بی‌اساس و نادرست خوانده و انکار کرد.

حساب کاربری وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در توییتی به فارسی نوشت ما از نزدیک برخورد رژیم ایران را با نیلوفر حامدی و الهه محمدی و محاکمه ساختگی قوه قضائیه جمهوری اسلامی دنبال می‌کنیم. ما همچنین از ادعاهای رژیم ایران مبنی بر اینکه این زنان با ایالات متحده آمریکا (همکاری) داشته‌اند، آگاهیم. این اتها‌م‌ها بی‌اساس و نادرست بوده و هدف آن‌ها بی‌اعتبار کردن گزارش‌های بین‌المللی برجسته و شناخته‌شده نیلوفر و الهه است.

وزارت خارجه ایالات متحده با بیان اینکه این دو خبرنگار هرگز نباید دستگیر می‌شدند، نوشت این محاکمه‌ها تلاشی آشکار برای ارعاب روزنامه‌نگاران در ایران و وادار کردن آن‌ها به سکوت است. جهان نظاره‌گر است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا